Wel heel speciale Honda onder de hamer

Je kunt er een klein huisje voor kopen, maar je kunt voor de 100.000 à 140.000 euro die deze Honda CB500R op moet leveren ook een uniek stukje motorgeschiedenis aanschaffen.

Laten we eerst wat verwarringen proberen te voorkomen: deze CB500R heeft niet, maar dan ook helemaal niets, met de huidige 471cc paralleltwin CB500R te maken. Behalve dan die vleugel op de tank en de naam. Daarnaast is deze CB500R, anders dan de naam doet vermoeden, helemaal geen 500. Honda Research & Development-afdeling bouwde de motor om allerlei zaken te ontwikkelen, die later gewoongoed zouden worden op allerhande productiemodellen van het merk, maar de cilinderinhoud lag gek genoeg toch op 651cc.

De motor braakt naar verluid zo’n 80 pk  uit bij 10.700 rotaties per minuut, in 1970 al, hè! Zeker geen onaardige cijfers. Overigens zijn er naast de vele uiteindelijke productieonderdelen, gigantisch veel unieke onderdelen, van allerhande licht en mooi materiaal. Denk aan een droge koppeling, hoge compressie-zuigers, een chroommolybdeen frame en 31mm Keihin carburateurs. 

Honda heeft de motor in 1971 in de Open klasse van het All Japan-kampioenschap geracet. Er werden zelfs wat overwinningen behaald met de machine, voor Honda hem verkocht aan de toenmalige Italiaanse Honda-importeur. En die verkoop is mede de reden waarom de CB500R zo bijzonder is. Honda maakte – en nog steeds niet – er geen gewoonte van hun test- en racemateriaal te verkopen. Bij voorkeur ging alles dan wel in de opslag of in de shredder.

Door die onorthodoxe stap van het merk met de grote H, kun jij nu eventueel eigenaar worden, mocht je bijvoorbeeld op de postcode 6413AX in Heerlen wonen, dan kun je die kanjerprijs nu mooi investeren in een waarlijk uniek stukje motortechniek. Minder waard wordt ‘ie nooit!

Wel even aanmelden bij Bonhams, en zorgen dat je 4 februari om 12.30 uur in Parijs bent.

[justified_image_grid ids=23062,23063,23064,23065,23066,23067,23068,23069]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?