donderdag 9 mei 2024
Home Blog Pagina 4

RIDERS Festival: RIDERS-leden krijgen gratis toegang op 1 en 2 juni in Rosmalen

0
RIDERS leden gratis toegang

Het eerste weekend van juni transformeert Autotron Rosmalen in het epicentrum van de Nederlandse motorwereld met het RIDERS Festival. Motorrijders uit het hele land komen samen voor twee dagen vol passie en plezier. En als lid van RIDERS heb je het voordeel dat je dit alles gratis kunt beleven! Ben jij nog geen lid? Meld je dan nu hier aan.

Exclusieve voordelen voor RIDERS-leden

Als lid van de motorclub RIDERS geniet je van speciale privileges tijdens het festival. Gratis toegang is slechts het begin van wat je te wachten staat. Lees verder om te ontdekken welke exclusieve voordelen RIDERS leden nog meer hebben.

Gratis toegang tot het festival

Je lidmaatschap bij RIDERS opent letterlijk de deuren naar het RIDERS Festival. Zonder extra kosten ben je welkom op dit bruisende evenement dat motorrijders uit heel Nederland aantrekt.

Handige motorkleding drop-off service

Je motorkleding en helm meenemen op het festivalterrein is niet nodig dankzij de gratis motorkleding drop-off service. Zo kun je onbezorgd genieten van alle activiteiten, tenzij je natuurlijk besluit een testrit te maken. Je vindt de drop-off in de centrale hal na binnenkomst links via de hoofdingang.

Testrijden op nieuwe modellen

Verschillende grote motormerken presenteren hun nieuwste modellen op het RIDERS Festival. Als RIDERS-lid heb je de unieke kans om deze nieuwe motoren uit te proberen. Vergeet niet eerst je motoruitrusting op te halen bij de drop-off.

Kom testrijden op de nieuwste motoren.

Gratis ritje in het reuzenrad

Naast alle motorische activiteiten biedt het festival ook vermaak in de vorm van een reuzenrad. Leden van RIDERS kunnen gratis genieten van een ritje in het reuzenrad, waarbij je een prachtig uitzicht hebt over het gehele festivalterrein. Bij de witten RIDERS Festival tent bij het hoofdpodium kun je op vertoon een ticket afhalen voor het reuzenrad.

RIDERS-leden beleven een gratis ritje in het reuzenrad.

Live muziek en adembenemende shows

De Main Stage van het RIDERS Festival is het kloppende hart van het evenement, met optredens van top tribute bands en spectaculaire shows en stunts. Het belooft een onvergetelijke ervaring te worden voor elke bezoeker.

The Fortunate Sons komen naar het RIDERS Festival.

Hoe krijg je toegang tot het RIDERS Festival?

Toegang krijgen tot het festival is eenvoudig voor RIDERS leden. Met je persoonlijke QR-code, die je via de RIDERS-website op je mobiel kunt vinden onder ‘clubpas’, scan je probleemloos het festivalterrein op.

Stap-voor-stap toegang

  1. Log in met je mobiel op de RIDERS website (riders.nu).
  2. Navigeer naar ‘clubpas’ in het menu.
  3. Je persoonlijke QR-code wordt getoond.
  4. Laat je QR-code scannen bij de ingang van het festival.
  5. Voor een goede doorstroming: zorg dat je het scherm met de QR-code open hebt staan bij de ingang.

Kom je er niet uit om je QR code te activeren, bekijk dan deze video:

Tot ziens op het RIDERS Festival!

Ben je klaar voor het motorfestival van het jaar? Wij wel! Zorg dat je als RIDERS-lid dit unieke evenement niet mist. Ben je nog geen lid? Meld je dan hier aan. We kijken ernaar uit je te verwelkomen op 1 of 2 juni in Autotron Rosmalen voor een weekend vol motorplezier. Alle informatie over het RIDERS Festival vind je op www.ridersfest.nl.

Jouw favoriete coureur in een ander team? Het kan in MotoGP24

0
MotoGP24

De officiële videogame van de MotoGP™ voegt de veelgevraagde Riders Market toe.

Ontwikkelaar Milestone brengt vandaag MotoGP™24 uit op PlayStation®5, PlayStation®4, Xbox Series X|S, Xbox One, Nintendo Switch™ en Steam. Dit is de officiële videogame van de MotoGP™ met alle officiële coureurs en tracks van het 2024-seizoen voor de categorieën MotoGP™, Moto2™, Moto3™ en het FIM Enel MotoE™ World Championship. Dit jaar zijn nieuwe functies toegevoegd waar fans al langer om vragen. Na de introductie van Dynamic Weather en de Flag-to-Flag-races van vorig jaar, zal MotoGP™24 je nog dichter bij de echte wedstrijden brengen door de toevoeging van de Riders Market en de MotoGP™ Stewards.

Voor het eerst de Riders Market

De overstap die Marc Márquez maakte van het Repsol Honda Team naar het onafhankelijke Gresini Racing MotoGP™ Team, heeft de hele MotoGP-wereld op zijn kop gezet. Vanaf nu kunnen dit soort verrassingen ook in de officiële videogame gebeuren vanwege de nieuwe Riders Market. Net als in het echt hebben jouw prestaties invloed op welke aanbiedingen je krijgt. Als je de doelstellingen van je huidige team niet haalt, kan je positie voor het volgende seizoen in gevaar komen. Mogelijk moet je zelfs de aanbieding van een kleiner team accepteren. Daartegenover staat dat geweldige prestaties met eersteklas contracten van topteams worden beloond. Jouw gedrag op en naast de baan is van grote invloed op deze dynamiek. Rivaliteiten met andere coureurs en likes en reacties op het fictieve sociale netwerk zullen al snel leiden tot geruchten over mogelijke transfers.

MotoGP™ Stewards & Adaptive Difficulty

De nieuwe MotoGP™ Stewards monitoren elke race van het weekend, waarbij jij en je tegenstanders op basis van gedrag op de baan bestraft kunnen worden. Je krijgt dus te maken met consequenties als je de regels overtreedt, variërend van waarschuwingen tot lange rondes of tijdstraffen, en van let-pass-bevelen bij oneerlijk inhalen tot geannuleerde kwalificatietijden. Daarbij zal roekeloos rijden ook de rivaliteit met andere coureurs aanwakkeren. Ook is MotoGP™24 nog toegankelijker dan ooit dankzij het nieuwe ‘Adaptive Difficulty’-systeem. Dit past de moeilijkheidsgraad van de tegenstanders aan gebaseerd op hoe goed jij het doet in de game. Hierdoor wordt de game een op maat gemaakte ervaring waarbij het racetempo tussen de kanshebbers altijd passend en consistent is.

