donderdag 22 februari 2024

Love at second sight: ingrijpende verbouwing van Sami’s Shovelchop

Samen met haar partner runt Sami Graystone een tattooshop in Cardiff, Wales. Naast de tattoo scene heeft ook de custombike scene de volle aandacht van het Britse stel. Ze bezoeken bikeshows en bouwen ook zelf, waarbij uiteraard het creatieve spuitwerk van eigen hand is. Sami zelf vertelt graag meer over haar supergave Shovel.

Deze bike betekende voor mij de eerste keer dat ik helemaal van begin tot eind bij de bouw betrokken kon zijn. Mijn vroege visie van hoe het moest gaan worden, was dan ook het resultaat van een verzameling eerdere ideeën die ik nooit had kunnen laten realiseren. Ik zette het concept in schets op papier en gelukkig beschikte Chris Hutton over de vaardigheden (en het geduld) om mijn concept-idee om te zetten tot een echte bike.

The Knuckle Diamond: ouderwets extreem! 

Eerste versie

De eerste versie van mijn bike had een hoog uitlaatsysteem met de einddempers langs de sissybar, smalle achterover hellende bunny bars, een 19 inch achter- en 21 inch voorwiel en suicide shift. Een vork lang genoeg voor een klassieke seventies look, maar ook weer niet te lang voor de bochtige wegen hier in Wales. Wel een rem in het voorwiel. Is niet geweldig voor de looks, maar wel nodig om de motor te kunnen stoppen op de soms flink hellende wegen. Er zat een smal king&queen zadel op en metalen bliksemschichten op de sissybar en het stuur. De kleur was zilverblauw, van een jaren-80 VW camper. Uiteindelijk zag de bike er precies zo uit als ik wilde, maar toch… Het is niet uitzonderlijk dat je tijd nodig hebt om te wennen aan een pas gebouwde motor. Toch had ik na een jaar bij een aantal dingen nog steeds niet het goede gevoel. De combinatie van sturen en schakelen met de suicide shift was gewoon gevaarlijk. Het vroeg ook teveel kracht van me om met die lange, tamelijk slappe voorvork de bochten te nemen. Het uitlaatsysteem zag er best goed uit, maar maakte het wel lastig om zonder acuut brandgevaar een tas tegen de sissybar aan te knopen. De paintjob was uitgevoerd zoals ik dat wilde, maar het resultaat viel me uiteindelijk toch tegen…

Stevige verbouwing

Kortom, het werd tijd voor een stevige verbouwing en Chris startte de operatie met een forse wijziging van het frame, waardoor de motor een stuk lager kwam te staan. We probeerden verschillende sturen en kwamen uit op een ape die me veel meer controle over de motor geeft. De uitlaat werd ingekort en van fishtails voorzien. De koplamp werd vervangen door een paar oude flamethrowers, die mijn maatje Josh Molly nog had liggen. De Medieval Mace shifter is geleverd door Demon Lung en de leren spatlap aan het achterspatbord is gemaakt door Joel Pete. Oorspronkelijk kom ik uit Hull en als ik als 19-jarige met mijn motor onderweg was, vond ik het leuk om een variant op een nummer van ACDC te zingen. Op de kentekenplaat vind je nu een kleine verwijzing naar ‘Highway to Hull’.

Ik heb er jaren over lopen dubben, maar uiteindelijk heb ik dan toch besloten een Cannonball elektrische starter op de motor te laten zetten. Na een motorongeval in 2016 worden het onderste deel van mijn ruggengraat en mijn bekken door metalen platen bij elkaar gehouden. Als ik moe word of het koud krijg, heb ik daar nog steeds veel pijn en dan ben ik ook niet meer in staat om een Shovel aan te trappen. Eigenlijk wilde ik helemaal geen elektrische starter, maar ik moest wel naar mijn lijf luisteren en eerlijk gezegd heb ik er nog geen seconde spijt van gehad! Het was elke penny waard en de looks van de bike lijdt er nauwelijks onder. De kickstarter gebruik ik voor de enkele keer wanneer ik gewoon zin heb om hem weer eens, zoals vroeger, puur op spierkracht tot leven te wekken.

Mijn motor

Het spuitwerk is nu ook veel meer naar mijn zin. De groentint heb ik samen met Lee Carter uitgezocht. Ik wilde nu ook flames, maar dan wel met een leuke twist, dus schilderde ik bloemen op de benzinetank en olietank. De inspiratie daarvoor haalde ik uit jaren ‘70 behang. Ik vind het leuk als je aan een beschildering nog kunt zien dat het echt handwerk is geweest, dus laat ik bewust hier en daar wel eens een veegje zitten. Imperfecties onder een perfecte laag blanke lak; schitterend!

Mijn motor is nu veel meer ‘mijn motor’ dan de eerste versie. Het geeft ook een heel ander (beter!) gevoel als ik ermee rijd en nu… Nu ben ik er ook ècht verliefd op!

Tekst: Sami Graystone
Fotografie: Del Hickey

ALGEMEEN
Eigenaar:Sami Graystone
Bouwer:Chris Hutton
MOTORBLOK
Type:Shovelhead
Bouwjaar:1975
Cilinderinhoud:1200 cc
Carburatie:CV carburateur
Luchtfilter:Vintique Cycles
Koppeling:Primo
Primaire overbrenging:standaard H-D
Versnellingsbak:standaard met handbediening
Secundaire overbrenging:ketting
Ontsteking:Dyna S
Uitlaatsysteem:custom in rvs
Oliekoeler en leidingen:Le Beef kit door Chris Hutton
RIJWIELGEDEELTE
Frame:custom door Chris Hutton
Voorwiel:21 inch H-D
Voorrem:Hamburger trommelrem
Voorvork:Showa 35 mm
Balhoofdhoek:32 graden
Kroonplaten:standaard H-D
Achterwiel:19 inch H-D
Achterrem:enkele schijfrem, standaard H-D
Stuur:Arie Vee
DIVERSEN
Benzinetank:aangepaste Sportster tank
Zadel:custom door Nik@VAV
Achterspatbord:Motone
Olietank:custom door Chris Hutton
Elektra:door Chris Hutton
Koplampen:rechthoekige Flamethrowers
Achterlicht:aftermarket
SPUITWERK
Kleur:metallic groen
Spuiter:Lee Carter
Artwork:Sami Graystone
Polishing/plating:Paul Skym
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen