Zo moet politiecontrole eruit gaan zien

Het is een kwestie van tijd en geld voordat de politie vaker gaat controleren op snelwegen. Het aantal ongevallen op autosnelwegen verdubbelde namelijk de afgelopen vijf jaar van 17.000 in 2014 naar 38.000 in 2018. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) noemt oorzaken als een te hoge snelheid, afleiding door gebruik van smartphones en het gebruik van alcohol of drugs. Een andere oorzaak is de afgenomen politiecontrole. De SWOV pleit voor de terugkeer van oom agent op de snelwegen.

Lees ook: Nederlandse snelwegen steeds onveiliger

Concrete tips voor politie

De SWOV deed in opdracht van Politie & Wetenschap onderzoek hoe de huidige aanpak van verkeershandhaving op Nederlandse autosnelwegen effectiever en efficiënter kan worden gedaan en hoe de acceptatie door de burger kan worden vergroot. Het levert een aantal concrete tips op hoe de politiecontrole op autosnelwegen er in de toekomst uit moet zien:

– Verricht de handhaving niet alleen met behulp van radarcontroles, maar breid de standaard-werkwijze uit met surveillance en staandehoudingen.

– Pak daarbij nadrukkelijk risicovolle verkeersgedragingen gericht aan, zoals afleiding door apparatuurgebruik, excessieve rijsnelheid, onvoldoende afstand houden, roodkruisnegatie of over de vluchtstrook rijden.

– Kies de locaties voor politiecontrole (met radar en automatische nummerplaat registratie ANPR) meer voor verkeersveiligheidsdoelen en minder voor opsporingsdoeleinden.

– Controleer niet alleen op losse locaties, maar ook over langere snelwegroutes om het verkeersgedrag over een langere afstand te beïnvloeden.

– Controleer – voor een grotere acceptatie – vooral met opvallende, zichtbare controles vergezeld van handhavingscommunicatie, maar wissel deze ook af met minder zichtbare controles – voor een grotere effectiviteit.

Begrip bij verkeersdeelnemers

Volgens het SWOV blijkt uit een in 2018 gehouden proef op de A12 en A16 dat verkeersdeelnemers begrip hebben voor de noodzaak van en geïntensiveerde verkeershandhaving op risicovolle overtredingen. Negen op de tien chauffeurs begrijpt dat er goede redenen zijn om actief te handhaven. Kunnen frequentere politiecontroles ook op jouw goedkeuring rekenen?

Het hele onderzoek kun je hier lezen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?