Terugblik: Met de motor op het ijs

Je denkt bij het lezen van deze kop waarschijnlijk direct aan ijsspeedway, maar het kan duidelijk ook anders. En inderdaad, het is in dit geval ook nog eens de overtreffende trap met een zijspan. Schaatskenners zien waarschijnlijk direct dat deze foto in Dokkum is gemaakt tijdens de Elfstedentocht van 1997, de tot nu toe laatste die werd verreden. Mede dankzij het werk van de cameraman in het span, keken 9,2 miljoen kijkers minstens één minuut naar de editie van 1997 en dat was een absoluut kijkcijferrecord. Terugblik: Bijzondere band Jarno Janssen en Roelof Waninge Ook de beroemde valpartij in de kopgroep werd haarfijn ...
Je denkt bij het lezen van deze kop waarschijnlijk direct aan ijsspeedway, maar het kan duidelijk ook anders. En inderdaad, het is in dit geval ook nog eens de overtreffende trap met een zijspan. Schaatskenners zien waarschijnlijk direct dat deze foto in Dokkum is gemaakt tijdens de Elfstedentocht van 1997, de tot nu toe laatste die werd verreden. Mede dankzij het werk van de cameraman in het span, keken 9,2 miljoen kijkers minstens één minuut naar de editie van 1997 en dat was een absoluut kijkcijferrecord. Terugblik: Bijzondere band Jarno Janssen en Roelof Waninge Ook de beroemde valpartij in de kopgroep werd haarfijn vastgelegd, tot grote vreugde van NOS-regisseur Martijn Lindenberg. Het was volgens De Telegraaf van 6 januari 1997 zelfs een van de momenten waarop Lindenberg zijn ervaring wist te gebruiken. ‘Natuurlijk mede dankzij cameramensen en motorrijders, die soms halsbrekende toeren uithalen voor de fraaie plaatjes’, aldus een bescheiden Lindenberg in een reactie daarop. En dat met een gevoelstemperatuur die lag rond de -10 tot -15, en bij windvlagen soms zelfs nog een paar graden lager! Foto-info FotograafJan BoerJaar1997OnderwerpElfstedentocht Wetenswaardigheid Er is binnen MotorNL nog een link met de Elfstedentocht. Marien Cahuzak en Nick Glättli behoren namelijk tot de ‘rijdende leden’ van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden en zijn daarmee twee van de weinige motorrijders die elk jaar weer hopen op diepe vrieskou. De vader van Marien reed de tocht van ’97 overigens succesvol uit.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?