vrijdag 13 december 2024

Zero Motorcycles opent de weg voor A1 rijbewijsbezitters in 2024

Zero Motorcycles kondigt verschillende nieuwigheden voor 2024 aan, tijdens de EICMA afgelopen week in Milaan. De S, DS en DSR krijgen namelijk een volledig nieuwe uitstraling. Bovendien zijn de DSR en SR verkrijgbaar als A2-model, die later meer vermogen kunnen krijgen voor A-rijbewijshouders.

Het elektrische motormerk uit de Verenigde Staten is nu 16 jaar in business en heeft daardoor maar liefst negen verschillende motoren in het gamma. Daarvan krijgen dus de SR en DSR vanaf volgend jaar de mogelijkheid om als A2-model verkocht te worden, waarna ze de volle 70 pk (52 kW) krijgen. Hoe dit werkt is dat de motor bij een Zero-dealer (tegen meerprijs) een software-update krijgt, waardoor hij niet meer begrensd is op 35 kW. Ter plekke wordt dan het papierwerk met het RDW geregeld, zodat er een nieuw kentekenbewijs gemaakt wordt.

Updates

Het eerste model van Zero, de S krijgt volgend jaar een grondige make-over. In 2024 evolueert het model namelijk naar een naked street bike, opgebouwd rond een stalen trellisframe, toe. De aandrijving komt van de nieuwste versie van Zero’s Z-force motor, die een koppel levert van 132 Nm. Het maximale vermogen bedraagt 60 pk (45 kW). Toch kan je deze motor met een A1-rijbewijs rijden, maar dat lees je onderaan de tekst. De S is verder voorzien van een 14,4 kWh accupakket, wat volgens Zero goed moet zijn voor een bereik tot 248 km. Het prijskaartje vertelt dat de S 17.690 euro moet gaan kosten.

Rijden op A1-motoren met B-rijbewijs: levensgevaarlijk of mobiliteitsoplossing?

De SR is krijgt een 15,6 kWh accupakket, wat samen met de nieuwe Z-force aandrijving voor een piekkoppel van 140 Nm en een maximaal vermogen van 70 pk (52 kW) moet zorgen. De motorfiets is te verkrijgen in een A2-versie met een beperkt vermogen van 35 kW. De nieuwe SR kost 18.710 euro.

Verder krijgen zowel de SR/F als de SR/S een elektrische motor, met een piekkoppel van 190 Nm en een piekvermogen van 84 kW (113 pk). De geïntegreerde standaardlader is ook uit te breiden met een optionele 6 kW rapid charger, waardoor het 17,3 kWh accupakket tot 95 procent op te laden is in 1,1 uur. De SR/S en SR/F kosten respectievelijk 23.790 euro en 23.385 euro.

De Dual Sports-motorfietsen, de DS en DSR, krijgen de grootste vernieuwingen. Vanaf volgend jaar krijgen ze namelijk dezelfde uitstraling als grote broer DSR/X. De motor kenmerkt zich door zijn instelbare voorvork, met een veerweg van bijna 21 cm. Daarnaast heeft hij drie geïntegreerde opbergvakken. De DS heeft een 14,4 kWh-accupakket, waar de DSR ééntje van 15,6 kWh heeft. De Z-Force motor is verder bij de DS goed voor een piekkoppel van 132 Nm en een maximaal vermogen van 60 pk (45 kW). Bij de DSR is dit 170 nm en 70 pk (52 kW).  De DS zal 18.710 euro kosten en aan de DSR hangt een prijskaartje van 19.725 euro.

Als laatste is er de DSR/X. Deze avontuurlijk gebouwde motor krijgt een elektromotor met 75 kW (100 pk) en een piekkoppel van 229 Nm. Dit model krijgt ook een nieuwe Black Forest-uitvoering. Hierbij krijgt de DSR/X extra premium onderdelen en accessoires. De DSR/X gaat 23.895 euro kosten, de Black Forest-editie 26.945 euro.

Rijden met A1

Met de S, DS en FXE heeft Zero Motorcycles drie van de meest sportieve A1-motoren in zijn gamma. Nu vraag je je zeker af waarom deze modellen allemaal een piekvermogen hebben wat ver boven de 11 kW ligt. De S heeft bijvoorbeeld een piekvermogen van 45 kW, maar is wel voor de jongste rijders te besturen. Wat hierbij belangrijk is, is om op het woordje ‘piek’ in piekvermogen te letten. Bij motoren die met benzine werken is dit het enige getal wat telt voor wat je mag rijden met je rijbewijs. Daarentegen werken de type-goedkeuringen voor elektrische motoren anders. Overeenkomstig de UNECE Verordening Nr. 85 draait de motor namelijk eerst drie minuten op 80 procent van zijn piekvermogen. Daarna wordt er gekeken hoeveel vermogen de motor duurzaam kan leveren, over een periode van dertig minuten. Dit noemen we het continuvermogen.

De S, DS en FXE hebben dus veel hogere piekvermogens, maar op het gebied van continuvermogen kleuren deze modellen met exact 11 kW precies binnen de lijntjes. Als je hierbij bedenkt dat deze modellen door hun elektrische aandrijving ook over veel koppel beschikken (106 of 132 nm), kan je je dus voorstellen dat dit niet zomaar slome A1-motoren zijn.

Omdat de drie bovengenoemde modellen onder de categorie A1 vallen, kunnen Belgen met een A1, B of B1 rijbewijs (laatste categorie hebben we niet in Nederland) deze motoren besturen.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen