Motortips van Michael van der Mark #2: Zitpositie

Nadat WorldSBK-topper Michael van der Mark in het vorige item zijn geheimen over de kijktechniek prijsgaf, is het nu tijd voor de zitpositie. Cruciaal op de motor, zo blijkt als Van der Mark begint: ‘Motorrijden is een enorm actieve bezigheid. Alleen denk ik dat niet iedereen dat zo ziet.’ En precies daarom valt er heel veel winnen! 1. De basis ‘Weet je, motorrijden is een enorm actieve bezigheid. Alleen denk ik niet dat iedereen die op straat rijdt dat zo ziet. Neem bijvoorbeeld de zitpositie. Als ik onderweg ben, zie ik altijd heel veel mensen als een zoutzak op de motor ...
Nadat WorldSBK-topper Michael van der Mark in het vorige item zijn geheimen over de kijktechniek prijsgaf, is het nu tijd voor de zitpositie. Cruciaal op de motor, zo blijkt als Van der Mark begint: ‘Motorrijden is een enorm actieve bezigheid. Alleen denk ik dat niet iedereen dat zo ziet.’ En precies daarom valt er heel veel winnen! 1. De basis ‘Weet je, motorrijden is een enorm actieve bezigheid. Alleen denk ik niet dat iedereen die op straat rijdt dat zo ziet. Neem bijvoorbeeld de zitpositie. Als ik onderweg ben, zie ik altijd heel veel mensen als een zoutzak op de motor zitten. Oké, dat is nog altijd beter dan als een plank, zo recht met je armen op slot. Zoek liever iets er tussenin. En dynamische zithouding. Doe je dat niet, doet de motor waar-ie zin in heeft. En dat is het gevaarlijkste wat er kan gebeuren. Zodra je een passagier bent van je eigen motor kan het heel vervelend echt worden. Hoe soepeler je zit, hoe soepeler het rijden gaat. Niet voor niets is dit ook het geheim in de endurance-racerij. Zoals wij rijden in het WorldSBK ga je natuurlijk ook nooit een paar uur volhouden. Zelfs niet als je echt getraind bent, maar dat terzijde. Als je eenmaal alert en dynamisch rijdt, geeft je dat zoveel rust. Je zult namelijk merken dat je veel actiever bezig bent met het rijden. Als je weet wat je gaat doen, kun je jezelf nooit verrassen. Het rustiger je bent, hoe meer overzicht je hebt en hoe meer ruimte je hebt om te kunnen denken en dus om te kunnen anticiperen op wat er gebeurt.’ ‘Beter als een zoutzak op de motor, dan als een plank. Maar het liefst er een beetje tussenin…’ 2. Het voorbeeld ‘Ik zit altijd zo ver als kan naar voren, om zoveel mogelijk druk te hebben op de voorkant. Daarbij kijk in mijn geval door het scherm heen. Irritant? Het scherm beweegt wel iets, maar daar let je niet op als je heel hard gaat haha. Het zitten achter het ruitje heeft voor mij nog een groot voordeel en dat is dat je helm volledig uit de wind zit. Lig je niet plat op de tank, is dat niet het geval en krijg je bijna altijd te maken met turbulentie waardoor je zicht telkens niet stabiel is en dat kan behoorlijk link zijn als het hard gaat. Doordat ik zo ver naar voren zit, heb ik ook meteen een actieve zit. Ik snap dat dit op een toermotor een ander verhaal is, maar toch kun je dit ook vertalen naar welke motor je ook wilt. Probeer iets naar voren te zitten en zorg dat je helm uit de turbulentie blijft, want van turbulentie word je echt gek. Dan nog liever vol in de wind!’ 3. De vertaling naar straat ‘De meest gemaakte fout qua lichaamshouding op straat is zonder enige twijfel dat motorrijders er veel te veel naast gaan hangen. Dat is vaak helemaal niet nodig en zelfs iets wat je eigenlijk niet wilt, want je bent elke keer bezig met het veranderen van het zwaartepunt. Los van het feit dat dit niet echt een ideale rijstijl voor op straat is. Zeker niet als je bijvoorbeeld op een mooi dijkje rijdt. Als je dan als een malle aan de motor hangt in de eerste bocht, ben je zomaar te laat voor de tweede… Beter bocht 1 iets opofferen zodat je ook bocht 2 haalt. Dat doen we zelfs op het circuit! Gouden tip ‘Voor de zitpositie van een duo geldt maar een regel; laat hem precies hetzelfde doen als de bestuurder. Bocht naar links? Lekker een beetje meehangen. Bocht naar rechts? Lekker een beetje meehangen. En anders direct laten afstappen.’ 4. Extra tips ‘Je kunt de rijwind ook gebruiken als een soort van rem. Voor het insturen van de Ramshoek rem ik bijvoorbeeld amper. Dat doe ik voornamelijk met mijn lichaam. Het remt net een klein beetje. Als je dan ook nog een beetje gaat hangen, stuur je dus ook nog eens en kun je in theorie op hoge snelheid door de Ramshoek. Daarbij is het zaak om met je knieën goed te klemmen op de tank – plaats desnoods van die grippads erop zodat je niet elke keer wegglijdt. Vinden je armen ook prettig. Pijnlijke onderarmen zijn bijna altijd het gevolg van teveel druk op de armen bij het remmen. Druk die dus voor een groot gedeelte weg te halen is met een juiste zithouding.’ Wel doen Ontspannen zittenActief rijdenDruk houden op het voorwielKnieën goed klemmen aan de tank Niet doen Als een zoutzak zittenAls een plank zittenNaast de motor hangen In deze serie verschenen al: Kijktips van Michael van der Mark

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?