maandag 27 mei 2024

Test 2023 Harley-Davidson Street Glide 120th Anniversary: verjaardagsfeest!

Test 2023 Harley-Davidson Street Glide 120th Anniversary. Na de eerdere test van de Breakout 117, heeft Harley-Davidson een laatste geschenk voor ons klaargemaakt alvorens naar Europa terug te keren: een dag op de zeer exclusieve Touring 120th Anniversary-modellen.

Tekst: Laurent Cortvrindt
Foto’s: Harley-Davidson

Tenzij je totaal niet op de hoogte bent van de activiteiten van Amerika’s beroemdste motormerk, weet je dat Harley-Davidson dit jaar zijn 120ste verjaardag viert. En als onderdeel daarvan heeft de fabrikant uit Milwaukee besloten de viering alvast vroeg af te trappen door een aantal exclusieve modellen in beperkte oplage te produceren. Deze zeven modellen, waaronder een prestigieuze CVO Road Glide Limited Anniversary, zijn voorzien van exclusieve lak, afwerking en herdenkingsdetails. “Sinds 1903 staat Harley-Davidson in de voorhoede van het Amerikaanse motorontwerp, technologie en prestaties. En met de lancering van een paar exclusieve modellen geven we het startsein voor een jaar lang vieren van de 120e verjaardag van Harley-Davidson,” aldus Jochen Zeitz, voorzitter en CEO van Harley-Davidson. “We zijn verheugd om de eerste Harley-Davidson 2023-modellen te onthullen. Later in het jaar komen er meer. Ook wordt 2023 een onvergetelijke mijlpaal voor het merk, waarbij de geschiedenis, cultuur en gemeenschap van Harley-Davidson worden gevierd.”

Test 2023 Harley-Davidson FXBR Breakout 117: dragster met vitaminen

Modellen voor de 120e verjaardag

Het zeer gelimiteerde CVO Road Glide Limited Anniversary model (€ 71.995 in Nederland, € 61.495 in België) viert 120 jaar vakmanschap door de onthulling van een van de meest ingewikkelde lakschema’s ooit aangeboden door Harley-Davidson. Het gedenkwaardige Heirloom Red is aangebracht op een Anniversary Black-basislak met felrode bies en met de hand aangebrachte gouden details. Op de kuip zijn ook patronen aangebracht. Ze stellen de kop en de vleugels van een vliegende adelaar voor. Het vergulde tankmedaillon is een art deco-interpretatie van Harley-Davidsons iconische adelaar-designelement. Deze exclusieve afwerking omvat ook luxe alcantara zadels met gouden en rode contraststiksels, gouden motorinzetstukken en felrode details. Er zullen slechts 1.500 exemplaren van de motorfiets worden geproduceerd, elk met een limited edition-nummer dat met een laser op de tank is gegraveerd.

Beperkte productie

De speciale 120th Anniversary-lak zal worden aangeboden op zes andere limited edition Harley-Davidson-modellen, met kleur- en designcombinaties die zijn geïnspireerd op de vroege machines van het merk. Deze modellen hebben een lakwerk met Heirloom Red als basiskleur. Elk deel van de kuip is omlijnd met een dunne felrode rand en opgevuld met een donkerder Midnight Crimson-verloop. Extra details zijn, opnieuw, een benzinetank met een art deco-adelaarmotief, zadelcovers met rode zijpanelen en een goud geborduurd Harley-Davidson-logo, evenals rode motordetails. Dit herdenkingsontwerp zal worden aangeboden op de volgende limited edition-modellen. Als je geïnteresseerd bent, schiet dan op, want de productie is beperkt: Ultra Limited Anniversary (1.300 exemplaren wereldwijd, € 46.995 in Nederland, € 39.995 in België), Tri Glide Ultra Anniversary (1.100 exemplaren, € 71.495 in Nederland, € 60.995 in België), Street Glide Special Anniversary (1.600 exemplaren, € 45.295 in Nederland, € 38.495 in België), Road Glide Special Anniversary (1.600 exemplaren, € 45.495 in Nederland, € 38.495 in België ), Fat Boy 114 Anniversary (3.000 exemplaren, € 38.495 in Nederland, € 32.995 in België) en Heritage Classic 114 Anniversary (1.700 exemplaren, € 38.495 in Nederland, € 32.995 in België).

Mambo n°5

Ik kom aan op de parkeerplaats om de motor in ontvangst te nemen die mij voor die dag is toegewezen. Gelukkig is het de Street Glide, mijn favoriet in de categorie Touring. Als ik naar de benzinetank kijk, zie ik dat van de 1.600 motoren die voor deze beperkte oplage zijn geproduceerd, mijn motor nummer 5 is. Big deal, het is uiteraard ook geen unieke motor. De reden waarom de Street Glide mijn voorkeur krijgt in de Touring-range is vanwege het meer basic rijgedrag dan de grote Ultra Limiteds. En vergeleken met de Road Glide vind ik de Batwing-voorkant eleganter.

Het is behoorlijk winderig in Santa Barbara op deze rijdag, en mijn collega’s die de Road Glide rijden, moeten oppassen: de grillige zijwind kan serieus pakken op de topkoffer, al zeker op de Highway 101 die langs de kust loopt. In vergelijking met gisteren is de temperatuur een paar graden gedaald. En door de wind voelt het nog koeler aan. Gelukkig merken we het verschil niet met de ruime kuip die we vandaag allemaal hebben. Genietend van de luxe van deze motoren, zet ik de cruisecontrol aan, zoek een goede rock-n’-roll-radio en via het navigatiescherm kijk ik nieuwsgierig naar de namen van de wegen die we nemen. Zoals je merkt, bevat het Touring-gamma van Harley-Davidson vrijwel alle luxe en comfort. En het is pas wanneer je in de Verenigde Staten rijdt, dat je het DNA van Harley-Davidson begrijpt, hoe en waarom deze motoren zijn gemaakt en wat hun eigenaars ervan verwachten.

Test 2023 Indian Sport Chief: sportief… met een chief?

Door de wijngaarden van Californië

De Road Glide en Street Glide zijn uitgerust met twee zijkoffers met een totale inhoud van ruim 70 liter. Dat is genoeg ruimte voor twee rugzakken. De Ultra Limited voegt daar een hoog windscherm en een enorme topkoffer aan toe om die capaciteit te verdubbelen. Bovendien profiteert de passagier van een royaal zadel met een comfortabele rugleuning. Zo kun je genieten van langeafstandstoerisme en belangrijke etappes zonder ’s avonds dubbelgevouwen in het hotel aan te komen. Onze gids haalt me plotseling uit mijn dromen door plotseling de snelweg te verlaten om de Stille Oceaan tussen San Francisco en Los Angeles te volgen. Onze groep zwerft nu door de wijngaarden van Californië en het tempo neemt toe. Wie denkt dat deze vlaggenschepen niet in staat zijn het tempo te verhogen en snelle bochten aan te vallen, komt voor een verrassing te staan. We keren snel terug richting Santa Barbara, maar voordat we ons hotel bereiken, heeft onze gids nog een laatste verrassing. Vastbesloten om ons de mogelijkheden van de Harley-Davidson Touring te laten zien, neemt hij ons mee over een bergweg die ons in een paar kilometer van 850 meter naar minder dan 300 meter brengt. Sommige haarspeldbochten lijken op de Corkscrew van Laguna Seca, maar met behulp van de achterrem komen onze motoren er zonder problemen doorheen. En dit ondanks de hevige windstoten die het rijden allesbehalve vergemakkelijken. Hoewel ze niet voor complete beginners zijn, blijken deze motoren nooit verraderlijk. Het enige waar je op moet letten bij het manoeuvreren is hun aanzienlijke gewicht.

Harley-Davidson Street Glide 120th Anniversary

Conclusie test Harley-Davidson Street Glide 120th Anniversary

Bij motoren van een dergelijk hoog niveau zijn er een paar kleine dingen te betreuren, zoals de niet-verstelbare rem- en koppelingshendels. Gezien het gewicht van deze bakbeesten zal ook het ontbreken van een achteruitversnelling voelbaar zijn in de benen. Maar alleen in Europa. In de VS zijn de parkeerplaatsen zo groot dat je nooit ruimte tekortkomt. Deze limited editions van Harley-Davidsons 120e verjaardag zien er in ieder geval absoluut subliem uit in hun Heirloom Red-kleurstelling. En door de speciale details zullen ze zeker nog begeerlijker zijn voor motorreizigers. Nu nog dat budget rondkrijgen…

Pluspunten Harley-Davidson Street Glide 120th Anniversary

  • Exclusieve beperkte serie
  • Comfort en bescherming
  • Kracht en souplesse

Minpunten Harley-Davidson Street Glide 120th Anniversary

  • Ontworpen voor de VS
  • Gewicht zonder achteruitversnelling
  • Exclusiviteit heeft een prijs
Harley-Davidson Street Glide 120th Anniversary
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen