Door corona hebben we in de motorsport ineens te maken met achtereenvolgende races op hetzelfde circuit. Iets dat nog maar een paar maanden geleden volstrekt ondenkbaar was… Het WorldSBK reed onlangs bijvoorbeeld twee keer op MotorLand Aragón en in de MXGP staan zelfs een aantal drieluiken op een - soms in details veranderde - baan gepland. Het meest opvallende aan deze wedstrijd is dat het telkens anders zijn. Soms zelfs met compleet verschillende podiums!
Ook de MotoGP doet mee aan deze rage, met twee keer Misano, een circuit waar tot en met 2006 nog tegen de klok in werd geracet. ...
Door corona hebben we in de motorsport ineens te maken met achtereenvolgende races op hetzelfde circuit. Iets dat nog maar een paar maanden geleden volstrekt ondenkbaar was… Het WorldSBK reed onlangs bijvoorbeeld twee keer op MotorLand Aragón en in de MXGP staan zelfs een aantal drieluiken op een - soms in details veranderde - baan gepland. Het meest opvallende aan deze wedstrijd is dat het telkens anders zijn. Soms zelfs met compleet verschillende podiums!
Ook de MotoGP doet mee aan deze rage, met twee keer Misano, een circuit waar tot en met 2006 nog tegen de klok in werd geracet. Hoe briljant was het geweest als ze één van de twee MotoGP’s ouderwets de andere kant op hadden laten gaan. We snappen natuurlijk heel goed dat je dit niet zomaar geregeld hebt, maar dat het kan laat deze prachtige startfoto zien van de allereerste Grand Prix op het circuit van Misano. Verreden op 11 mei 1980 onder de naam 'GP Nations', want pas in 1991 werd voor het eerst de aanduiding 'De GP van Italië' gebruikt. We zien hier op pole Marco Lucchinelli, Suzuki (10) en verder Kenny Roberts, Yamaha (1), Randy Mamola, Suzuki (15), Johnny Cecotto, Yamaha (4), Graziano Rossi, Suzuki (8), Franco Uncini, Suzuki (5), Wil Hartog, Suzuki (3), Kork Ballington, Kawasaki (11) en Barry Sheene, Yamaha (7). Uiteindelijk won Roberts, voor Uncini en Rossi.
Foto-info
FotograafHenk KeulemansPublicatieMOTO73Jaar1980Editie10Pagina10/11Onderwerp500cc Grand Prix Misano
Wetenswaardigheid
Grote afwezige bij deze start was Jack Middelburg (Yamaha). Dat kwam omdat zijn middagdutje te lang had geduurd en hij daardoor te laat bij het hek voor de start kwam. En dat hek wilden de officials niet meer open doen… Het verhaal gaat dat vader Middelburg, Willem, zijn zoon expres niet heeft gewekt, omdat het de zoveelste keer was dat hij niet wilde luisteren!
Doorgaan met lezen?
Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je
hier inloggen.
Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.
Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.
Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.
Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.