Vijf redenen waarom Tesla een motor moet bouwen (en één waarom dat nooit zal gebeuren).

Elon Musk, baas van Tesla, denkt dat Tesla nooit elektrische motoren zal bouwen. Hij heeft dat herhaaldelijk onderstreept in zijn speeches. En wel zo klip en klaar dat het geen ruimte laat voor zelfs de meest speculatieve fantasieën van motorrijders. 

Toch blijven motorrijders geloven in een Tesla motor. Sommigen proberen Musk dan ook te overtuigen om de stap te maken. Zoals Matthew DeBord van Business Insider. Hij is gespecialiseerd in de automotive industrie en volgt al sinds 2007 de opkomst van Tesla. Volgens DeBord zijn er vijf redenen waarom Tesla zijn productie zou moeten uitbreiden met motorfietsen.

1. Tesla doet als Honda

Het idee is dat Tesla Silicon Valley verlaat en het imago van een autofabrikant die streeft naar een semi-sciencefiction toekomst achter zich zal laten. Tesla streeft ernaar een autogigant te worden, die wereldmerken als Honda gaat uitdagen en confronteren. Daarom moet de productie zich niet beperken tot alleen vierwielige voertuigen. In zekere zin beweegt Tesla zich al in deze richting, bijvoorbeeld door ook energieopslagsystemen te produceren of te investeren in het SpaceXproject. Toch zal de stap naar dominantie wat meer aandacht mogen krijgen en de strategie vooral wat meer aards.

2. Kleine markt, weinig concurrentie

De markt voor elektrische motoren bestaat nog vrijwel niet: er is weinig autonomie, hoge prijzen en de rijdynamiek van een elektrische motor weet motorrijders nog steeds niet te overtuigen. Maar dergelijke motoren komen er wel aan. Harley-Davidson (LiveWire) en Zero Motorcycles proberen het stigma dat nu nog kleeft aan elektrische motoren af te werpen door geleidelijk aan een pool van kopers op te bouwen. Als Tesla zich hierin ook zou mengen, zou dit de groei absoluut kunnen versnellen waardoor elektrische motoren zelfs kunnen gaan domineren. 

3. Tesla kan nieuwe motorrijders trekken

De motormarkt is gericht op motorrijders en probeert, behalve in zeldzame gevallen, nauwelijks automobilisten te overtuigen om motor te gaan rijden. Tesla daarentegen kan door de kracht van het merk mensen kunnen overtuigen die zelfs nog nooit aan een motor hebben gedacht. Tesla heeft boven alles een grote aantrekkingskracht op millennials die, met de zegen van Musk, het idee laten varen dat motoren stinken, vettig en luidruchtig zijn. DeBord stelt zich voor dat de Tesla motor ‘woest cool, woest snel en woest leuk’ zou zijn.

4. Terug naar de toekomst

Elektrische motoren zijn stil, ecologisch minder belastend en zijn ook minder veeleisend. Kenmerken die ervoor kunnen zorgen dat veel voormalige motorrijders hun helm weer afstoffen. Ze zijn ooit gestopt met motorrijden omdat ze bang werden voor motoren met veel vermogen, de kwetsbaarheid in het verkeer. En vergeet hierbij ook niet de invloed van familie en vrienden

5. Overheden steunen elektrisch rijden

Landen, regio’s en zelfs provincies steunen de verkoop van elektrische voertuigen. Ze doen dat vooral met belastingvoordelen. Op termijn zal dit de markt van elektrische motoren positief beïnvloeden.

In het algemeen zullen de laatste twee punten voordelig uitpakken voor alle producenten van elektrische motoren. Ze zullen niet exclusief voorbehouden zijn aan Tesla. Maar als Tesla – Musk – een dominante positie in de elektrische motormarkt weet in te nemen, zal Tesla er meer dan de andere producenten van profiteren.

Waarom er nooit een Tesla motor komt

Toch is het bijna zeker dat Tesla zich nooit op de elektrische tweewielermarkt zal begeven. En de reden daarvoor is heel basaal. Elon Musk is namelijk bang voor motoren. Op 17-jarige leeftijd knalde hij met een motor frontaal op een vrachtwagen en wist dat ternauwernood te overleven.

Bron: Moto.it

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?