Motortips van Michael van der Mark #5: In geval van nood

Je wilt er niet aan denken en het al helemaal niet meemaken, maar soms loopt het even net ietsje anders dan gepland. Dat kan gelukkig ook iets simpels zijn als een regenbui die Buienradar even over het hoofd zag, maar helaas ook een serieuze val. Michael van der Mark heeft het allemaal al een keer meegemaakt en is ook in deze laatste aflevering meer dan bereid je op weg te helpen met zijn tips. 1. De basis Op straat krijg je natuurlijk met heel veel verschillende soorten ondergrond te maken. Tot aan kinderkopjes toe! Daar goed mee omgaan is een kwestie ...
Je wilt er niet aan denken en het al helemaal niet meemaken, maar soms loopt het even net ietsje anders dan gepland. Dat kan gelukkig ook iets simpels zijn als een regenbui die Buienradar even over het hoofd zag, maar helaas ook een serieuze val. Michael van der Mark heeft het allemaal al een keer meegemaakt en is ook in deze laatste aflevering meer dan bereid je op weg te helpen met zijn tips. 1. De basis Op straat krijg je natuurlijk met heel veel verschillende soorten ondergrond te maken. Tot aan kinderkopjes toe! Daar goed mee omgaan is een kwestie van ervaring. Zeker als het regent… Maar Michael zou Michael niet zijn als hij toch een paar tips heeft. ‘Wat ik bij regen doe, is de rem eerste licht inknijpen tot de motor begint te duiken en dan pas echt doorremmen. De voorband bouwt dan alvast grip op, omdat de band daar simpelweg de tijd voor krijgt. Je kunt dan echt onwijs hard remmen in de regen, tenminste met een goede band en op een goed wegdek. Zelfs ik kan dan nog veel harder remmen dan ik vaak denk. Tenminste, meestal... Soms rem je zelfs het achterwiel omhoog. De oplossing daarvoor? De voorrem even iets lossen. Dat is echt millimeterwerk en haast niet uit te leggen, omdat het om gevoel gaat. Verder gelden voor op het circuit en op de openbare weg dezelfde regels in de regen. Rij netjes, blijf weg van de witte lijnen en putdeksels en hou het allemaal lekker simpel. Hoe ingewikkelder je het gaat maken, hoe gevaarlijker. O ja, en beter geen donker vizier…’ 2. Het voorbeeld Veel motorrijders worden bang als ze een keer een momentje hebben gehad, maar dat is eigenlijk niet nodig aldus Michael. ‘Het voelt meestal veel erger dan het is. Vaak ziet degene die achter je rijdt niet eens je moment.’ Behalve bij een tankslapper of highsider, om zomaar iets te zeggen… Is er dan een ultieme tip? ‘Inpakken en naar huis, haha. Nee, daar kan ik eigenlijk geen tips over geven. Dat is puur ervaring en hangt altijd van zoveel omstandigheden af. Als het al te laat is, heb ik wel twee tips. De eerste is om uit te zoeken wat er precies gebeurde. Toch een witte lijn, putdeksel of pure lompigheid? Als je weet wat er gebeurde, moet je zo snel mogelijk weer opstappen. Al geldt dat eigenlijk altijd. Als je een highsider net hebt weten op te vangen, zit je bijvoorbeeld vol adrenaline. Als je dan stopt, zit je met al die adrenaline opgescheept. Daarnaast kost het iedereen altijd een bepaald aantal rondjes of tijd om weer terug in het juiste ritme te komen. Hoe langer je wacht, hoe langer dat gaat duren. Natuurlijk is het prima om op het punt waar het bijna mis ging, of zelfs helemaal, wat langzamer te gaan. Dat maakt allemaal niets uit.’ 3. De vertaling naar de straat ‘Bij regen is iedereen vanzelf voorzichtig, maar bij kou is dat heel anders. En dan bedoel ik ook de kou op een prachtige zomerdag, heel vroeg. Dat de banden dan minder grip hebben, is vrij bekend. Maar vergis je niet, ook het asfalt komt niet op temperatuur. Min en min wordt hierbij helaas geen plus. Werk je met bandenwarmers, speelt er nog iets. Je banden mogen dan lekker warm zijn als je gaat rijden, maar beginnen uit de warmer direct af te koelen. Wil je in de kou temperatuur behouden in je banden, moet je meteen flink doorrijden. Dat was op Assen 2019 echt een dingetje. We moesten direct pushen en dat is met regenbanden ook min of meer zo. Je moet dan vaak harder rijden dan je gevoel wil. Daarnaast moet je er echt rekening mee houden dat een band onder die omstandigheden na drie of vier ronden kouder is dan in de eerste ronde en je dus zomaar minder grip hebt. En dus zomaar valt… Veilig vallen bestaat helaas niet! Wat je wel kunt doen, is goede spullen hebben. Ik rij altijd met een airbag en dat heeft mij op Misano 2019 echt gered. Ik had na die zware crash amper iets en was een dag later niet eens stijf! Het is een flinke investering, maar als het misgaat, heb je die er meteen uit. Nu we het daar toch over hebben… Vergeet ook goede laarzen, handschoenen en een rugbeschermer niet plus een serieuze helm.’ Gouden tip van Michael van der Mark ‘Is het van dat half-half weer? Lekker binnen blijven. Je leert er niets van, je hebt er niets aan, je neemt veel risico en je kunt toch niet lekker rijden. In een race – of onderweg – is het iets anders, maar soms kijk ik zo’n half-half-wedstrijd weleens terug en denk ik heel vaak oef.’ 4. Extra tips Een foutje is zo gemaakt en dus zit je zomaar in het gras. Wat dan Michael? ‘Rustig blijven en nog rustiger terugschakelen. Zeker als het nat is, lig je meteen als je ook maar iets met je voorrem doet. Voor een grindbak geldt min of meer hetzelfde. Voeten ernaast en dan maar zien te voorkomen dat je stilvalt, want dan ben je klaar. Als een gek aan je gas hangen werkt trouwens ook niet, weet ik uit ervaring…’ Wel doen Rustig remdruk opbouwen bij regenHet simpel houdenDirect opstappen na een (bijna)crash Niet doen Ingewikkeld doen als het lastig wordtDonker vizier bij regenVol adrenaline afstappen In deze serie verschenen al Motortips van Michael van der Mark #1: KijktechniekMotortips van Michael van der Mark #2: ZitpositieMotortips van Michael van der Mark #3: Sturen en remmenMotortips van Michael van der Mark #4: Koppelen en schakelen

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?