LiveGP Championships, een nieuwe multiplayer-mode

Online is er ook genoeg vernieuwd. LiveGP Championships (niet beschikbaar in de Nintendo Switch-versie) is een nieuwe spelmodus. Deze nieuwe multiplayer-modus is gemaakt voor de meest competitieve spelers, die worden uitgedaagd om in het algemene Championship-klassement te stijgen door punten te verdienen tijdens speciale evenementen. Ook kan je dankzij cross-play tegen je vrienden racen, ongeacht of ze een PlayStation- en Xbox-console hebben. Daarnaast kunnen spelers van de PlayStation-, Xbox- en Steam-versies met 2 spelers tegen elkaar strijden op een gesplitst scherm.

MotoGP™24 is vanaf vandaag verkrijgbaar op PlayStation®5, PlayStation®4, Xbox Series X|S, Xbox One, Nintendo Switch™ en Steam.

Marathonmotor Honda NTV700 Deauville: eenvoud siert geliefde motor

0
Honda NTV700 Deauville

Een Honda NTV700 Deauville zal niet direct bij alle motorliefhebbers de harten sneller doen kloppen. De Honda straalt degelijkheid uit en heeft zich in de praktijk bewezen als uiterst betrouwbaar. Van bijzondere prestaties moet de Deauville het niet hebben en dat is misschien wel juist de reden waarom de Deauville bepaalde motorrijders zo aanspreekt. Roeland Hana is zo iemand. Hij kan zich geen betere motorfiets wensen.

Marathonmotor BMW R 1250 GSA: dagelijks gebruik gecombineerd met avontuur

Roeland Hana (67) las als tiener bij zijn neef het weekblad MOTOR en raakte op die manier geïnteresseerd in motoren. ‘In mijn naaste familie reed niemand motor, ook mijn neef die het blad MOTOR las niet. Maar ik was vastbesloten om op mijn achttiende mijn motorrijbewijs te halen. Met een oefenvergunning op zak mocht ik op een aantal wegen in de gemeente Ulvenhout rijden. Het was jammer genoeg maar een klein rondje. Ik was denk ik een braaf jongetje, want ik heb me keurig aan dat rondje gehouden. Mijn eerste motor was een 250cc-Honda-viertakt gevolgd door een nog lichtere 100cc-Honda viertakt. Met dat eencilindertje heb ik veel gereisd door Europa. Dat motortje was enorm zuinig (bijna 1:40), wat een groot economisch voordeel is. Ik heb toen ontdekt dat je voor veel motorplezier niet per se een zware motor nodig hebt. Ook mijn latere motoren waren veelal van de lichtere categorie. Nog een Honda 200cc-viertakt en een Yamaha DT400. In de buurt waar ik toen woonde waren veel zandpaden. Daar kon ik me op de DT400 offroad prima uitleven. Die DT400 was mijn eerste tweetakt. Na de DT400 volgde een Honda CX500 Custom. Dat was weer totaal iets anders, net als de Vespa P200 die daarop volgde. Je kunt wel zeggen dat ik van afwisseling hield, want de volgende motor was een Moto Guzzi V50 3. Dat vond en vind ik nog steeds een van de mooiste motoren die ik heb gehad. Maar het is ook meteen de motor waarmee ik op technisch vlak de meeste ellende heb gehad. Eén voordeel bracht deze motor me wel, ik heb er door leren sleutelen. Revisie van het motorblok heb ik in eigen beheer gedaan. Als klokkenmaker had ik wel een technische achtergrond, maar vergelijkbaar met motorfietstechniek is dat natuurlijk in de verste verte niet.’

Man en motor

Naam Roeland Hana
Woonplaats Rijsbergen
Leeftijd 67 jaar
Beroep gepensioneerd tandtechnicus
Rijdt sinds 1975
Aangeschaft 2014
Nieuwprijs circa €10.490
Dagwaarde circa €2.000
Rijstijl toer
Gebruik woon-werk, toer en vakantie
Brandstofverbruik 1:22
Olieverbruik nihil
Onderhoud dealer en zelf
Bouwjaar 2006
Kilometerstand 93.927 km

Als nieuw

Roeland, toen nog vrijgezel en omgeschoold van klokkenmaker tot tandtechnicus, bleef om de haverklap van motor veranderen. De overstap naar een 250cc-tweetakt MZ met zijspan zorgde weer voor een totaal andere wending. ‘Dat zijspan had ik vooral aangeschaft om mijn hond mee te kunnen nemen. Maar wat ik ook probeerde, ik kreeg mijn hond niet in het zijspan. Zijspanrijden zonder passagier is lastig. Ik heb daarom een blok lood van 30 kg in de juiste vorm gegoten zodat het precies in een holle ruimte van het zijspan paste. Ging prima, maar 250 cc met een zijspan is natuurlijk wel aan de krappe kant. Na het zijspan kwam er weer heel iets anders, een Suzuki T500-tweecilinder tweetakt. Een leuk scheurijzer. Met de komst van een bijna nieuwe Yamaha Diversion kwam er eigenlijk pas voor het eerst een “degelijke” motor in beeld. Na die Yamaha volgden een paar motorloze jaren. Je kent het wel, huisje-boompje-beestje. Ik was een paar keer verhuisd en inmiddels neergestreken in Waalwijk. Een Vespa P200 leek me wel handig om naar mijn werk in Geertruidenberg te rijden. Tussendoor heb ik ook nog een Montesa Cota trialmotor gehad en een 125cc-KTM enduro. Motorrijden op de weg had ook nog mijn interesse. Voor het luttele bedrag van 200 euro kocht ik een Honda CB400N. In 2014 ben ik op zoek gegaan naar een andere motor. Mijn zoon vond achter op de CB400N zitten heel erg leuk, maar nadat hij begon te groeien als kool moest er een wat grotere motor komen. Dat was de reden voor de zoektocht naar een vervanger voor de CB400N. Ik heb toen nog even gedacht aan een Pan European, maar die bleek toch te lomp en te zwaar. Ik ben maar een klein manneke. Bij Honda-dealer Pols in Waalwijk, waar ik al lang klant ben, stond de motor van mijn dromen, de NTV700 Deauville. Acht jaar oud en nog slechts 15.600 km op de teller. De motor was altijd in onderhoud geweest bij Pols. Er zat nog geen krasje op. Voor mijn gevoel reed ik met een splinternieuwe Honda de showroom uit.’

Heb jij ook een marathonmotor?
Heeft jouw motor ook een respectabele kilometerstand bereikt en ken je de historie? Meld je dan aan voor een grondige inspectie door onze specialisten! Stuur een e-mail aan marathonmotor@mpsadventure.nl met je contactgegevens en informatie over je motor, zoals merk, type, bouwjaar en kilometerstand. Meer info is te vinden op mpsadventure.nl.

Accessoires

De Deauville uit 2006, het eerste 700cc-model, werd door Roeland op vele fronten ingezet. Voor woon-werkverkeer, voor niet al te verre buitenlandse trips en voor gezamenlijke zaterdagritjes. ‘Iedere zaterdagochtend gaat een groepje motorrijders vanuit Pols Motoren op dagtocht. In de zomer is de groep groter dan in de winter, maar er is altijd wel iemand. Een leuk initiatief wat werkt omdat we een fanatieke voorrijder c.q. routemaker in de groep hebben. Mijn zoon heeft ondertussen ook zijn motorrijbewijs. Hij rijdt een Triumph Tiger 900 Rally Pro zodat we samen op pad kunnen. Met de Deauville rij ik zomer en winter. De auto pak ik pas als het echt niet anders kan. Ik heb zelfs een hele poos geen auto gehad. Voor aanvang van de winter behandel ik alle kwetsbare motordelen met S100 Corrosiebescherming. De motor wordt er dan niet fraaier op, vuil blijft plakken, maar wanneer ik na de pekeltijd de beschermlaag verwijder ziet de motor er weer uit als nieuw. Met wat kleine veranderingen heb ik door de jaren heen de motor aangepast zoals ik hem wilde hebben. De originele lamp heb ik vervangen door een LED-lamp. Dat had wel even wat voeten in de aarde, want je moet wel heel erg lenige handen hebben (gelukkig heb ik die) om bij de lamp te kunnen. Maar het resultaat is geweldig, veel beter licht om te zien en gezien te worden. Nog niet zo heel lang geleden heb ik mezelf verwend met de aanschaf van een nieuw Bagster-gelzadel. Ik moest daarvoor wel naar de kop van Noord-Holland bij Rob’s Accessoires in ’t Zand, maar het resultaat mag er zijn. Wel de originele bodemplaat moeten inleveren. Op de topkoffer heb ik een rekje gemaakt. Dat kwam een keer van pas om een rolkoffertje erop te vervoeren. Daarna heb ik het maar laten zitten. Je kunt er gemakkelijk iets opbinden. Altijd handig. Om beter zicht op de navi te hebben, die zat eerst onder op het stuur, heb ik een beugel gemaakt ter hoogte van de ruit. Veel veiliger want ik kan nu recht vooruit blijven kijken. Om beter gehoord te worden heb ik een veel luidere claxon gemonteerd. En last but not least de handvatverwarming. Ik heb gekozen voor de originele Honda-handvatverwarming. Is wel wat duurder, maar werkt uitstekend en is te bedienen via een klein knopje op het linker handvat.’

Aankoopadvies Yamaha MT-09: ook de moeite waard als tweedehands?

Onderhoud

De Honda Deauville staat bekend als een probleemloze motor die weinig onderhoud vraagt. De Deauville van Roeland is daarop geen uitzondering. ‘Vooral in het begin deed ik het onderhoud zelf. De benodigde onderdelen betrok ik via de dealer. Gewoon het standaardwerk. Iedere 10.000 km een kleine beurt, iedere 20.000 km een grote. Met de Michelin Pilot Road-banden doe ik soms wel 25.000 km. Die lange levensduur rechtvaardigt de relatief hoge aanschafprijs. De Deauville is uitgerust met een probleemloze cardan. Alleen tijdens de beurten even de olie verversen. Het olieverbruik van de Honda is nihil. Ik controleer wel af en toe met de peilstok; ik heb nog nooit iets te hoeven bijvullen. Bij 24.000 km moest er al een nieuwe accu in. Dat kwam denk ik omdat de eerste eigenaar de motor zo weinig heeft gebruikt. Later heb ik nooit meer een accu vervangen. De Deauville is overal zuinig mee, zelfs met de remblokken die het circa 30.000 km volhouden. De remschijf achter is een keer vervangen. Ik heb het vermoeden dat door vuilophoping de remzuiger achter eerder vast gaat zitten waardoor de schijf wat harder slijt. Een revisie van de voorvork, uitgevoerd bij Pols, was de grootste ingreep tot nu toe. De oliekeerringen waren lek. Om dat in het vervolg te voorkomen heb ik vorkrubbers gemonteerd. Bij de vorkrevisie zijn er nieuwe Hyperpro-veren in gekomen en zijn de geleidebussen vervangen. Bij een grote beurt met 72.000 km zijn uit voorzorg de bougiedoppen vervangen. Volgens de monteur zorgen de oudere bougiedoppen regelmatig voor problemen. Die problemen probeer ik op deze manier voor te blijven. Heel spannend is het allemaal niet. Er zit weinig poespas op zo’n Deauville en dat spreekt me aan. Hoe minder erop zit, hoe minder er stuk kan. En hoewel de motor geen topvermogen heeft, heb ik nooit het gevoel dat ik iets tekortkom.’

Honda NTV700 Deauville: op de brug

Roeland Hana is niet de eerste Deauville-rijder die bij MOTO73-expert Van Sleeuwen aanschuift voor een Marathonmotorbezoek. Hoewel veelvuldig gebruikt in de pekel is deze Deauville zeker geen pekelfiets. De S100-beschermlaag zorgt ervoor dat de wielen en het blok minder fraai ogen. Maar dat is tijdelijk. Van Sleeuwen keert lachend terug na het gebruikelijke proefritje. ‘Prima motor, doet niks verkeerd en ik kan gemakkelijk met de voeten aan de grond. Dat voelt direct vertrouwd. En dan het motorblok. Na bijna 100.000 km geen enkel bijgeluidje, zelfs niet bij de koppeling.’

Op de brug wordt zoals gebruikelijk eerst het balhoofd gecontroleerd. Niks mis mee. Daarna zijn de remmen aan de beurt. Ook in orde, voor nog de originele remschijven. De rechterschijf vertoont ietsje meer slijtage. Logisch want de rechter voorremschijf remt mee als de achterrem wordt gebruikt.

Het motorblok lekt of zweet geen olie. De achterschokdemper, verscholen achter kunststof delen, zit onder een dikke laag straatvuil maar is niet lek. Vuil zit er ook volop rond het scharnierpunt van de middenbok. Daardoor blijft deze halverwege hangen als die zou moeten inklappen. Roeland: ‘De as moet gesmeerd worden, maar die as kan er alleen uit als de uitlaat wordt verwijderd. Dat doe je dus niet even tussendoor.’

De lak van het plaatwerk en het frame vertoont nergens grove beschadigingen of roest. Alleen op een paar nagenoeg onzichtbare plekken is het motorblok aangetast door corrosie. Vanwege het in ruime mate aanwezige plaatwerk valt dat niet op. De uitlaat, van voor tot achter rvs, ziet er nog prima uit. ‘Ik zie wel dat een uitlaatklem aan het roesten is. Die gaat geheid stuk als die een keer los moet. Maar zo’n klem is eenvoudig te vervangen’, aldus Van Sleeuwen.

Bij menig wat oudere Honda zorgt de spanningsregelaar vroeg of laat voor problemen. Bij een Deauville is dit probleem minder gekend. De laadspanning blijft mooi contant op 14,4 volt. Groot licht of met handvatverwarming aan maakt geen verschil. Aan de voetsteunen is te zien dat de motor niet altijd ongebruikt binnen heeft gestaan. Er valt helemaal niets op deze achttien jaar oude Deauville aan te merken. De eigenaar had niet anders verwacht. ‘Een motor die je bijna dagelijks gebruikt dient in orde te zijn. Iedere rit met de Deauville is nog steeds een feest. Jammer dat ze niet meer worden gemaakt. Ik ben deze nog lang niet beu en ik heb het gevoel dat deze motor nog lang niet aan zijn einde is. En zou ik om wat voor reden een andere motor moeten kopen, dan gewoon een tweedehands Deauville met zo weinig mogelijk kilometers. Ik ben sinds kort met pensioen en hoop nog heel veel leuke tochten met de Deauville te gaan rijden.’

Foto’s: Peter van der Sanden

Merkenclub
Met een Honda Deauville ben je welkom bij www.hondadeauvilleclub.nl. Voor de lidmaatschapskosten hoef je het niet te laten: vier euro per jaar. De club organiseert sleuteldagen en toerritten. De site is voor iedereen vrij toegankelijk, maar als lid heb je meer mogelijkheden zoals korting bij diverse motorzaken. Het jaarlijkse HDC-treffen is op Eerste Pinksterdag. Dit treffen is ook voor niet-leden toegankelijk.
Reparaties & problemen
24.300 km                Accu vervangen
62.111 km                Revisie voorvork, lekke voorvorkkeerringen vervangen, Hyperpro voorvorkveren
67.320 km                Remschijf achter vervangen
72.000 km                Bougiedoppen preventief vervangen
Richtprijzen bij motorzaak
2006    ca. 3.900 euro
2007    ca. 4.100 euro
2008    ca. 4.200 euro
2009    ca. 4.300 euro
2010    ca. 4.500 euro
2011    ca. 5.500 euro
2012    ca. 5.700 euro
2013    ca. 5.900 euro
2014    ca. 6.100 euro
2015    ca. 6.300 euro

Technische gegevens Honda NTV700 Deauville

MOTOR
Type V-twin
Cilinderinhoud 680 cc
Boring x slag 91 x 66 mm
Kleppen per cilinder 4
Compressieverhouding 10:1
Carburatie injectie
Transmissie vijfbak
Eindoverbrenging cardan
PRESTATIES
Maximum vermogen 66 pk (48 kW) @ 8.000 tpm
Maximum koppel 66 Nm @ 6.500 tpm
RIJWIELGEDEELTE
Frame stalen twin-spar
Vering voor telescoopvork
Vering achter mono
Veerweg v/a 115 / 122 mm
Rem voor twee 296mm-remschijven met driezuigerklauw
Rem achter een 276mm-remschijf met dubbelzuigerklauw
Banden v/a 120/70 ZR17, 150/70 ZR17
[zijaanzicht]
Gewicht 236 kg (droog)
Tankinhoud 19,7 liter
Zithoogte 805 mm
Wielbasis 1476 mm
Balhoofdhoek 27,5°
Naloop 115 mm

Honda NTV700 Deauville: goed om te weten

In 1998 kwam Honda met haar eerste Deauville op de markt, de NT650V. Uiterlijk een totaal nieuwe motor, maar het frame en het blok waren afkomstig van een beproefd concept: de naakte NTV650. Blok en frame zijn precies hetzelfde als van de NTV650. Omdat veel bezitters van deze NTV650 hun motor optuigden met koffers en een ruit was de stap van Honda logisch om er een ‘aangeklede’ NTV650 van te maken. Dat werd de Deauville. Door zijn vlotte vormgeving en geïntegreerde koffers lijkt het vanaf een afstand of je met een kleine Pan European te maken hebt. Voor duogebruik is de Deauville minder geschikt – te weinig vermogen. Dat werd iets verbeterd in 2006 met de komst van de NT700V. Tien pk meer was net voldoende om wel prettiger met passagier te rijden. Afgezien van een update in 2002 (o.a. grotere koffers en DCBS-remsysteem) bleef de NT650V Deauville tot 2006 vrijwel ongewijzigd. Belangrijkste wijzigingen van de 700 t.o.v. de 650 waren 33 cc (nu 680 cc) meer inhoud, tien pk meer, vier i.p.v. drie kleppen in de cilinderkop, elektronische injectie, nieuw dashboard en een in twee standen verstelbare kuipruit. Met de komst van de NT700V kelderde de prijs van een gebruikte NT650V. De voorkeur van het publiek ging vanaf dat moment duidelijk uit naar de wat pittigere NT700V. De NT700V Deauville was tot 2016 nieuw leverbaar. Alles dik in orde, dan heb je reden om te lachen.

Lekkerder rijden op de WL-modellen: aanpassen carburateur en cilinderkoppen

0

Harley-Davidson heeft lange tijd (t/m 1965) gebruik gemaakt van de Linkert & Langsenkamp carburateurs op de verschillende modellen motoren. Voor die tijd waren het bijzonder goede en wel doordachte carburateurs die hun tijd ver vooruit waren en waarvan veel technieken tegenwoordig nog steeds toegepast worden bij moderne carburateurs. Op de 750 cc zijkleppers van rond de oorlogsjaren zat ook een Linkert carburateur. Op de WL en WLD burgermodellen zat een Linkert M51 met een doorlaat van de venturie van 1-1/16 inch, hetgeen prima functioneerde en goede prestaties opleverde voor die tijd. Je kunt gewoon lekker meekomen met het verkeer, ook op de snelweg. Bij de legermodellen is het echter een heel ander verhaal, omdat daar standaard een model M88 carburateur op gemonteerd werd met een extra kleine venturie. Wat kun je daarmee om je motor een stuk te verbeteren?

Techniek comfortabel motorrijden #1: zitcomfort

De legermodellen

Omdat men indertijd blijkbaar erg weinig vertrouwen had in de rijkunsten van de gemiddelde militair werd besloten om het grootste deel van de WLA en WLC modellen vanaf 1937 maar flink te “knijpen” ten opzichte van de burger modellen. Men deed dit door een Linkert carburateur van het model M88 te monteren. Deze had een venturie van slechts 15/16 inch en geen verstelbare hoofdsproeier, waarschijnlijk onder het motto ‘als je er niet aan kunt draaien, kun je ook niets kapot maken’.

Er waren binnen het leger afdelingen die wat hoger ingeschat werden en zij kregen wel motoren die beter presteerden met grotere carburateurs. Voorbeeld hiervan zijn bepaalde legeronderdelen die in begin 1941 op de WLA een M84 carburateur kregen met een venturie van 1-1/16 inch, de WLA van 1940 kreeg op sommige modellen een M64 carburateur met 1-1/16 inch venturie, de Navy modellen en de modellen voor Zuid Afrika in 1943 en 1944 kregen de M58 met een 1-1/16 inch venturie. Ook kreeg een deel van de WLA modellen in 1951 en 1952 een M54B carburateur met een 1 inch venturie.

Nu kun je natuurlijk denken scheelt die 1/8 inch (ruim 3 millimeter) verschil tussen de burger en militaire modellen echt zoveel? Helaas wel! Je moet niet vergeten dat je over de oppervlakte van een cirkel praat en na wat rekenwerk zul je ontdekken dat de burgermodellen een ruim 30 procent grotere doorlaat hebben met evenredig betere prestaties en dat merk je echt tijdens het rijden. Plotseling kun je meekomen met het verkeer en zonder problemen even een vrachtauto inhalen op de snelweg. Ook het rijden bij lage snelheden gaat plotseling een stuk prettiger omdat de motor beter opneemt en veel soepeler rijdt.

Vaste sproeier

De Linkert M88 is origineel voorzien van een vaste sproeier. Het gat waar bij de andere modellen de naald van de verstelbare sproeiernaald voor het hoge toerengebied in gemonteerd wordt, is bij deze modellen afgeplugd. Het nadeel van dit systeem met vaste sproeiers is dat de mogelijkheden om de boel goed af te stellen erg beperkt is omdat er maar een zeer klein aantal maten sproeiers geleverd wordt. Nu zijn we de laatste jaren ‘gezegend’ met milieuvriendelijke brandstof uit de pomp die een veel lagere verbrandingswaarde heeft ten opzichte van de oude benzine. Met deze nieuwe benzine krijg je dus een verkeert mengsel dat schadelijk is voor je motorblok en de motor veel slechter laat presteren. Je kunt natuurlijk voor de moeilijke weg kiezen en zelf sproeiers groter gaan maken, maar de eenvoudigste oplossing is de vaste sproeier te vervangen door een plugje (OEM 27327-24) en een verstelbare sproeiernaald te monteren.

Links de kleine venturie van de Linkert M-88. Rechts het grotere model van de M51.

Wat te doen?

De oplossing is eigenlijk erg simpel. Omdat alle Linkert carburateurs sterk op elkaar lijken, kun je vaak eenvoudig onderdelen uitwisselen en zo een ander model creëren. Een M88 ombouwen naar een model M51 met een grotere doorlaat is een fluitje van een cent voor een goede doe-het-zelver. Je doet dit karwijtje fluitend even op een zondagmiddagje. Het mooie is dat de ombouw aan de buitenkant van de carburateur  niets verandert en je motor zijn originele uiterlijk blijft behouden, het enige zichtbare verschil is dat er een verstelbare sproeiernaald in komt voor het hoge toerengebied.

Na de carburateur gedemonteerd te hebben, begin je met het boren van het gaatje dat moet zorgen voor de beluchting van de emulsiepijp aan de zijkant van het carburateurhuis. Het is het eenvoudigst om een carburateur van model M51 er naast te houden voor het bepalen van de juiste plek en diameter van het gat (= 4,9 millimeter). Na het boren even met een stukje fijn schuurpapier de braampjes van het geboorde gat weghalen aan de binnenzijde, anders gaat de nieuwe, grotere venturie er moeilijk in. Ook nog even de vaste sproeier in de vlotterkamer verwijderen en vervangen door een blindplugje. Als laatste de oude plug en naald verwijderen op de plek waar bij de M51 carburateur de verstelbare hoofdsproeier gemonteerd wordt.

Hierna kunnen we de oude M88 weer op gaan bouwen, maar nu als een M51 zoals op de burger modellen zat. Omdat de carburateur toch uit elkaar ligt, is dit een mooie gelegenheid om hem weer even postfris te maken. Vaak is de as van de gasklep en de bijbehorende busjes versleten, waardoor valse lucht wordt aangezogen en de motor minder mooi loopt. Alle onderdelen zijn volop nieuw leverbaar via je Zodiac en Motorcycle Storehouse dealer, dus geen probleem. Kijk ook even of het carburateurhuis niet ingesleten is bij de gasklep, hier gaat de motor ook slecht op lopen. Als er een groef zit, deze even vollassen met zilver en daarna op een hoondoorn de boring weer mooi rond maken.

We beginnen met de nieuwe 1-1/16 inch venturie in de carburateur te laten zakken. Hierna stoppen we het emulsiepijpje erin om de venturie op zijn plek te houden. Verder is het gewoon standaard opbouwen van de Linkert carburateur. Als laatste gaat de naald van de verstelbare hoofdsproeier in de carburateur. Natuurlijk alle pakkingen en afdichtingen vervangen door nieuwe. Een pakking is voor eenmalig gebruik en hergebruik is uit den boze!

Origineel hebben de oude modellen geen pakking op het punt waar de vlotterkamer tegen het carburateurhuis gemonteerd wordt. Vanaf 1952 ging HD op dit punt wel een pakking monteren. Wij monteren ook bij de oude modellen altijd deze pakking. Het voorkomt veel benzinestank in je garage als de motor stil staat. Ook deze pakkingen zijn gewoon via je dealer verkrijgbaar, het HD onderdeelnummer is 27376-52.

Tips

Monteer voor de vlotter een kunststof model die bestand is tegen de moderne brandstoffen. Bekent is de “Rubber Ducky” van de firma Enfield Racing. Zij zijn de hemel op aarde en gaan levenslang mee. Ze zijn leverbaar via de meeste dealers die onderdelen verkopen voor de oudere modellen.

Kijk altijd of het huis van de carburateur niet ingeslagen is bij de gasklep. Als daar een groef zit gaat de motor beroerd lopen. Dit is eenvoudig te verhelpen door de groeven in het huis vol te solderen met zilver.

De meeste Linkert carburateurs rijden al zo’n 75 jaar rond. In die tijd is er veel aan “gerommeld”. Wij komen dan ook veel verkeerde onderdelen, ontbrekende onderdelen, enzovoort tegen. Begin altijd met de onderdelen in je carburateur te vergelijken met de onderdelen in je onderdelenboek en werkplaatsboek om te kijken of zij echt in jouw model carburateur horen.

Compressieverhouding

Op de WLA en WLC modellen zaten cilinderkoppen met een lage (1 : 5) compressieverhouding omdat zij in de oorlog ook op (zeer) slechte benzine moesten kunnen lopen zonder te gaan pingelen. Op de WLD modellen zaten koppen met een hogere compressieverhouding van 1 : 6 voor betere prestaties. Bij de burger WL modellen kon men opgeven welke compressieverhouding men wilde. Naast de aluminium cilinderkoppen werden ook gietijzeren koppen op de WL modellen gemonteerd die ook in verschillende compressieverhoudingen leverbaar waren. Bij de aluminium koppen is de compressieverhouding aan de zijkant ingeslagen. Je vindt daar een 5 of een 6, afhankelijk van de compressieverhouding. Als je op je motor aluminium cilinderkoppen hebt met een 5 (lage compressie), dan kun je de koppen eenvoudig affrezen naar de hogere 1: 6 compressie voor betere resultaten. Als je koppen er niet meer uitzien omdat alle koelvinnen afgebroken zijn, kun je ook gewoon een set nieuwe replica koppen met 1 : 6 compressieverhouding via je dealer bestellen. Het best kun je een setje aluminium koppen monteren omdat zij beter hun werk doen. Google maar eens naar Sir Harry Ricardo principe. Je begrijpt dan waarom aluminium koppen in het voordeel zijn.

Als je een WLA of WLC hebt met een M88, is het aanpassen van de carburateur al dan niet in combinatie met het verhogen van de compressie absoluut een aanrader! Je krijgt een veel prettiger rijdende motor en kunt ook lekker soepel even de vrachtwagen voor je inhalen als dat nodig is.

Tekst en foto’s: Ger Dijkshoorn

Goed ondergoed: leggings met AA-label

0

Veilig in je nette pak naar een vergadering of in een enkele legging onder je zomerjurkje naar het strand? Geen probleem met de Bowtex Essential legging of de Skin UH 03 van Pando Moto.

Zowel de Essential als de Skin UH 03 biedt je AA-level bescherming. Dat betekent dat ze na een twee seconden durende glijpartij bij 70 km/u een gat van maximaal 5 mm mogen vertonen. Uit praktijkvoorbeelden weten we dat ze je huid ook bij hogere snelheden heel kunnen houden, en Pando Moto claimt op de site dat hun Skin UH 03 bij de genoemde snelheid meer dan vier seconden bescherming biedt.

Op je heupen

De prijzen van het duo liggen op hetzelfde niveau. Met 189 euro is de Bowtex Essential de goedkoopste. De Skin UH 03 kost je vier tientjes meer. Het is dezelfde legging als zijn voorganger, de met een A-label verkochte UH 02. Door deze legging ook van heupprotectoren te voorzien kreeg hij het AA-label.

Producttest Alpinestars Tech-air OFF-ROAD: airbagtest in Death Valley!

Cool

Er is technisch motorondergoed dat vooral bedoeld is om je warm te houden. Daar horen deze twee lange onderbroeken duidelijk niet bij. De Bowtex bestaat op de letselgevoelige (gele) delen uit een mix van 45% Kevlar en 55% Coolmax. Tijdens een regionaal ritje bij 10° hield dat mijn benen in combinatie met een gewone spijkerbroek een kwartiertje op temperatuur, maar veel langer niet. De Skin UH 03 bestaat op de letselgevoelige secties voor 65% uit Balistex, een letterlijk meer dan ijzersterk en ademend materiaal dat zelfs in een verwarmde ruimte koel aanvoelt en zelfs als je loopt al voelbaar ventileert. Het met spandex gemengde Balistex van de Skin is in beide richtingen rekbaar, duidelijk meer dan de gele met Kevlar versterkte delen van de Essential. De andere secties zijn bij beide leggings van dun en elastisch materiaal.

Pando Moto Skin: als een schaatsbroek.
Scheepskettingen

Het door Pando Moto gebruikte Balistex is een van de merknamen van een van oorsprong Nederlandse vezel, die destijds gelanceerd werd onder de naam Dyneema. De generieke naam is – let op – Ultra High Molecular Weight Polyethylene ofwel UHMWPE. Het materiaal is veel sterker dan staal en weegt slechts een fractie. Geweldig spul voor talloze toepassingen, van scheepskettingen en visdraad tot motorkleding.

