Veertig jaar topcross in Valkenswaard

Dit is een persbericht, opgesteld door de importeur of fabrikant van het product. De redactie van MOTOR.nl is dus niet verantwoordelijk voor de inhoud. Heb je zelf een persbericht dat je graag op MOTOR.nl ziet? Dan mail je deze naar redactie@motor.nl.

Op zondag 16 juni 1974 werd voor het eerst een Grand Prix motorcross in Valkenswaard verreden. De 250cc-klasse reed daar toen. Dat was nog niet op het Eurocircuit, maar op ‘De Schaapsloop”, wat nu een industrieterrein is. De winnaar van die eerste GP is er in 2014 nog altijd bij. Uiteraard niet meer als rijder, maar wel als teammanager. We hebben het over de nu 69-jarige Sylvain Geboers, die toen de eerste manche won en tweede werd in de tweede race. Dat leverde de Belg de dagzege op. Het was zijn veertiende en laatste GP-overwinning. Met Geboers stonden diens landgenoot Harry Everts (derde en vierde) en de latere wereldkampioen de Rus Gennady Moisseev (zesde en vijfde) die dag op het erepodium. Beste Nederlander was Jo Lammers, die als zevende eindigde in de tweede manche.

Pas zes jaar later was er weer een GP – toen op het Eurocircuit. André Vromans won de 500cc. Een jaar later ging de winst in de 125cc naar Marc Velkeneers. In de jaren tachtig waren er nog veel gegadigden om een GP te organiseren en daarom moest Valkenswaard wachten tot 1985 voor er weer om WK-punten werd gestreden. Dave Thorpe zegevierde in de 500cc en daarmee werd de Brit de eerste niet-Belgische winnaar in Valkenswaard. De race van 1987 werd er een waarover nog heel lang is nagepraat. Dat ging niet over de zege van Dave Strijbos, maar over het ‘kraanincident’ tussen Strijbos en John van den Berk. De beide Nederlanders gingen samen onderuit en na het weer opkrabbelen en wegrijden bleek de benzinekraan van de Yamaha van John van den Berk dicht te staan. De oorzaak is nooit achterhaald. Strijbos was de eerste Nederlandse winnaar van de GP van Valkenswaard.

Vanaf 1989 is er jaarlijks – met een onderbreking in 2005 en 2006 – een Grand Prix op het Eurocircuit verreden. De Belgische rijders hebben het het best gedaan in de afgelopen 25 jaar. Dirk Geukens (500cc) was de eerste van een lange reeks Belgische winnaars. De meest succesvolle van hen is Stefan Everts. De tienvoudig wereldkampioen zegevierde vijf keer op het Eurocircuit: 1992 (250cc), 1994 (250cc), 1995 (250cc), 1996 (250cc) en 2004 (MX1). Marnicq Bervoets toonde zich drie keer de sterkste in de 250cc-klasse. Hij won in 1997, 1999 en 2000. Joël Smets mocht eveneens drie keer boven op het erepodium plaatsnemen: 2001 (500cc), 2002 (500c) en 2003 (650cc). De overmacht van de Belgen werd voor het eerst aangetast door Franse rijders: Sébastien Tortelli (250cc in 1998), Frédéric Bolley (250cc in 2000) en Mickael Pichon (250cc/2001, 250cc/2002 en MX GP/2003). Veertien jaar na de winst van Strijbos kon de tweede Nederlandse winnaar worden gehuldigd, want in 2001 zegevierde Erik Eggens in de 125cc-klasse. 

Vanaf de hervatting van de GP-wedstrijden in 2007 springen twee namen eruit: Antonio Cairoli en Jeffrey Herlings. Zevenvoudig wereldkampioen Cairoli toonde zich vijf keer de sterkste op het Eurocircuit. Hij won in de MX2 in 2007. De afgelopen vier jaar was de Siciliaan telkens winnaar in de MX1-klasse (nu MXGP geheten). Jeffrey Herlings is sinds zijn debuut op het Eurocircuit in 2010 ongeslagen in de MX2-klasse. Hij zegevierde niet alleen in het dagklassement, maar ook in elk van de acht manches. 

Gezien hun optredens in de GP’s van Qatar en Thailand van dit jaar zit de kans er dik in dat zowel Cairoli als Herlings dit jaar weer een zege op hun erelijst mogen bijschrijven. Maar mocht in de MXGP de Suzuki-rijders Kevin Strijbos of Clément Desalle winnen, dan is hun teambaas Sylvain Geboers veertig jaar na zijn zege opnieuw winnaar op het Eurocircuit. En Geboers brengt nog een kanshebber aan de start: Glenn Coldenhoff in de MX2. Op 4 mei zullen we weten of er voor Geboers iets te vieren valt.

Alle GP-winnaars in Valkenswaard
1974 250cc Sylvain Geboers (B), Suzuki
1980 500cc André Vromans (B), Yamaha
1981 125cc Marc Velkeneers (B), Yamaha
1985 500cc Dave Thorpe (GB), Honda
1987 125cc Dave Strijbos (NL), Cagiva
1989 500cc Dirk Geukens (B), Honda
1990 500cc Billy Liles (USA), Kawasaki
1991 MXdN USA (Jeff Stanton, Damon Bradshaw, Mike Kiedrowski)
1992 250cc Stefan Everts (B), Suzuki
1992 500cc Billy Liles (USA), Honda
1993 250cc Greg Albertyn (SA), Honda
1994 250cc Stefan Everts (B), Kawasaki
1995 250cc Stefan Everts (B), Kawasaki
1996 250cc Stefan Everts (B), Honda
1997 250cc Marnicq Bervoets (B), Suzuki
1998 250cc Sébastien Tortelli (F), Kawasaki
1999 250cc Marnicq Bervoets (B), Kawasaki
2000 125cc Grant Langston (SA), KTM
2000 250cc Frédéric Bolley (F), Honda
2000 500cc Marnicq Bervoets (B), Yamaha
2001 125cc Erik Eggens (NL), KTM
2001 250cc Mickaël Pichon (F), Suzuki
2001 500cc Joël Smets (B), KTM
2002 125cc Steve Ramon (B), KTM
2002 250cc Mickaël Pichon (F), Suzuki
2002 500cc Joël Smets (B), KTM
2003 125cc Steve Ramon (B), KTM
2003 MX GP Mickaël Pichon (F), Suzuki
2003 650cc Joël Smets (B), KTM
2004 MX2 Ben Townley (NZ), KTM
2004 MX1 Stefan Everts (B), Yamaha
2007 MX2 Antonio Cairoli (I), Yamaha
2007 MX1 Joshua Coppins (NZ), Yamaha
2008 MX1 Ken de Dycker (B), Suzuki
2008 MX2 Tyla Rattray (SA), KTM
2009 MX1 Jonathan Barragan (E), KTM
2009 MX2 Rui Gonçalves (P), KTM
2009 veteranen Mats Nilsson (S), Yamaha
2010 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2010 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2010 veteranen Mats Nilsson (S), Yamaha
2011 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2011 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2011 veteranen Mats Nilsson (S), Yamaha
2012 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2012 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2012 MX3 Kevin Wouts (B), Kawasaki
2012 dames Chiara Fontanesi (I), Yamaha
2013 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2013 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2013 MX3 Gert Krestinov (EST), Kawasaki
2013 dames Chiara Fontanesi (I), Yamaha

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?