vrijdag 30 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Wat kost een verkeersboete in 2022?

Het waren al dure tijden voor de verkeersovertreder en 2022 doet er nog een schep bovenop. Onnodig links rijden? € 220,-. Rechts inhalen? € 250,-. Bumperkleven? Afhankelijk van de snelheid en de afstand € 300,- tot € 650,-! Maar er zijn meer tarieven – ja, zo heet dat! – die niet mals zijn. We zetten ze voor je op een rijtje. Ook voor autorijders, want dat zijn we soms ook.

  • Geen autogordel dragen: 150 euro.
  • Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro.
  • Door rood licht rijden: 250 euro.
  • Negeren rood kruis: 250 euro.
  • Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro.
  • Met een motorrijtuig rijden terwijl het kenteken niet behoorlijk leesbaar is: 150 euro.
  • Buiten noodzaak stilstaan op de vluchtstrook of vluchthaven: 250 euro.
  • Passagiers die bij een tram of autobus willen in- of uitstappen daartoe geen gelegenheid geven: 250 euro.
  • Een voertuig dubbel parkeren: 100 euro.
  • Parkeren op plaatsen die voorzien van een blauwe streep, zonder dat er een parkeerschijf in de auto aanwezig is: 100 euro.
  • Onnodig mistlicht aan de voorzijde voeren: 100 euro.
  • Onnodig mistlicht aan de achterzijde voeren: 150 euro.
  • Niet werkende remverlichting: 150 euro.
  • Niet werkend derde remlicht (voor voertuigen na 30-09-2001): 100 euro.

Benieuwd wat een snelheidsovertreding dit jaar kost? Reken het uit op de website van het Openbaar Ministerie.

Nobiumtechnologie, want gewicht is een vijand van de motorfiets

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen