vrijdag 6 december 2024

Waarom de Honda City Adventure er komt

Allroads verkopen als warme broodjes en niet omdat we per se allemaal offroad willen tegenwoordig, maar wel omdat we de optie willen te gaan en staan waar we zelf maar willen. De wereld is klein geworden en we willen er alles van – kúnnen – zien, dus de Honda City Adventure is een heel logisch gevolg.

Eigenlijk slaat het natuurlijk nergens op; een scooterachtige motor met de DCT-krachtbron uit de Honda NC750-serie, met het uiterlijk wat duidelijk gebaseerd is op een modern soort scrambler, dan wel een allroad. Alleen wie gaat er nou van de gebaande paden met zoiets? Niemand, toch. Slaat met die uitleg dus inderdaad werkelijk waar op helemaal niets.

Maar stap eens bij je lokale supermarkt de parkeerplaats op. Hoeveel echte terreinwagens zie je daar – denk aan Mercedes G-klasses of Land Rover Defenders? En hoeveel auto’s zien eruit alsof ze prima op een bergweg uit de voeten zouden kunnen, terwijl je dondersgoed weet dat ze meteen vast komen te zitten? Veel, hé. Die crossovers en nep-terreinwagen, dat is waar je deze City Adventure onder mag scharen.

WAAROM WEL?
Anno 2016 willen we allemaal op wereldreis, maar we gaan maar mondjesmaat. Het lijkt wel of we het liefst erover dromen het te gaan doen, zonder het daadwerkelijk door te zetten. Alleen die droom is natuurlijk hartstikke onrealistisch als je vervoersmiddel er niet voor geschikt is, maar wat als jouw motor zo praktisch is als de dubbelkoppeling-NC750 maar er toch uitziet als iets dat door modder heenkan. Dan houd je die droom in leven, zelfs als ‘ie nooit werkelijkheid wordt.

De afbeelding is uit Honda’s patentaanvraag gelekt, en de City Adventure lijkt dus op weg naar het productiestadium – zie zelfs de Euro4-stijl reflectoren op de voorvork – wat zou betekenen dat ‘ie waarschijnlijk dit najaar op grote beurzen als de EICMA en de Intermot staat. 

Mooi, want wij dromen net als ieder ander en dan is zo’n City Adventure – of ADV/X-ADV zoals men geregistreerd heeft – een mooie toevoeging aan het straatbeeld van neppe, maar desalniettemin gave, offroaders.

Foto: Honda

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen