Wiebes: ‘Belgen moeten accijnzen verhogen’

Twee dagen geleden berichtten wij hier over de Nederlandse brandstofaccijnzen. Deze accijnzen zijn te hoog waardoor Nederlanders massaal over de grens tanken. Hierdoor loopt de staatskas veel inkomsten mis. Onze logische conclusie was dat Nederland er verstandig aan zou doen om de accijnzen te verlagen. Hierdoor tanken meer verkeersdeelnemers binnen de landsgrenzen, en door de accijnzen nog verder te verlagen zullen zelfs de Duitsers en Belgen bij ons komen tanken.

Maar daar is staatssecretaris van financiën Eric Wiebes het bepaald niet mee eens. Dat het verschil in benzineprijzen met België maar liefst 5 cent per liter is wijt hij niet aan het Nederlandse beleid, maar aan het Belgische: ‘Het zou mooi zijn als België daar wat aan deed’, zo stelt hij vandaag in de Tweede Kamer. ‘Grenseffecten leveren voor niemand wat op en zorgt voor ellende voor ondernemers’, zo ligt hij toe. 

Wiebes gaat hiermee echter voorbij aan de Luxemburgse benzineprijzen, want die zijn 15 cent lager. Als België de accijnzen verhoogt om de benzineprijs met Nederland gelijk te trekken, dan zullen Belgen massaal in Luxemburg gaan tanken. Wel zei hij in gesprek te gaan met z’n Luxemburgse ambtgenoot, al hebben de Luxemburgers al laten weten niet van plan te zijn om de benzineprijzen aan te passen.

Foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.