Victory Racing klaar voor Pikes Peak

Vorig jaar was Victory’s eerste aanval op ‘s werelds beroemdste hill climb-race. Toen verscheen Victory Racing met de Project 156 aan de start, een vloeigekoelde racer ontworpen door Roland Sands. Dit jaar gaat die machine het opnieuw proberen. En nemen ze nog iets speciaals mee!

Project 156, waarvan het nummer refereert naar het aantal bochten op het parcours naar de top, werd verleden jaar met veel bombarie aangekondigd. Roland Sands had het ontwerp verzorgd en dat garandeert iets bijzonders, maar helaas kwam rijder Don Canet ten val op drie kilometer van de finish.

Een jammerlijk eind aan een spannend avontuur, want Cycle World-motorjournalist Canet was eerder bij een training ook al gecrasht. De Project 156 was toen – bijna letterlijk – dubbel gevouwen en in allerijl opnieuw opgebouwd voor de race, om dan dus zo te eindigen. Nu volgt dus poging twee, met ditmaal ervaren Road Racer Jeremy Toye aan het stuur.

Overigens heeft Victory een evolutie van het motorblok uit de Project 156 inmiddels toegepast in de Victory Octane, dus Victory Racing is echt niet alleen maar lang leve de lol. Win on Sunday, sell on monday!

IMPULS
Om nog een impuls te geven aan Victory’s raceprogramma – en om Don Canet nog een poging te laten wagen – neemt Victory Racing nog een tweede machine mee naar Colorado; de volledig elektrische Empulse RR.

En ondanks dat de Empulse RR zijn naam deelt met de Isle of Man TT-machine die we van het weekeinde lieten zien, is hij toch echt wel anders. De Empulse RR van William Dunlop voor de TT heeft bijvoorbeeld al een compleet ander frame en na het dodelijk ongeval van Bobby Goodin in 2014, werden motoren met clip-ons uitgesloten van deelname. Door die beslissing lijkt de Empulse RR waar Canet mee aan de start komt veel meer op de machine die voorheen als Brammo Empulse door het leven ging, dus met een breed stuur en zonder kuip.


De Pikes Peak International Hillclimb vindt plaats op zondag 26 juni ruim twee uur ten zuiden Denver, Colorado.

Foto’s en video: Victory Racing en PPIHC

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?

Neem een grote motor, plaats hem in een licht frame en verwijder daarna alle onnodige accessoires. Wat je overhoudt, is volgens Victory de formule voor de ‘modern American musclebike’. De Octane dus.