De variabele kleptiming van Ducati

Nu BMW over niet al te lange tijd deze allroad-uitvoering van de S1000 op de markt brengt en KTM deze 1290 (!) Super Adventure heeft gebracht, zijn ze zich bij Ducati achter de oren gaan krabben. Althans, dat is wat bronnen bij Ducati doorsluizen. Volgens sterke geruchten werken de Italianen sinds begin dit jaar aan variabele kleptiming, die begin 2015 een nieuwe Multistrada van héél veel pk’s moet voorzien.

Variabele kleptiming is niet hetzelfde als het variabele klepsysteem dat we bijvoorbeeld van deze Honda VFR800F kennen. Bij het VTEC-systeem van Honda blijven per cilinder twee kleppen dicht, wanneer het motorblok lagere toerentallen draait. Bij hogere toerentallen schakelt het VTEC-systeem over op vier kleppen per cilinder. Maar het systeem dat Ducati nu op de Multistrada wil introducteren, gaat het echt over de timing van kleppen.

Dit kan bijvoorbeeld door de nokkenas te verdraaien ten opzichte van het nokkenastandwiel. Zo kun je de kleppen eerder of juist later open maar ook weer dicht laten gaan. Vroeger kende de klepverstelling maar twee standen: vroeg en laat. Maar in veel auto’s zien we tegenwoordig traploze verstelling van de nokkenas, BMW heeft bijvoorbeeld dit dubbele VANOS-systeem, dat beide nokkenassen afzonderlijk kan verstellen. Dit systeem past dus ook echt de overlap van in- en uitlaatkleppen aan, in plaats van enkel de timing van beide gelijkmatig te verschuiven.

Het kan natuurlijk ook nog dat Ducati echt een konijn uit de hoge hoed tovert en dat ze met een systeem voor variabele kleplichthoogte op de proppen komen. Zo gebruikt Honda in enkele auto’s al een systeem waarin de nokkenas in de lengterichting verschoven kan worden. Hierbij zijn de nokken in hoogte oplopend, en is het actieve gedeelte van de nok spitser naarmate het toerental hoger wordt. Maar dit is een duur systeem, dat echter wel geweldige prestaties levert.

BMW heeft ook een systeem voor variabele kleplichthoogte, maar deze is simpeler dan bovenstaande van Honda. Want zij werken niet met een nokkenas met in hoogte oplopende nokken, maar ze passen de kleplichthoogte aan door een verplaatsbare tuimelas. Doordat de tuimelaar, die een verbinding is tussen nokkenas en klep, hierdoor dichter naar de nokkenas schuift gaat de klep eerder open, verder open en ook weer later dicht. Naarmate het toerental oploopt, wordt de tuimelaar dus dichter bij de nokkenas gezet, zodat de kleppen langer open staan.

Hoe dan ook: de fabrikanten ontwikkelen door. Zowel supercharger als turbo doen hun herintrede, en met de variabele kleptiming van Ducati zou er ook zomaar een nieuw tijdperk aan kunnen breken. We zijn benieuwd!

 

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL