Vijf vragen: Yamaha MT09SP

Bij Yamaha waren ze waarschijnlijk klaar met de opmerking dat de MT09 zo leuk is, maar… de vering en gasreactie waren het nog net niet. Inmiddels is de gasreactie afgelopen jaar met de komst van het vernieuwde model verbeterd, en met deze MT09SP is hij echt af. Testredacteur Nick Enghardt reed hem in de Algarve.

Zit je nou nog op dat vliegveld daar in Faro?

‘Ben je mal. Je bent er zo en ook zo weer thuis dus, en overigens, het weer leek in de voorspelling wel erg Hollands. Gelukkig viel het uiteindelijk enorm mee en konden we de MT09SP op het betere bochtenwerk loslaten en grondig testen.’

En, wat viel het meest op?

‘Behalve dat ‘ie er gruwelijk goed uitziet met die gouden voorvorkpoten, die Öhlins-schokdemper achterin en die specifieke blauw met zilver en zwarten kleurstelling bedoel je?’

Ja, dat dus. Er is meer?

‘Absoluut! Het is niet enkel goud wat er blinkt, want het voegt ook echt nog wat toe. De oude vering was enerzijds al niet volledig instelbaar en anderzijds miste het net de finesse die een allround topper als de MT09 verdient. Nu heb je voor KYB-vering met in beide poten alle instelbaarheid en achter hebben ze een Öhlins-schokdemper gemonteerd die eveneens volledig naar wens in- en af te stellen is.’

Het werkt dus naar behoren, lijkt de ondertoon.

‘Meer dan dat; het is gewoon goed. Eerlijk is eerlijk, maar zo had de MT09 altijd moeten zijn! Hij is qua geometrie niets veranderd, dus verwacht geen supersport, maar verwacht wel meer gevoel en meer uithoudingsvermogen van het veringmateriaal. Waar de achtershokdemper voorheen bij rappe lastwissels te wensen overliet, laat ‘ie je nu in alle rust aan het werk gaan. Zonder oncomfortabel te worden, overigens. Men heeft namelijk gekozen voor een veer met een lichtere veerconstante en de demping vervolgens opgeschroefd ten opzichte van de standaard versie. Het resultaat mag er wezen!’

Klinkt alsof je nog veel meer te vertellen hebt, of niet dan?

‘Wel het een en ander, ja. Enkel ging de wekker om zes uur en moet de tekst nog uitgewerkt worden… Ik ga dan ook maar aan de slag. Komt niet in aankomend nummer – dat donderdag in de winkel ligt – maar zeker wel die erna. Dan lees je alles. Kortom; 1 februari naar de winkel of je deurmat!’

Foto’s: Yamaha

[justified_image_grid ids=27149,27150,27151,27152,27153,27154,27155,27156,27157,27158,27159,27160]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?