13 C
Nederland
dinsdag 28 juni 2022

Trammelant in gebruikte-motor-land

Dit premium artikel word je aangeboden door MotorNL:

‘De papiermolen compleet hebben is de manier om oplichting voor te zijn.’

Fraai was het beeld niet dat het tv-programma Tros Opgelicht schetste van de handel in gebruikte motoren. Fraude en gesjoemel zijn er volgens het consumentenprogramma aan de orde van de dag. Is het echt zo erg en wat kunnen we er aan doen?

De frustratie knalde van het bericht in onze mailbox: ‘Laat me alsjeblieft een positief tegengeluid geven op Tros Opgelicht!’ Kevin Stoop van Keri Motoren in Opmeer gaat het aan het hart dat de uitzending de illusie wekt dat zeker de helft van de motorhandelaren boeven zijn. ‘De Tros heeft anderhalf uur beeld geschoten en na wat handig knip- en plakwerk bleef daarvan een paar minuten over. Op de MOTORbeurs Utrecht hebben ze bewust een paar tweedehands kneusjes uitgezocht, maar het item wordt geen moment gestaafd met feiten.’

Het blijft inderdaad pijnlijk dat maar een ding van de uitzending blijft hangen: ‘Dat er met zestig à zeventig procent van de gebruikte motoren is gerommeld.’ Dat er soms wordt gerommeld, ontkent Stoop niet. Wat het nog zorgelijker maakt, is dat een particulier dat heel lastig kan ontdekken. Zelfs voor een professional als Stoop is het lastig. ‘De papiermolen compleet hebben is de manier om oplichting voor te zijn, maar Nederlandse motoren hebben vaak geen boekjes. Het leeft hier gewoon niet.’ Stoop importeert zijn motoren daarom veelal uit Engeland. ‘Bij een Britse motor zit meestal een overzicht van werkzaamheden en onderhoud, vastgelegd in het onderhoudsboekje. De kentekenpapieren leren me wanneer de motor is geregistreerd, wie de vorige eigenaren zijn geweest. Het gereden aantal kilometers is grotendeels te herleiden. Na drie jaar moet een Britse motor naar de MOT (APK, red.) en dat levert wederom een kilometerregistratie en dergelijke op. Nederland is zo’n beetje het enige Europese land dat niets tot weinig op papier heeft. Daarom juich ik een apk-keuring toe. Het verbaast me dat een Bovag zich hier niet veel meer voor inzet. Apk is overigens geen vorm van geldklopperij. Het kost je eerder geld als er geen apk voor motoren komt. We hadden hier laatst een Honda CBR600 met valschade. Dat ding stond nog op veertien jaar oude banden, natuurlijk gaat het dan mis.’

‘Dit gaat nog jaren duren’ – Erik van Lent

‘Van mijn uitspraken neem ik niets terug. Sterker nog: ik roep al jaren dat er bij zestig à zeventig procent van de tweedehands verkopen is gerommeld met de kilometerstand. Dit klinkt niet positief en dat spijt me, maar het is wel zo. De goede bedrijven lijden nu nog onder de slechte en hopelijk is de uitzending het startpunt van een ommekeer. Verschillende onderzoeken en databases leren me dat er veel mis is. Bij Duitse auto’s klopte een paar jaar terug bij twee derde iets niet. Als het bij auto’s in Duitsland gebeurt, gebeurt het ook bij Hollandse motoren. Mijn eigen keuringen tonen ook aan dat de kilometerstand zeer geregeld niet klopt. De modernste techniek houdt gerommel niet tegen. Er zijn genoeg kilometertellers die volgens de fabrikant niet te beïnvloeden zijn, maar handige jongens met laptops bewijzen dagelijks het tegendeel. En er is niet voor niets zo’n levendige handel in gebruikte kilometertellers. Het loont de moeite. Het wordt een lang en lastig traject voordat we hier van af zijn. Onderhoudsboekjes moeten net zoals in Duitsland en Engeland bij de Hollandse consument gaan leven. Er zijn een paar eerste stapjes genomen door verschillende databases aan elkaar te knopen, maar dat levert nog geen zicht op de import uit het buitenland. De uitzending was een startschot, maar het gaat nog jaren duren, voordat de mazen van het net zo klein worden dat er geen motoren meer doorheen glippen waaraan gerotzooid is.’

‘Verplichting vanaf 2021’ – Tom Huyskens – BOVAG

‘Een wettelijke verplichting tot het registreren van standen en een verder bewustzijn van de consument zullen eraan bijdragen tellerstandfraude verder terug te dringen. Na veel politieke discussies en uitstel, is de verwachting dat het vanaf 1 januari 2021 wel verplicht wordt om tellerstanden voor motorfietsen te gaan registreren. Concreet betekent dit dat er een registratie van tellerstanden van motorfietsen wordt opgezet, waarbij registratie verplicht wordt bij overschrijving en bij bezoeken bij door RDW erkende bedrijven voor reparatie, onderhoud en banden.’

‘Ja, maar is het haalbaar?’ – Arjan Everink – KNMV

‘De KNMV is zeker voorstander van een kilometerregistratie, maar we hebben twijfels over de haalbaarheid. Uiteraard wil de KNMV dat iedereen een betrouwbare tweedehands motorfiets kan aanschaffen. Helaas zie je dat motorfietsen in veel gevallen – anders dan bij een auto – zelf worden onderhouden, omgebouwd worden of zelfs helemaal zelf gebouwd worden. De vraag is hoeveel procent van dit park wel eens bij een officiële dealer komt. Is het dan reëel om voor deze groep een heel systeem op te zetten en in te voeren? Samenvattend is ons standpunt dus zeker een “ja”, echter daar hoort dan wel een grote MAAR bij als het gaat om haalbaarheid.’

MAG hekelt wetteloze moeras – Hugo Pinksterboer – MAG

‘Dat je bij de koop van een gebruikte motor zonder historie en onderhoudsboekje kans loopt op een opgeknapte schadefiets en een teruggedraaide tellerstand weten we. Dat het tv-programma Opgelicht daar aandacht aan besteed, is dus geen probleem. Wel doodjammer dat presentator Jaap Jongbloed daarbij de indruk wekt dat het één grote criminele bende is, met uitspraken over “het wetteloze moeras waar je in terechtkomt als je een motor wilt kopen”. Je zou er bijna van gaan autorijden. Het enige positieve nieuws: de tellerregistratie die er voor auto’s al lang is, komt er nu ook voor motoren.’

Je las zojuist een gratis premium artikel. Wil je onbeperkt premium artikelen van MotorNL lezen? Dat kan al voor slechts €2,99 per maand!
Klik hier
Britse papieren vertellen wel het hele verhaal.
De banden zeggen veel over de ware leeftijd.
Klopt die teller? Zonder papieren onmogelijk te zeggen.

Tekst: Ad van de Wiel
Fotografie: Jacco van de Kuilen e.a.

Maikel Sneek
Visueel ingestelde allround creative die sinds 2014 actief is in de motorbranche. Brengt voor MotorNL offline en online samen.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

17 Reacties

  1. Had nu iemand werkelijk de illusie dat er niet gerommeld werd met motoren?
    Het aandeel motoren van 10 jaar en ouder met belachelijke lage kilometerstanden is me veel te groot.
    Natuurlijk, sommige mensen kopen een nieuwe motor om daar 1000km per jaar mee te rijden maar het leeuwendeel rijd toch wel iets meer.

    • Ik kocht een motor van 1991 met 20.000km. Op de motor lag hoogstwaarschijnlijk de 2de set banden nog op die in 1997 gemonteerd waren. Dat was te zien aan de Dotcode op de banden. De remslang was van 1989 en ook nooit vernieuwd. En van het onderhoud kon ik alles terug vinden in de papieren bij de motor. Maar aan schakelaars en voetsteunen en zadel en slijtagesporen op de lak kan je meestal al snel zien of een motor meer km heeft gereden dan de teller aangeeft.

    • Ik heb een motor al 21 jaar vanaf toen hij 3 maanden oud was. Verstaan nu juist een 9000 km op. Dus het is precies perfect mogelijk. Trouwens heb ook een slk van bj 2001, der staan nu 47.000 km op. Dus blijkbaar is der veel mogelijk.

  2. Het was ongelooflijk, een motor dealer welke ik al jaren ken, op zijn woord 100% zou geloven, bleek vlgs het TV programma 6 dubieuze motoren aan te bieden op de MOTORBEURS 2020.

    • Ik weet een motor handelaar in de buurt welke geen Dealerschap meer heeft, die bijna uitsluitend handel uit het buitenland haalt, als je scherp bent, merk je dat er weinig info bij de motor aanwezig is en dat hij “is overgespoten omdat zwart of rood beter verkoopt”.

  3. Spijtig genoeg heeft een goede vriend van ons het zelfde meegemaakt bij een zeer bekende firma met aardig wat vestigingen. Het frame was bijna 13 centimeter krom en met kunst en vliegwerk was dit in het spoor getrokken en vervolgens gewoon verkocht als schadevrij. Dus ondanks een grote en bekende naam in motorland, dat boeit niets het gaat gewoon om de knikkers.

