maandag 14 oktober 2024

Toevalstreffer: Husqvarna TR650 Terra

Weeskindje

‘Zie je niet vaak, hé’, stelt Gerard van Sleeuwen als de Husqvarna TR650 Terra de aandacht trekt. Het bezoekje aan Van Sleeuwen Motoren in Volkel was totaal niet voor de Husky, maar als de Brabantse motorzaakeigenaar zijn vraag aanvult, weten we het zeker: dit is waarlijk een toevalstreffer. Gerard: ‘Ik heb nog in een vergelijkingstest met zo een meegereden voor MOTO73!’

Met aanzwellende interesse in het Dual Sport-segment en offroadritten langs de Trans Euro Trail (TET) zijn motoren als de Husqvarna TR650 Terra meer in trek dan ooit. Let wel, ‘motoren als de Terra…’ moet je letterlijk nemen, aangezien ze maar zelden te koop komen. Lijkt op het eerste gezicht ook zo raar niet. Husqvarna toonde in juli van 2012 plots deze TR650 Terra en zijn meer straatgerichte tweelingbroertje – de TR650 Strada – om zes maanden later de verkoop van Husqvarna aan KTM aan te kondigen.

BMW Motorrad deed Husqvarna van de hand, maar hield de technische patenten en ontwerpen van de TR650’s voor zichzelf. Zodoende voerde Husqvarna officieel slechts één modeljaar van de TR650, al werden de Terra en de Strada in 2013 en in 2014 nog ongewijzigd verkocht. Zo werd het een beetje het weeskindje van Husqvarna.

Toevalstreffer

In een motorzaak voelen we ons al snel een kind in de snoepwinkel. Tussen al dat moois staat er soms een onverwachte parel die niet te negeren is. Wij openen die schatkist.

Transplantatie met kanttekening

De Terra beschikt dan ook over erg veel BMW-techniek. Zo is het 652cc-eencilinderblok een transplantatie uit de BMW G650GS Sertão. Gerard van Sleeuwen – die dus MOTO73-gasttester van dienst was indertijd – onderbreekt me met een kanttekening. ‘Hij is feller dan de BMW, hoor. Weet niet meer precies. Het is al even geleden, maar de Husqvarna is veel meer offroad gericht dan de BMW en flink sterker ook. O, en het ABS kon uit bij de TR!’, legt Van Sleeuwen uit, terwijl hij zijn kantoortje in loopt. Luttele ogenblikken later werpt hij de sleutel toe. ‘Sla het onverhard maar wel over vandaag… Het is overal nogal nat…’

Tegenstelling van jewelste

Zijn uiterlijk zet de toon, waar de TR650 qua beleving vervolgens feilloos op inhaakt. Het smalle zadel is vlak en lang, terwijl het stuur opvallend breed – maar ook weer niet te breed – is. In alles voelt de Terra als een offroader, maar wel eentje die niet eens zo bizar hoog is. Desondanks zal een zithoogte van 875 mm voor velen een hele klim zijn. Het avontuur schreeuwt je vervolgens tegemoet, met dank aan de basale uitrusting die je voor je ziet. Enkel het broodnodige is het ontwerpdevies geweest, dat is duidelijk.

Dat heeft voordelen als je er echt de wijde wereld mee intrekt, maar in de dagelijkse realiteit heeft het wat nadelen. Zie wat afwerkingsdingetjes die een beetje moeite lijken te hebben vorm te vereenzelvigen met functie. Zaken als een spanningsregelaar zijn een noodzakelijk kwaad, maar bij een klaarblijkelijk gebrek aan ruimte, plantte men die pontificaal tegen de linkerkant van de cilinder. Als een tiener die zijn rommel kansloos onder het tapijt probeert te verstoppen, kwam er nog een plastic afdekkapje over. Punten voor de goede bedoelingen, maar niet voor de uitvoering. Een tegenstelling van jewelste als je uitgekiende details als het Husqvarna-logo in het voorspatbord ziet – evenals de uiteinden van de uitlaatdempers die de vorm van het Husqvarna-logo hebben. Het kan dus wel.

Onvermijdelijke glimlach

Zo verdeeld als de Husqvarna TR650 Terra lijkt in zijn vormgeving, waarbij functie duidelijk een grotere prioriteit was – afgezet tegen doordachte keuzes voor een afgewogen uiterlijk –, zo eenduidig is de rijbeleving. De Terra kent weinig tot geen compromis, met op straat een wat zenuwachtige rijbeleving dankzij de ferm genopte banden, maar wel met een zelfs op straat merkbaar strak, onverhard-gericht rijwielgedeelte. Je voelt de Husky je bij elke zanderige inrit die je passeert gewoon smeken omdat hij zich niet op asfalt thuis voelt. Toch werkt het wel; met een deels straat- én deels onverhardband zou het waarschijnlijk een heel fijne, lichte en wendbare stadsmachine zijn, die met alle plezier het zand in duikt wanneer je er zin in hebt.

