Zondagmorgenfilm: De meest waanzinnige motorfiets-blokken ooit

Er was een tijd dat de UJM – de Universele Japanse Motorfiets – de norm dreigde te worden. Alle Japanse merken waren hard op weg niets dan vier-in-lijns te produceren. Kwalitatief hoogstaand en betrouwbaar als ze door de bank genomen waren, werd het wel snel saai. Het hielp ook niet dat ze qua uiterlijk ook allemaal eenzelfde draai aan een al uitgekauwd concept gaven. Toch werd tussen toen en nu veel geëxperimenteerd en in deze video zie je een paar van de meest waanzinnige motorblokken ooit in een motorfietsframe.

Gelukkig valt er anno nu meer dan genoeg te kiezen, mede door dat experimenteren met motorblokken. We zijn tegenwoordig gezegend met een interessante mengelmoes aan tweecilinders in allerhande configuraties, zescilinders in lijn of als boxer, vierpitters met of zonder V-vorm en meer driecilinders in de showrooms dan we ooit voor mogelijk hadden kunnen houden. Elektrische motoren zijn in opkomst en zelfs tweetakt maakt een bescheiden comeback.

De nieuwe norm is pluriform. Top. Maar nu even naar de Zondagmorgenfilm met de uitzonderingen die de regel bevestigen!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?