Slobber

Het materiaalverschil uit zich ook in de pasvorm van de leggings. De overwegend gele Essential slobbert een beetje om je benen, terwijl de Skin als een schaatsbroek aansluit. Wat prettiger voelt is een persoonlijke kwestie. Wel is het zo dat de Bowtex zeker onder strakkere kleding duidelijker aftekent. Dat komt deels door die pasvorm en het dikkere materiaal, deels ook door de vrij grove naden en de grotere, dikkere protectoren op heupen en knieën. De strakkere pasvorm van de Skin houdt de protectoren strak op hun plaats, maar de Essential lijkt daar nauwelijks voor onder te doen.

De Bowtex Essential slobbert een beetje.

Decolleté

Beide leggings zijn van achteren aan de lage kant, de Essential voelbaar meer dan de Skin. Hurken en voorover buigen leidt vooral bij de Essential dus al snel tot een bouwvakkersdecolleté. De Skin heeft dat minder, mede door de strakkere pasvorm en de toepassing van een heupkoordje. Omdat hij zo nauw aansluit, heeft hij ritsen bij de enkels. Dat maakt aan- en uittrekken iets tijdrovender. Zonder die ritsen te gebruiken lukt dat echt niet. Beide leggings hebben onder de voet doorlopende bandjes die opkruipen tegengaan. Door de strakke pasvorm van de Skin voegen ze aan die legging weinig toe.

Protectoren

De Bowtex gebruikt level 2-protectoren van het Duitse SAS-TEC. Bij Pando Moto kozen ze voor de level 1-protectie van hetzelfde merk en type, de bekende zwarte ‘matjes’. De level 2-modellen zijn met 9 mm iets dikker en stugger dan de de 6,5 mm dikke level 1’s. Daarmee tekenen ze natuurlijk ook wat duidelijker af onder je gewone kleding. Ander verschil: de Level 2 heupprotectoren van de Bowtex zijn iets kleiner dan de 1’s van de Skin. Bij de knieprotectoren is dat andersom. Wil je level 2-protectie in je Skin? Dan kan dat ook, maar de firma koos in de balans tussen comfort en veiligheid op dit punt voor het eerste. Zorg er bij het vervangen van protectoren altijd wel voor dat ze precies in de daarvoor bestande vakken passen: te groot is net zo mis als te klein.

Verschillende levels, verschillende maten.

Graadje hoger

Voor motorrijders die nog beter beschermd op weg willen biedt Bowtex de Elite (€ 329,-). Onder meer door de toepassing van Dyneema heeft deze legging een AAA-label. Pando Moto heeft inmiddels ook een legging in die veiligheidsklasse. Bij beide fabrikanten kan je ook terecht voor veilige shirts met protectie. Bowtex houdt het bij onderkleding, Pando Moto biedt een complete collectie. Met al deze spullen wordt motorrijden nóg leuker. En veiliger natuurlijk, zelfs als de mussen straks weer van het dak vallen.

Gratis in het nieuw

Leuk extraatje van Pando Moto tot slot: als je binnen je garantieperiode met een van hun kledingstukken onderuit gaat, dan wordt het – na beoordeling door de fabrikant – kosteloos vervangen in ruil voor het beschadigde product en ter plaatse gemaakte foto’s en een omschrijving van het ongeval.

Tekst: MAG redactie

Beeld: MAG media, Bowtex, Pando Moto

Profiteer van €700 korting op een nieuwe Yamaha XSR700

0

Voor motorrijders die op zoek zijn naar een nieuwe Yamaha, heeft Yamaha goed nieuws. De XSR700, gewaardeerd om zijn veelzijdigheid en betrouwbare prestaties, is nu verkrijgbaar voor de aantrekkelijke prijs van slechts €8.999. Dat betekent een korting van maar liefst €700!

Check www.yamaha-motor.nl voor meer informatie over de XSR700 en de vele customization mogelijkheden. Of ga direct naar je dichtstbijzijnde Yamaha-dealer.

Eerste rijindruk Yamaha XSR900 GP

Bering introduceert een nieuwe merkidentiteit: Ride, we care!

0
Bering; Ride, We Care

Bering trapt het nieuwe motorseizoen af met een volledig nieuwe merkidentiteit. De nieuwe slogan onderstreept de missie van Bering. Ride, we care! Wat voor type rijder je ook bent, Bering biedt in ieder segment de juiste protectie. 

Duidelijke segmenten

Binnen deze merkidentiteit maakt Bering nog steeds een duidelijk onderscheid binnen de verschillende type motorrijders. De aangeboden segmenten sluiten daardoor nog steeds naadloos aan op de wensen van ieder type rijder. De focus ligt hierbij op complete outfits, die de identiteit van de rijder verder onderstrepen. Bering kent voor de nieuwe line-up de volgende segmenten: Touring, Adventure, Roadster, Urban Mobility en E-bike. Aan de basis van ieder segment staat nog steeds de kernwaarde van Bering: Bescherming voor iedereen.

Stijlvol op avontuur: ontdek de Bering Siberia motorkleding collectie

Nieuw logo en The Signal

De kernwaarde van Bering komt eveneens terug in het nieuwe logo. Volledig in hoofdletters maakt het een robuuste indruk. De ronde vormen voor sommige van de letters staan voor de bescherming die Bering biedt. Doordat het logo sterk, gedurfd, rond en in hoofdletters is, behoudt dit nieuwe logo een continuïteit met eerdere logo’s. De nieuwe kleur Night Blue suggereert betrouwbaarheid, kracht en stabiliteit. Deze drie woorden vertegenwoordigen Bering.

Daarnaast brengt Bering nu ‘The Signal’. Een duidelijk herkenbaar design element, dat Bering duidelijk onderscheidt van de concurrentie. Op iedere jas is dit terug te vinden vlak onder de schouders en in het midden van de bovenrug. Door het reflecterende karakter van The Signal verhoogt het ook nog eens de zichtbaarheid van de rijder, wat de veiligheid ten goede komt.

Bescherming en innovatie al 30 jaar lang

De nieuwe merkidentiteit staat nog steeds in de lange traditie die Bering heeft. Bescherming voor iedereen. Bij Bering streven we ernaar het rijplezier van de rijder te waarborgen, ongeacht de omstandigheden. Als motorkleding merk combineren we technische expertise met innovatie, om veilige, elegante en comfortabele producten te ontwikkelen die geschikt zijn voor alle omstandigheden en lichaamstypen. Al 30 jaar lang is Bering een Frans merk dat uitrustingen maakt voor ieder type rijder. Kies voor Bering en ervaar de betrouwbare bescherming die elke rit onvergetelijk maakt.

Moderne Evolutie

Deze nieuwe merkidentiteit onderstreept niet enkel de veiligheid van de rijder, maar laat Bering ook een nieuwere schone weg in slaan. Uiteraard staat de motorrijder hierin nog steeds centraal, Bering ziet motorrijden namelijk nog steeds als de laatste ‘great escape’. Daarnaast ziet Bering ook het belang van nieuwe vormen van (stads)mobiliteit zoals elektrische motoren, elektrische scooters en E-bikes.

IJzersterke seizoenstart Kawasaki!

0

Kawasaki start motorseizoen 2024 zeer succesvol. Al vanaf februari heeft Kawasaki de positie als marktleider ingenomen en met een groei van maar liefst 33% en een marktsaandeel van 16,3% leidt Kawasaki de verkooplijsten in de eerste 4 maanden van 2024! 

Met 1.270 registraties t/m 30 April 2024 heeft Kawasaki 318 motoren meer verkocht dan dezelfde periode vorig jaar. Nederlandse motorrijders erkennen de kwaliteit en betrouwbaarheid van Kawasaki en hebben een sterke voorkeur voor het groene merk met maar liefst 7 Kawasaki’s in de top 25 van bestverkochte motoren boven de 125cc ! 

Frank Zoontjes, Marketing Manager Kawasaki Benelux:

We hebben nog nooit zo’n goede seizoenstart gehad. Een zeer sterke model line-up, veel Kawasaki nieuws voor 2024, 4 jaar Garantie en Road Assistance, succesvolle Kawasaki Promo Tour en een ijzersterk dealernetwerk dragen hieraan bij! Een nadeel is dat de vraag naar sommige modellen zo groot is dat we waarschijnlijk vrij vroeg uitverkocht zullen zijn in 2024. Een groei van +33% is immers niet te voorspellen

Herman Brusselmans: ‘Het maakt ze niet uit dat hun motoren kopieën zijn’

0
Column_Herman_Brusselmans_2023

Het werk aan m’n op stapel staande roman getiteld ‘De Motorenman’ schiet goed op. Ik heb reeds meer dan 350 bladzijden gevuld, en het einde is niet meteen in zicht. Doch waar handelt dit merkwaardige boek over? Nou, het Chinese motormerk Zhing Huan wil voet aan de grond krijgen in Europa. Het merk bestaat nog niet zo lang, maar in China is het een groot succes. De bazen, Yin Zhing en Umi Huan, willen dit succes over de grenzen brengen, en na een grondige studie door een gespecialiseerd bureau, wordt besloten dat de eerste buitenlandse vestiging van het merk het beste zal aarden in België, en meer bepaald in Gent. Een paar medewerkers van Zhing Huan komen hier hun licht opsteken, en ze vinden een mooie locatie op de Ottogracht, een ruimte waarin vroeger een fitnesszaal zat, die moest sluiten omdat één fitnesser in een bui van onverklaarbare woede twee andere fitnessers had doodgeslagen met een gewicht van 60 kilo. De Chinezen zorgen ervoor dat de ruimte prachtig ingericht wordt als motorenshowroom, waarin de twee bestaande Zhing Huan-modellen ten zeerste tot hun recht komen. Het eerste model is de Zhing Huan Riksja RS, een motor die zowel van dicht als van ver nogal lijkt op de Triumph Daytona 660, en het tweede model is de Riksja GT, die je gerust zou kunnen wisselen met de Yamaha Tracer 700. Maar dat hun motoren in wezen kopieën blijken te zijn van reeds bestaande motoren, daar trekken Yin Zhing en Umi Huan zich niks van aan. Waar ze zich wel iets van aantrekken is de uitbater van hun Gentse showroom. Samen met een Belgische headhunter gaan ze op zoek, en op den duur komen ze uit bij een kerel genaamd Piet Fluweel, die eerder gewerkt heeft voor Sym, Norton, Suzuki, Peugeot, en een paar maanden bij Ducati, waar hij ontslagen werd omdat hij een relatie was begonnen met de dochter van de toenmalige hoofdontwerper van Ducati, die trouwens ondertussen overleden is nadat hij een halve kip had ingeslikt, en uiteraard begon met stikken, terwijl er niemand aanwezig was die de befaamde, levensreddende Heimlich-manoeuvre kon uitvoeren.

Herman Brusselmans: ‘Arnon Grunberg vindt motoren verschrikkelijke uitvindingen van de duivel’

Enfin, Yin en Umi zijn redelijk blij met Piet, die als extra voordeel heeft dat hij een paar woorden Chinees spreekt, die hij heeft opgepikt in de tijd dat hij een in Gent residerende en studerende Chinese vriendin had, genaamd Ping, die Piet echter de bons gaf nadat ze had ontdekt dat hij haar bedroog met een andere studente, een Japanse die vreemd genoeg ook Ping heette. Mensen denken vaak dat Chinees en Japans totaal verschillende talen zijn, maar ze hebben ook overeenkomsten. Yin en Umi laten de showroom over aan Piet en z’n twee medewerkers, Anja en Dirk Jan. Anja is een meisje uit Waarschoot, dat heel goed is in boekhouding en administratie, en Dirk Jan is een uit het Nederlandse Zaandam afkomstige mecanicien, die het vak heeft geleerd bij Mercedes en Honda. Het duurt een paar dagen voor de eerste klant opdaagt, ondanks de karrevrachten publiciteit op de sociale media, en zelfs op de televisie (in het programma ‘Onze Tweewielers’). Deze eerste klant is de 67-jarige Roger Van de Posteneele, die wel eens iets anders wil dan z’n eeuwige Harley-Davidsons, en hij ziet wel iets in de Riksja GT. Hij mag van Piet een proefrit doen, en tijdens deze rit verongelukt hij. Zal dit een smet werpen op de prille reputatie van Zhing Huan? Zal Piet toch vele motoren verkopen? Beginnen Anja en Dirk Jan een affaire? Dit alles moet ik nog opschrijven in ‘De Motorenman’, en als het boek klaar is, zal men er zeker van horen. De motorwereld is hoe dan ook een schitterende omgeving om er een toproman in te situeren.

Hoe monteer je een telefoonhouder op je motor? | Motorkledingtips

0

Hoe monteer je makkelijk een telefoonhouder op het stuur van je motor? Dat laten we in deze video zien.