donderdag 28 maart 2024

Marathonmotor Kawasaki Versys-X 300: 45.000 kilometer per jaar op een A2-motor

Je bent jong, je bent aangewezen op een A2-motor en je zoekt toch een leuke avontuurlijke tweewieler. Voor Dennis Geutjes was de keuze niet-alledaags, maar wel overtuigend. Hij had zijn zinnen gezet op een Kawasaki Versys-X 300. Met de eerste aankoop liep het niet zo goed af, maar met de tweede Versys-X 300 reed hij in tweeëneenhalf jaar liefst 100.000 kilometer bij elkaar. Hij verdient daarmee zeker het predicaat kilometervreter.

Fotografie: Peter van der Sanden

Man en motor

NaamDennis Geutjes
WoonplaatsGrave
Leeftijd26 jaar
BeroepContent marketeer
Rijdt sinds2019
Aangeschaft2020 (100 km)
Nieuwprijscirca € 6.699,-
Dagwaardecirca € 2.000,-
Rijstijlsportief/toer
Gebruikwoonwerk, toer, vakantie
Brandstofverbruik1:22
Olieverbruiknihil
Onderhoudmotorzaak
Bouwjaar2020
Kilometerstand104.144 km
Marathonmotor Kawasaki Versys-X 300

Dennis Geutjes (26) werd geboren in Groningen, groeide op in Lelystad en woont sinds een paar jaar in het Brabantse Grave. Op zijn 21e haalde hij zijn motorrijbewijs. Waarom niet eerder? ‘Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in tweewielers. Noem mij gerust een brommer- en scooterfanaat. Met mijn eerste 50cc-SYM-scooter reed ik zo’n 30.000 kilometer per jaar. Ik ben, denk ik, wel in tien verschillende landen geweest, van Noorwegen tot Italië. De Alpenpassen waren mijn favoriet. Tentje achterop en van camping naar camping. In mijn eentje, dat is vaak het leukst, want dan heb je snel met iedereen contact. Ik had spullen bij me om zelf te koken, maar bijna altijd werd ik wel door iemand spontaan uitgenodigd om aan te schuiven.’

Dat Dennis zijn motorrijbewijs ging halen stond vast. ‘Mijn vader heeft een Kawasaki Versys 650. Dat vond ik een mooie motor, maar te laag voor mijn lengte en niet geschikt voor mijn code-80-rijbewijs. Ik wist dat ik de motor veel zou gaan gebruiken om naar school en mijn vriendinnetje aan de andere kant van Nederland (ik in Lelystad, zij in Escharen) te rijden. Ik zou dus veel tijd in het zadel door gaan brengen. Daarom moest de motor wel een beetje comfortabel en compleet zijn. Daarnaast speelde mijn lengte ook mee. Met 1.90 meter pas je namelijk niet op elke motor. Mijn lesmotor was een Suzuki SV650 en ik was er direct over uit dat mijn eigen motor geen naked zou worden. Al die rijwind vond ik niet comfortabel op lange afstanden.’

Met deze zaken in het achterhoofd ging Dennis op zoek naar een A2-motor. Het duurde niet lang voor hij een mooie knalgroene Versys-X 300 uit 2017 vond met 7.500 kilometer op de teller. ‘En, niet onbelangrijk, deze viel nog net binnen mijn beperkte budget. Was modern (injectie) en was voorzien van de nodige opties. Na een proefrit heb ik deze aangeschaft en heb ik bijna een jaar met veel plezier rondgereden.’

Tweede Versys-X 300

Toen de teller richting de 40.000 kilometer ging, kwam er een abrupt einde aan het plezier met de Versys-X 300. Dennis: ‘Ik reed op de snelweg en was bezig met het inhalen van een vrachtauto toen de motor stil viel. Gelukkig kon ik terugzakken en uitwijken naar de vluchtstrook. Dat waren ook gelijk de laatste meters, die ik met die motor heb gereden. De motor is op transport naar de garage gegaan waar een langdurige diagnose niets opleverde. De hoofdzekering bleef eruit klappen. Uiteindelijk diende de kabelboom, spanningsregelaar en ECU vervangen te worden en keek ik tegen een factuur van 2.000 euro aan. Het was niet zeker of de problemen daarmee opgelost waren. Garantie had ik niet meer, dus was het een hele dure gok die ik liever niet nam. Toevallig had de motorzaak waar ik terecht was gekomen (Verhoeven Motoren in Druten) nog een jonge demo Versys-X 300 in de showroom staan met slechts honderd kilometer op de teller. Eigenlijk een nieuwe motor. Ik kreeg de mogelijkheid om de probleemmotor in te ruilen en voor een scherpe prijs de jonge demo aan te schaffen. Dat heb ik gedaan. Uiteraard heb ik wel vier jaar fabrieksgarantie met onbeperkte kilometers bedongen om niet nogmaals de pineut te zijn. Dat de onderhandelingen zo vlot verliepen, had denk ik ook te maken met het feit dat de Versys-X 300 in Nederland lastig te slijten is. Diverse accessoires, die ik op de oude Versys-X 300 had, zoals hoge ruit, koffers en ledlampen, werden netjes overgezet. Voor 5.200 euro had ik een prachtige nieuwe motor.’

Merkenclub
Er is geen specifieke Versys-club in Nederland, maar iedere Kawasaki-rijder is welkom bij de Kawasaki Merkclub Nederland. Deze club bestaat al sinds 1986 en is nog steeds zeer actief.

Startrelais

Dat je geen dikke motor onder je kont hoeft te hebben om veel kilometers te kunnen rijden, bewijst Dennis met zijn Versys-X 300. Waar menig motorrijder tien jaar voor nodig heeft, doet Dennis dat met zijn ‘motortje’ in een jaar tijd. ‘Ik rij zo’n 45.000 kilometer per jaar, zomer en winter, en soms met mijn vriendin achterop. Het kan allemaal. Zelfs offroad, onder andere over de onverharde Alpenpassen zoals Forte Jafferau, Colle del Sommeiller en Col du Parpaillon. Dat gaat prima. De motor kan echt alles, ondanks het beperkte vermogen. Zelfs een trackday op TT Assen. Op de snelweg is het soms behelpen, maar op secondaire wegen met veel bochten ben ik velen de baas. Dan is het echt een feest om met zo’n motortje te rijden. Wel op tijd en veel schakelen om hoog in de toeren te kunnen blijven rijden. Boven de 8.000 tpm komt de kleine paralleltwin echt tot leven.’

Tijdens een motorvakantie in de Dolomieten, samen met zijn vader op de Versys 650, die hij nipt voor kon blijven, ging de toerenteller plotseling heen en weer. Op dat moment stond er zo’n 40.000 kilometer op de teller. Dennis: ‘Dezelfde stand als toen mijn vorige Versys-X 300 de geest gaf. Het zou toch niet? Ik stopte aan de kant van de weg en de motor draaide nog wel. Ik maakte toen de fout om het contact uit te zetten. Ik heb een IT-achtergrond en viel terug op de oude bekende “heb je geprobeerd om hem uit en aan te doen”-methode. Toen ik de motor weer aan wilde zetten, gebeurde er niets meer. Tsja, daar sta je dan alleen op de top van een bergpas in het donker. Mopperend ben ik in de neutraal naar beneden gerold. De volgende dag zag ik dat het startrelais tot een brok plastic was samengesmolten met de hoofdzekering. Met een schroevendraaier en wat geweld heb ik de oude zekering losgebeiteld en met een tang een nieuwe erin geforceerd. De motor startte weer en ik heb heel de vakantie geen last meer van haperingen gehad. Eenmaal in Nederland begon hetzelfde euvel opnieuw. Dus, met de motor naar de dealer en daar is onder garantie het kapotte startrelais vervangen.’

Balhoofdlagers

Toen Dennis de motor ongeveer een jaar had, is hij met zijn vriendin achterop bij een stoplicht achter op een auto gereden. ‘Het ging niet hard, de auto voor me reed weg, waarna de bestuurster uit het niets keihard op de rem trapte. Ze had rem- en koppelingspedaal verwisseld. Alle schade aan voorvork en balhoofd is door haar verzekering gedekt. Of er achteraf meer aan de hand is geweest, weet ik niet. Het balhoofdlager is daarna al vier keer vervangen. Natuurlijk is er door de monteurs bij Verhoeven goed gekeken, maar ze hebben niets afwijkends aan het balhoofd kunnen ontdekken. Het originele kogellager is wel vervangen door een conisch lager. Dat blijft langer heel.’

Een ander dingetje om in de gaten te houden is de ketting. De eerste was al na 8.000 kilometer versleten en de tweede ging maar ietsje langer mee. Dennis: ‘Het duurde even voordat ik erachter kwam dat de ketting, ondanks dat het leek of deze los genoeg lag, toch te strak stond. Bij het inveren kwam de ketting veel te strak te liggen, zeker met duopassagier en nog wat bagage achterop. Sinds ik dat weet en een duurdere ketting heb laten monteren (Tsubaki Sigma) is de levensduur van de ketting flink toegenomen tot zo’n 35.000 kilometer. Een Osco-oiler verzorgt de smering. Maar kettingonderhoud zal nooit een hobby van me worden. Qua onderhoud laat ik niets aan het toeval over. Iedere 12.000 kilometer gaat de motor naar Kawasaki-dealer Verhoeven voor een kleine beurt. Om de 24.000 kilometer worden de kleppen gesteld. In het begin stonden vooral de uitlaatkleppen te strak. Bij de laatste beurt viel er nog amper iets te stellen. Het hoogtoerige motortje moet hard werken, dan is tijdig olie en filters verwisselen geen overbodige luxe. Voor meer rijcomfort heb ik het 14-tands voortandwiel vervangen door een 15-tands. Daardoor komen de lagere versnellingen veel beter tot hun recht.’