Desondanks zit alles aan de extreme kant van het spectrum bij de TR. De koppeling is happig en onwennig, evenals de brandstofinjectie. In het onverhard houd je je aan het motto ‘bij twijfel, gas erbij!’ en dat advies gaat ook op straat op voor de Husqvarna. De koppeling wil niet gedoseerd worden, het gas ook niet. Beide willen vooral aan de slag en betalen hun ongeduld vervolgens uit in een fikse spurt voorwaarts en een onvermijdelijke glimlach op het gelaat.

Alles-of-niets

Dat alles-of-niets past bij het feit dat de Husky van onderuit niet in zijn hum lijkt. Husqvarna paste het van origine BMW-blok wel degelijk meer dan een klein beetje aan. Een andere cilinderkop, lichtere zuiger, opgeschroefde compressie, grotere kleppen, aangepaste injectie, scherpere nokkenassen; in hoeverre het nog wél iets gemeen heeft met die G650GS-eenpitter, is ondertussen de vraag. Het vermogen niet, in elk geval. Met 58 pk lust-ie de 10 pk minder sterke segmentgenoot rauw, al moeten daar wel weer wat meer toeren voor worden gedraaid.

En nog een BMW-GS gerelateerde vraag rijst. Hoe had een doorontwikkeling van deze Toevalstreffer er uit kunnen zien als BMW nog altijd de scepter over Husqvarna zwaaide… De 650 Terra voelt namelijk wel heel rauw, heel basaal, maar met potentie die na een doorontwikkeling echt een verkoopsucces had kunnen zijn. Voor eenieder die er mee op straat wil rijden, is het een martelgang die je met een glimlach ondergaat. Alleen zal menigeen die er serieus enduro mee wil rijden de Sachs-upsidedownvork hekelen omdat die niet instelbaar is. Achter heb je nog veervoorspanning en ingaande demping, maar overhouden doet het ook weer niet. Plus: de TR650 Terra is ook wel erg mooi. Misschien net te mooi om echt om de oren te slaan met slopende offroadritten.

Compenseren

En de Strada-versie dan, hoor ik je denken. Die heeft inderdaad een veel breder inzetbaar karakter, maar mist de ruige uiterlijke charme van deze TR650 Terra. Wat heet, de Strada oogt gewoon heel erg braaf. De Terra heeft op zijn beurt dan weer een erg toegespitst karakter, maar net niet genoeg om echt een enduro te mogen heten. Een beginnend endurorijder die op talent of ervaring tekort komt, zou kunnen compenseren op zijn vermogen en zich jaren kunnen vermaken, terwijl een ervaren rijder er waarschijnlijk snel op uitgekeken is.

Ingebakken charme

Toch ontkom je niet aan de ingebakken charme van deze Husqvarna Terra. Zoals de motor in de showroom van Van Sleeuwen de aandacht trekt, doet-ie dat overal. Dat wit met rode bodywork, de rode kleppendeksel en het doelbewuste uiterlijk maken hebberig. Dat je ze zelden of nooit tegenkomt, onderstreept zijn aantrekkingskracht. Alleen zal het voor velen niet zo zeer onderstrepen, als wel doorstrepen zijn. Angst voor het onbekende, aangezien je er maar weinig over hoort en ze nog minder vaak ziet.

Dat terwijl er volgens toenmalig Husqvarna-importeur MotoMondo indertijd in totaal toch echt ruim 150 verkocht zijn in de Benelux. Daarvan rijden alleen in Nederland nog altijd een zeventig stuks rond. Dat wil dus niet zeggen dat er maar weinig zijn; er zijn er maar weinig te koop. Dat zie je veelal bij motorfietsen onder de noemer ‘ik doe hem nooit meer weg’. Kortom: ondanks dat er nadelen aan kleven, gaat deze Husqvarna TR650 desondanks in positieve zin niet in de koude kleren zitten. Gerard van Sleeuwen stelde zelf ook al meteen, dat als een geïnteresseerde er een keer mee gereden heeft: ‘Die koopt hem. Weet ik zeker.’

Husqvarna TR650 Terra

Bouwjaar     2013
Kilometerstand
       26.978
Te koop bij   Van Sleeuwen Motoren
Prijs   € 4.750,-

Dit vonden we er in 2014 van

‘Offroad-goeroes Peter en Gerard (respectievelijk Van der Sanden en Van Sleeuwen, red.) zijn helemaal in hun sas in het zadel van de Terra. De Terra is het, mits je enkel en alleen door bospaden en andere onverharde wegen crosst. De noppenbanden en 21-inch wielen zijn op asfalt alles behalve garantie voor een scherp sturend scheermes en het blok heeft een weinig lange adem. Toch weet de Terra wel terug te slaan, want met de verkoopprijs van € 5.999,- mét uitschakelbaar ABS is de Husky absoluut een koopje. Het inzetgebied mag dan beperkt zijn, als je voor jezelf toch al weet dat het voornamelijk onverhard is waar je zult rijden, dan is de Terra een zeer serieus te overwegen optie.’

Gerard van Sleeuwens toevalstreffer

Zelden te koop, zo’n TR650, maar is er een beetje aanloop?

‘Nee, niet echt. Weinig in elk geval. Iedereen die hem ziet staan vindt hem gaaf, maar als ik ze aanbied een rondje te rijden, bedanken ze. Zaten eerst nog zowat crossbanden onder. Dit is het ook niet, want met deze straat-nop deinst men nog terug.’

Waar zit hem dat in dan, denk je?

‘Het is best een extreem ding, eigenlijk. Voor enkel op straat zou ik ook passen, maar voor offroad… Het is echt wel wat. BMW-blok, ja. Alleen veel sterker, echt veel sterker. Rijwielgedeelte is ook goed, en toch. Er is een koper voor. Die is hier alleen nog niet geweest.’

Hoe zou jij de Terra omschrijven dan?

‘Liefhebbersmotor, want dat is het. Geregeld staan klanten er toch even bij te kijken en als ze echt interesse hebben, mogen ze hem gerust proberen. Die echte liefhebber heb ik alleen nog niet gehad. Nog niet. Als die komt, en hij heeft er mee gereden… Die koopt hem. Weet ik zeker.’

Waar is hij te koop?

De naam Van Sleeuwen zal de MOTO73-lezer niet onbekend zijn. De andere gastrijder in de MOTO73-vergelijkingstest van editie 3 van 2014 – Husqvarna voerde de Terra tot en met 2014, al werden ze na 2013 al niet meer gebouwd – was dan weer Peter van der Sanden. Laat dat duo sinds 2010 de drijvende kracht achter de Marathonmotor-rubriek zijn. Maar Van Sleeuwen Motoren in Volkel is bovendien startpunt van een veelvoud aan offroadtochten, onder leiding van Van der Sanden. Dat Gerard zelf ook een – inherent aan Brabant – liefde voor het onverhard heeft, maakt het eerder logisch dan toevallig dat deze zeldzame Husqvarna TR650 Terra net bij Van Sleeuwen te koop staat. Adres: Van Sleeuwen Motoren, Antoniusstraat 60, 5408RD Volkel.

Husqvarna TR650 Terra

OPROEP: Toevalstreffer gespot?

Staat er bij jou in de zaak sinds kort ook zo’n bijzondere motorfiets maar blijft de gehoopte aandacht uit? Of heb je er eentje zien staan bij je vaste dealerbedrijf? Wij zijn benieuwd! Meld die Toevalstreffer snel aan via redactie@moto73.nl. Of maak een foto op Instagram met de hashtag #Club73.

Technische gegevens

Husqvarna TR650 Terra

Motor

Type    vloeistofgekoelde eencilinder, viertakt, DOHC

Cilinderinhoud 652 cc

Boring x slag  100 x 83 mm

Kleppen/cilinder         4

Compressieverh.        127,3:1

Carburatie       injectie

Koppeling       natte multiplaat

Transmissie    vijfbak

Eindoverbrenging       ketting

Prestaties

Max. vermogen         58 pk (42,6 kW) @ 7.250 tpm

Max. koppel    60 Nm @ 5.750 tpm

Elektronica

Motor  –

Rijwielgedeelte       ABS (uitschakelbaar)

Rijwielgedeelte

Frame stalen brugframe

Vering voor     Sachs-upsidedownvork

Stelmogelijkh. geen

Vering achter  Sachs-monoschokdemper

Stelmogelijkh. Ingaande demping en veervoorspanning

Veerweg v/a   190/190 mm

Rem voor        300mm-schijf met Brembo-tweezuigerklauw

Rem achter     240mm-schijf met Brembo-enkelzuigerklauw

Banden v/a     90/90-21, 140/80-17

Maten & gewichten

Gewicht          186 kg (rijklaar)

Tankinhoud     14 liter

Prijs & info

Nieuwprijs (2014)       € 5.999,-

Importeur        MotoMondo BV

website           www.husqvarna-motorcycles.nl

Afmetingen

Balhoofdhoek 27º

Zithoogte        875 mm

Wielbasis        1501 mm

Naloop 101 mm

Tekst: Nick Enghardt
Fotografie: Jowin Boerboom

Maikel Sneek
Maikel Sneek
Visueel ingestelde allround creative die sinds 2014 actief is in de motorbranche. Brengt voor Motor.NL offline en online samen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen