Vijf vragen: BMW F900R en F900XR

Onze Eddie reed de afgelopen dagen in en rondom Almería op maar liefst drie BMW’s: de F900R, de F900XR en de S1000XR. Wij zijn vooral reuze benieuwd naar de nieuwe F-serie die vanaf deze week bij de dealers staat, en dus stellen we Eddie daarover vijf vragen!

En, welke van de twee zou je kiezen?

De F900XR natuurlijk. Die voldeed aan m’n verwachtingen en die waren toch vrij hoog. Toegankelijk, comfortabel maar ook prima materiaal om een beetje de beest mee uit te hangen. Dat laatste kan natuurlijk ook wel met de R, maar dan zonder het nodige comfort. Hartstikke logisch allemaal, het is immers een R met de R van Roadster en bovendien een stuk goedkoper. De R kost immers € 9772, de XR € 13.453. Dat is nogal een verschil.

Is het verschil in rij-beleving ook zo groot?

Toch wel. Ondanks dat het motorblok exact hetzelfde is, tot de overbrenging aan toe. Datzelfde geldt voor het frame, achterbrug, wielen en remmen. Maar, de andere zithouding, windbescherming, banden en voornamelijk de aangepaste vering doen veel. De langere veerwegen maken ‘m ook qua geometrie anders en dat merk je. Het is natuurlijk geen verschil van dag en nacht, maar de XR is absoluut meer dan een R met een topkuip en andere zithouding. Ik vond de XR ook opmerkelijk beter sturen, maar dat heeft wellicht te maken gehad met de koude ochtend waarop we de R reden, in vergelijking met de warme middag van de XR. Bovendien staat de R op erg sportieve Bridgestone’s, die toch wel wat temperatuur nodig hebben. Daarom voelde het nooit zo in balans, zoals dat wel op de XR voelde.

Valt de F900R nog te vergelijken met z’n voorganger, de F800R?

Ja en nee. Bekijk je ‘m van opzij, dan zie je dat echt alles anders is. Nieuw frame, groter motorblok, geen benzine-opening meer in het kontje, de benzinetank op de conventionele plek, nieuwe vering, nieuwe remmen, nieuw dashboard: er is werkelijk geen onderdeel van de F800R aanwezig. Toch voelt -ie tijdens het rijden wel als doorontwikkeling van de F800R: datzelfde typische Roadster-gevoel is wat ie uitstraalt. Geen messcherpe vermoeiende naked, maar een relatief comfortabel geheel dat graag met je naar Spanje toert. Al had voor dat laatste de benzinetank wel groter mogen zijn dan 13,5 liter. Dertien-en-half! Dat is echt te weinig. De F900XR neemt 15,5 liter benzine mee overigens, en dat vind ik ook nog te weinig. Zeker voor zo’n machine waarop comfort en de lange afstand hoog in het vaandel staan.

Heb je het TFT-dashboard inmiddels onder controle?

Ah, ik hoor wat inside-informatie. Tja, ik ben niet zo handig met dit soort dashboards, inderdaad. Maar inmiddels kan ik ook op dit dashboard de trip-stand resetten, en ik heb ‘m bovendien gekoppeld aan m’n telefoon. Dat laatste werkt bijzonder goed, je kunt na je rit werkelijk in elke bocht zien wat je hellingshoek was. Maar of je dat echt gebruikt? Hoe dan ook, het kan. Wat ik handiger vind is de mogelijkheid om navigatie op je telefoon te laden, die dan wordt geprojecteerd op het TFT-scherm. Ideaal; hier hoeft geen TomTom of Garmin aan te pas te komen.

En hoe is de S1000XR?

Daarover vertel ik je later graag meer! Ik ga eerst hard aan het tikken, zodat mijn uitgebreide testverhaal gauw in zowel MOTO73 als Promotor komt te staan. Bovendien werken we nog aan een paar filmpjes die hier gauw online komen te staan.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?