  4. Beste heer,
    Ik heb jaren in de garage gewerkt en ook in de garage werd regelmatig gerommelt met tellers. Alle auto’s die men in de garage liever niet verkocht gingen naar een opkoper die er meteen een stuk of 10 in één koop kocht. Bij motordealers word ook behoorlijk gerommelt al heb ik daar nooit gewerkt maar ik kon als monteur vaak vaststellen dat veel dingen bij de beurten niet gedaan werden en wel in rekening werden gebracht. Remslangen werden ook vaak niet tijdig vervangen en remvloeistof in ABS units wed niet ververst. Sommige dealers stelde zelfs geen kleppen bij de grote beurt. Toen ik in Engeland werkte ook als monteur en MOT tester werd er ook veel gerommelt. Garages zette druk op MOT testers en boden zelfs geld als je de auto maar zou goed keuren. Ik werkte hier niet aan mee. Vaak werd de auto met goede banden aangeboden voor de MOT en de auto ging weer terug naar de klant met zijn eigen wielen met versleten banden nadat de auto was goedgekeurd. De APK of MOT is een minimale veiligheidseis om op de weg te mogen en het voegt weinig toe. Ik vind wel dat caferacers van de weg getrokken moeten worden omdat de meeste niet voldoen aan de eisen. Die motor is dan in die vorm totaal niet geschikt om op de openbare weg te mogen. Waarom gaat het RDW geen steekproeven nemen bij bedrijven die caferacers bouwen? Dan begin je daar al bij de bron. Ik vind het jammer dat er in de auto en motorbranche zo gerommelt word . Maar zelfs bij het reguliere onderhoud bij dealers gaat er al enorm veel fout. Maar vergeet niet dat bij de meeste ongevallen de technische staat van de motor vaak niet het probleem was. Maar voor mij is de APK en in Engeland de MOT niet de beste oplossing omdat teveel bedrijven als het ware hun eigen vlees keuren. Ik heb 6 maanden bij een Quick Fit gewerkt en ook daar gaat het gigantisch mis met de APK’s. Alles draait om winst maken en vaak worden auto’s onterecht afgekeurd.

    • Hallo,

      Je begint hier te schrijven over het van de caferacers van de weghalen die niet aan de eisen voldoen. Hier ben ik het ook mee eens maar het is ook mogelijk om een caferacer te bouwen volgens de eisen. En in het algemeen worden met caferacers alleen als het warm weer is korte ritten gereden. Hier vind ik het echter een groter probleem voor zijspannen. Zijspannen die een Datum eerste toelating van voor 30 april 2009 hoeven ook niet gekeurd worden na de ombouw naar zijspan. Ik heb een tijdje meegelopen bij een zijspan bouwer hier werden alle motoren met constructieve kennis gebouwd en volgens de regels gebouwd. Over get algemeen worden er veel meer kilometers gereden met een zijspan. Er kwamen ook genoeg zijspannen voor onderhoud of dat er iets trilde en dat bleek dat om een zelfbouw zijspan ging die niet gekeurd hoefde te worden. Waarna bleek dat het zijspan frame gescheurd was op de ophang punten.

  5. Boekjes en facturen zeggen mij niets van ingevoerde voertuig, heb eens een auto uit Duitsland gehaald met facturen en onderhouds boekje alles was prima genoteerd tot dat er zich problemen gingen voor doen, en als je dan een Zeer goede dealer hebt met de juiste uitleescomputer kom je er achter dat de auto 186000 km meer had gelopen en dat de garagenaam in de boekjes en facturen al jaren niet meer bestond.

  6. Laat die apk maar komen , als je alles netjes doet kan er geen probleem zijn.
    ik ga al jaren met mijn auto en motor naar de garage voor onderhoud , en dan word alles vastgelegd
    zoals onderhoud en kilometerstand .
    en voor de kosten van een paar tientjes voor apk hoef je het niet te laten.
    dan komen we misschien ook van die herriemakers af met hun KNALpijpen die het voor ons allenmaal verpesten.

  7. Het ligt anders, Ook deskundige handelaren kunnen een motor in hun bezit hebben die een dubieuze geschiedenis hebben. indien dit naar voren komt nemen zij deze met schaamrood weer terug en stellen de klant schadeloos. Ook in de autowereld gebeurd dit. Auto’s worden zo zorgvuldig omgekat dat een dealer erin stinkt. Helaas zij er nog steeds op allerlei gebied oplichters bezig die denken ergen aan te kunnen verdienen.

  8. Zo wordt je geloofwaardig gemaakt om te geloven dat er zwendel is in motoren. Weer op weg naar kosten die je moet maken voor keuringen als je je eigen motor onderhoud. Dit doe je beter als menig dealer of motorzaak waar de rekeningen gigantisch uit de klauwen lopen, dat je daar maar eens een programma van ziet. En de ongevallen door gebreken is minimaal als je de statistieken ziet, meestal zijn het de auto’s
    die het veroorzaken.

  9. Als er iemand is die hier objectief verstand van heeft is het Erik van Lent wel. Hij is kundig en onpartijdig en ziet alle misstanden voorbij komen. Als zo’n expert zich daar druk over maakt wil dat wel wat zeggen. Het is daarom ook goed dat de discussie, nu het weer op TV is gekomen, wordt aangezwengeld maar het is ook tijd dat er echt iets mee wordt gedaan! Ik ben al jarenlang tegenstander van de verplichte APK maar als dit het enige middel is om motorverkopers en -eigenaren zaken hierover te laten registreren en misstanden te reduceren dan is het maar zo. Voer die APK dan maar in omdat in dit geval het doel de middelen heiligt. Feit blijft wel dat veel bedrijven die nu sjoemelen met KM standen straks ook die APK moeten gaan uitvoeren. En Erik zal dat wellicht kunnen bevestigen, daar zitten dus helaas nog veel cowboys tussen…

  10. Juist, en daarom koop ik bij voorkeur een gebruikte motor die ook echt gebruikt is en een in mijn ogen voor de leeftijd logisch aantal kilometers heeft gelopen. Ik rijd nu een CBF1000 uit 2010 en die heeft inmiddels 130.000 op de teller. Dat is zo’n 13.000 gemiddeld per jaar. Heel acceptabel voor normaal gebruik. Als zo’n motor er dan zichtbaar onderhouden uitziet geeft mij dat meer zekerheid dan een onredelijk lage kilometerstand. En laten we wel wezen, de tegenwoordige techniek kan het prima aan. De tijd dat 50.000 km een soort bovengrens was ligt toch al heel ver achter ons?

  11. Kerntaak ligt bij de overheid en RDW. In alle om ons heen liggende landen mag een motor of auto die Total loss is niet meer op de markt komen. De wrakken worden door de verzekeraars verkocht…aan hollandse handigheid en is bij onze wet niet verboden! kortom er is een aardig handel in deze wrakken. Daarnaast komen ook bij schade vrij motoren vaak voor dat de tellerstand is terug gedraaid. Dus een onderhoudsboekje is niet altijd zaligmakend. Check de vorige eigenaars is het devies.

  12. “..Nederlandse motoren hebben vaak geen boekjes, het leeft hier gewoon niet….” Huh?, wat een opmerking. bij iedere afgeleverde motorfiets en bromfiets zit een serviceboekje en gebruikershandleiding. Als je hier keurig het onderhoud in bijhoudt, is er niets aan de hand.
    Wordt er een motor te koop aangeboden zonder serviceboekje? Niet kopen, ook niet voor die geweldige aanbiedingsprijs.

    • Als we de boel nou eens omdraaien en de motorhandelaren ruilen geen motoren meer in waar geen boekjes bij zitten, dan kan ik je garanderen dat er niet veel motoren meer ingeruild worden!
      De meeste motorrijders hebben die boekjes helemaal niet meer, ze zijn zoekgeraakt of liggen totaal verregend onder het zadel, het leeft inderdaad niet in Nederland spreek ik uit eigen ervaring!
      Zelf werk ik al tientallen jaren als motorfietsmonteur en wij werken met stickers onder het zadel of een andere plek waar we bij elke beurt de gegevens en km stand noteren en natuurlijk wordt het ook in de computer en op de factuur vermeld, dat werkt veel beter dan al die boekjes die vroeg of laat toch zoekraken!
      Ook vind ik het allemaal erg negatief uitvallen voor de motorzaken, volgens mij is het maar een kleine groep die zich bezighoud met deze malafide praktijken en dat met 60 a 70 procent is gerommeld met de kilometerstanden geloof ik al helemaal niet, wij hebben erg veel klanten die hooguit een paar duizend kilometer per jaar rijden, sommige halen dat nog niet eens, vaak hebben ze er naast hun auto een motor bij om af en toe eens mee te rijden.
      De meeste motorzaken die ik ken zijn toch wel heel serieus met hun vak bezig en leveren gewoon goede motoren,onderhoud en service en zullen hun klanten niet bewust oplichten!
      Andersom komt het ook voor, dat een motorzaak een motor van een klant inruilt waar achteraf van alles aan mankeert en wat niet is vermeld! dat moet de handelaar dan op eigen kosten weer repareren als hij hem weer voor goed door wil verkopen, er moet natuurlijk wel vertrouwen zijn onderling en samen met een goede service bouw je dan een goede klantenkring op!
      Bovendien kan je een aan te kopen motor ook laten keuren bij een motorzaak waar je wel vertrouwen in hebt (Als die er nog zijn na die ontzettend negatieve uitzendig van tros opgelicht?)
      En als laatste…wat ik mij ook afvraag? hoeveel comercieel belang heeft Erik van Lent bij deze negatieve uitzendingen van tros opgelicht?
      want hij vaart er natuurlijk wel bij als keurmeester zijnde!

Reacties zijn gesloten.