dinsdag 23 juli 2024

Edo’s motoravontuur in Australië: een roadtrip langs de Great Ocean Road

Voor zijn werk is Edo regelmatig op reis en hij had Australië al een aantal keer bezocht, maar nog nooit was het gelukt om er eens een roadtrip met de motor te doen. Als zich dan een mooie gelegenheid voordoet aarzelt hij geen seconde… 

Vier vrienden op Himalayans door Nepal: naar het Dak van de Wereld

Vanwege drukke werk- en reisschema’s lukte het me eerder nooit om voor een paar dagen een motor te huren en eens een stukje van Australië per motorfiets te ontdekken. Een klein stukje maar, want Australië is best groot.  Ik maak uiteindelijk eerst een trip van een aantal dagen naar Thailand om vervolgens door te vliegen naar Melbourne. Daar zou ik een weekend hebben plus een extra maandag i.v.m. Labour Day. Dat was mijn kans! Dus snel een motor gehuurd bij Eagle Rider Melbourne en het plan gemaakt om The Great Ocean Road te rijden. Een beroemde weg, die bekend staat als een van de mooiste motorroutes van Australië. The Great Ocean Road is gewijd aan de slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog en tevens het grootste oorlogsmonument van Australië. De weg is gebouwd tussen 1919 en 1932 door soldaten die terug kwamen uit de oorlog.

Op weg

Op zaterdagochtend vroeg uit de veren en een Uber geregeld naar de Eagle Rider vestiging  om de huurmotor op te halen. De motor stond al op me te wachten; een Heritage Softail Classic M8 en het papierwerk verliep gelukkig snel. Mijn bestemming voor die eerste dag was Geelong, waar ook de Harley-Davidson dealer zit uit het YouTube kanaal van Million Dollar Bogan (Danny Hayes). Voor wie hem niet kent; deze man rijdt de mooiste routes op Harleys en dan niet alleen on-road, maar ook off-road. Hij komt daarbij in de meest bizarre situaties terecht, zoals met een Heritage tussen twee rotsblokken vast komen zitten in Zion of de Dalton Highway rijden op een Street Glide, waar de meeste andere motorrijders een BMW GS of iets dergelijks zouden gebruiken… De man bij Eagle Rider gaf me nog een goede tip om de ferry te nemen, in plaats van terug te rijden door Melbourne met al het drukke verkeer tijdens het Labour Day weekend. Dus snel mijn navigatie aangepast en ik was op weg.

Surf Coast

De eerste kilometers was het zaak goed te concentreren, omdat er in Australië links wordt gereden, maar gelukkig zat mijn stuur aan al de goede kant. Het was heet! De temperatuur liep op tot tegen de 40 graden, dus mijn eerste stop was bij een supermarkt om water en zonnebrandcrème in te slaan en mijn motorjas in de koffer te stoppen. Ik rij naar de ferry van Sorrento via een mooie kustroute door diverse surfdorpjes. De omgeving staat dan ook bekend als de ‘Surf Coast’. Het boarden verliep soepeltjes en het was heerlijk uitwaaien tijdens de 45 minuten durende oversteek naar Queenscliff. Eenmaal aan de overkant van de baai aangekomen zag ik op mijn telefoon dat de Geelong Harley-Davidson inmiddels was gesloten. Daarom besloot ik naar het hotel te rijden om in te checken en daarna direct door te gaan naar Bells Beach, om een verfrissende duik te nemen in de Indische Oceaan. De dag afgesloten bij Pistol Pete’s Food ‘n Blues voor een paar prima lokale biertjes, (Hells Bells XPA) en een lekkere burger.

Memorial Arch

De volgende dag weer vroeg aan het ontbijt. Het zou weer enorm warm worden en ik wilde op tijd op weg naar het eerste punt van de dag; de Great Ocean Road Memorial Arch. Het gebied van de Great Ocean Road is 150 miljoen jaar oud en bestaat uit kalkstenen rotsformaties waarvan ‘De 12 Apostelen’ de meest bekende is. Er zijn in dit gebied ook diverse fossielen van Pool Dinosaurussen gevonden. De weg vervolgend naar Apollo Bay zie ik diverse borden langs de weg die waarschuwen voor overstekend wild. Terecht ook, want ik zag een aangereden krokodil en een kangoeroe langs de weg en ik hoopte maar dat een dergelijke botsing mij bespaard zou blijven… De weg ging ook door een stuk regenwoud met aparte bomen en zeer mooie natuur. Uiteindelijk aangekomen bij het punt waarvandaan ik weer richting Geelong zou rijden; de Gibson Stairs en de 12 Apostelen. Erg indrukwekkend en zeer de moeite waard, ondanks de hitte.

Wilde kangoeroes

Inmiddels was mijn benzinepeil fors gezakt, maar tankstations had ik de hele ochtend nog niet gespot… Via de navigatie een benzinestation gevonden en ik moest hiervoor nog zo’n 30 km het binnenland in rijden. Eenmaal aangekomen, het brandstof lampje brandde al, bleek dat benzinestation gesloten te zijn, dus maar even iemand aangesproken en gelukkig… Zo’n 5 km verderop zou er een tankstation open zijn, wat uiteindelijk ook juist bleek te zijn. Tijd voor lunch, gestopt bij een Whisky stokerij met BBQ, maar die tent zat al helemaal vol. Het was het weekend van Labour Day en dat wordt down under intensief gevierd. Dan maar via de binnenlanden op weg richting hotel. De temperatuur was inmiddels zo hoog opgelopen dat de rijwind meer op een gloeiende föhn leek. Bij de eerstvolgende pomp een hotdog en verkoelend drankje genomen. Rijdend langs eindeloze dorre velden, waar de Black Angus runderen alle ruimte hebben. Hier is geen Farmers Defence Force nodig. Meteen ook mijn eerste wilde Kangoeroes gespot, wat natuurlijk ook weer een hele belevenis is voor een Nederlander.

Kort maar mooi

Maandag was de dag dat ik mijn motor weer moest inleveren in Melbourne. Onder het genot van een biertje las ik echter een email waarin stond dat ze waren gesloten op Labour Day. Of ik de motor op zondag of dinsdag kon inleveren… Helaas had ik al de nodige biertjes op en Australische wetgeving is zeer streng op dat vlak en op dinsdag moest ik weer aan het werk. Gelukkig Eagle Rider alsnog te pakken gekregen en alles is uiteindelijk goed gekomen. Het is een erg relaxed volk. De volgende morgen op pad voor het laatste gedeelte van de reis, van Geelong naar Eagle Rider Melbourne en ik had besloten om deze keer wel door Melbourne heen te rijden om wat meer van deze mooie stad te zien. Na een leuke rit de motor weer ingeleverd. Ik had in totaal zo’n 1000 kilometer gereden. Niet echt veel, maar toch… Wachtend op de Uber daalde het besef in dat het korte, maar mooie avontuur alweer was afgelopen en ik kan terugkijken op een fantastische motorervaring die zeker voor herhaling vatbaar is!

Tekst & foto’s: Edo

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen