Bezorgde motorrijder: lawaaimotoren en de toekomst

Onlangs ontvingen we een brief van een bezorgde motorrijder. In zijn betoog opent hij met de opmerking niets tegen motoren te hebben. Hij heeft ook al aardig wat van de wereld gezien per motor, maar hij wil graag overal kunnen blijven komen, en vreest dat lawaaimotoren dat verpesten.

Dat deed bij ons de vraag rijzen: wat is te veel geluid? Immers hebben standaard motorfietsen vaste keuringen waar ze simpelweg niet doorheen komen wanneer ze meer geluid maken dan toegestaan. Alleen wat is er überhaupt toegestaan?

Om op straat legaal te zijn moet een origineel of vervangingsuitlaatsysteem het juiste keurmerk hebben. Heeft het dat niet, dan ben je al verkeerd bezig. In Nederland doet men er over het algemeen niet al te moeilijk over, maar bijvoorbeeld in Duitsland willen men dat je een keurmerk hebt en anders ‘Raus!‘.

Alleen dat keurmerk wordt toegekend op basis van, je raadt het, een keuring. Bij toerental X mag motor Y een geluidsniveau van Z hebben. Over het algemeen staan deze waarden op het chassis of in de gebruikershandleiding vermeldt. Vervolgens mag je machine met een vervangingsuitlaat maximaal 2 dB meer produceren dan de typegoedkeuring, maar die 2 dB extra is over het algemeen mét een dB-killer erin. Haal je die eruit, dan vervalt dus de goedkeuring. En dat is wanneer het gedonder begint.

LEGAAL LAWAAI
Al krijg je al gauw de discussie dat bepaalde motoren zelfs mét keuring verdraaid lawaaierig zijn – ooit een standaard Ducati 1199 Panigale van dichtbij gehoord? – maar dus wel legaal. De fervente motorherriecriticaster zal het worst wezen of het wettelijk goedgekeurd is, als het hem of haar al te hard gaat is het fout. Dat gezegd hebbende, zit de Euro4-politie de lawaaibrommers op de hielen en is het met de standaard herriemachines binnenkort afgelopen, zou je denken.

Maar het belangrijkste waar onze bezorgde lezer op duidt is dat – verdraaid leuke en dus populaire – wegen afgesloten worden door overmatig geluidshinder (bijvoorbeeld de Lekdijk ter hoogte van Schoonhoven). En dat is waar hij vooral voor vreest; de leuke motorwegen, afgesloten voor motorrijders omdat er te veel en te lawaaierig gebruik van gemaakt wordt. Een gebrek aan duurzaamheid, zeg maar. Het aloude ‘een paar verpesten het voor velen’.

JOUW MENING?
Maar wat vind jij? Heeft onze lezer reden bezorgd te zijn? Als het zo doorgaat kan het wel eens zijn dat mooie motorgebieden die nu al streng gecontroleerd worden – denk aan de Lekdijk, de Posbank, Mergelland – op ten duur verboden terrein worden. Zo laat de lawaaierige motorrijder van nu geen mooie motorweg meer over voor de stillere – alles wordt elektrisch, toch? – motorrijder van later.

Net het broeikaseffect dit. 


Heb jij ook een vraag, een discussie of benieuwt je iets? Mail ons gerust, dan gaan wij kijken of we je vraag kunnen beantwoorden, de discussie op gang kunnen brengen of je drang naar informatie kunnen verzadigen. Je kunt ons bereiken via redactie@motor.nl. 

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.