Kawasaki Versys-X 300

Kawasaki Versys-X 300 op de brug

Met tweeëneenhalf jaar is de Versys-X 300 nog bijna nieuw, maar niet wat betreft de kilometerstand. Wanneer Dennis bij Motor.NL-expert Van Sleeuwen arriveert, ziet de Kawasaki er uit als nieuw. Dennis: ‘Ik hou van poetsen en probeer ervoor te zorgen dat de motor er altijd netjes bij staat. Helaas heb ik geen garage. De motor staat wel onder een afdak. Voor aanvang van de winter spuit ik de motor in met een goedje van Würth (holle ruimte spray). De motor ziet er daarna uit als een verwaarloosde rijdende zandbak, want al het straatvuil blijft kleven. Maar op die manier heeft pekel geen invloed en na een grondige poetsbeurt in het voorjaar is de motor daarna weer als nieuw.’

Van Sleeuwen maakt een proefritje en komt terug met de opmerking dat de Versys-X 300 precies doet wat je van een A2 motor mag verwachten: niet teveel. Op de brug worden de remmen gecontroleerd. Omdat de remschijven kortgeleden zijn vervangen, valt daar weinig op aan te merken. Met het balhoofdlager is nu niets aan de hand, wat ook wel mag na vier keer vervangen. Opvallend is dat er op de voorvork totaal geen steenslag is te zien. De helft van de kleine radiateur is afgeplakt. Dennis: ‘Ik ben erg nauwkeurig in het warmrijden van de motor. Ik heb daarom ook een olietemperatuurmetertje gemonteerd. In de winter duurt het veel te lang, voordat het motorblok op temperatuur is. Om dat proces te versnellen dek ik in de winter de helft van de radiateur af. Heel simpel met tape. Hierdoor stijgt de werktemperatuur van 65 naar 85 graden. Pas als de motor op temperatuur is, ga ik hoger in toeren rijden.’

Marathonmotor Triumph Tiger 800XCA: heel veel kilometers in zeer korte tijd

De achterschokbreker is door intensief gebruik al een keer aan vervanging toe geweest. Dennis: ‘De schokdemper was gewoon “op”. Revisie bleek niet mogelijk. Via een forum vond ik voor 200 euro een nieuw exemplaar bij iemand die er nog eentje over had. Toen is ook meteen het lager van de schokbreker in het linksysteem vervangen. De wiellagers zijn nog origineel.’
Na ruim een ton valt er op de Kawasaki Versys-X 300 nog niets aan te merken. Zowel optisch als technisch verkeert de motor in prima conditie. Dennis: ‘Toch koop ik binnenkort een andere motor. Mijn droommotor, de nieuwe Benelli TRK 702X, waarmee ik samen met een vriend zoveel mogelijk onverhard naar de Noordkaap wil rijden. De Versys-X 300 gaat niet weg. Met zo’n hoge kilometerstand krijg ik er weinig meer voor. Het is een prima motor voor mijn vriendin, die onlangs met motorrijles is begonnen. Kunnen we straks mooi samen op pad en kan de Versys-X 300 genieten van een rustig pensioen vol zonnige zondagsritjes.’

Richtprijzen bij motorzaak

  • 2017    € 4.600,-
  • 2018    € 4.800,-
  • 2019    € 5.000,-
  • 2020    € 5.200,-
  • 2021    € 5.400,-

Reparaties en problemen

40.000 km                aanrijding met voorvork- en balhoofdschade
44.000 km                balhoofdlagers vervangen (garantie)
47.500 km                balhoofdlagers vervangen (garantie)
60.400 km                startrelais vervangen (garantie)
87.100 km                schokbreker vervangen, lager link/schokbreker vervangen
91.600 km                balhoofdlagers vervangen (garantie)
96.400 km                remschijven voor en achter

Kawasaki Versys-X 300: goed om te weten

Na de Kawasaki Versys 650 en de Versys 1000 is de 300 het laatste familielid dat in 2017 aan de Versys-stal werd toegevoegd. Voor de Aziatische markt is de Versys-X 300 een zware motor, voor de Europese een lichtgewicht. Maar wel eentje waar je alle kanten mee op kunt. Door zijn gunstige prijs en omdat de motor bruikbaar is voor het A2-rijbewijs, is dit model uitermate geschikt voor de jeugdige, startende motorrijder. Geen topprestatie, maar wel een fijn stuurgedrag. Het motorblokje (met aanpassingen voor iets meer trekkracht bij lagere toeren) stamt uit de Ninja 300. In Nederland is de Versys-X 300 geen verkoopsucces. In sommige Aziatische landen is dat wel het geval.

Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen