donderdag 28 maart 2024

Motortips van Michael van der Mark #5: In geval van nood

Je wilt er niet aan denken en het al helemaal niet meemaken, maar soms loopt het even net ietsje anders dan gepland. Dat kan gelukkig ook iets simpels zijn als een regenbui die Buienradar even over het hoofd zag, maar helaas ook een serieuze val. Michael van der Mark heeft het allemaal al een keer meegemaakt en is ook in deze laatste aflevering meer dan bereid je op weg te helpen met zijn tips.

1. De basis

Op straat krijg je natuurlijk met heel veel verschillende soorten ondergrond te maken. Tot aan kinderkopjes toe! Daar goed mee omgaan is een kwestie van ervaring. Zeker als het regent… Maar Michael zou Michael niet zijn als hij toch een paar tips heeft. ‘Wat ik bij regen doe, is de rem eerste licht inknijpen tot de motor begint te duiken en dan pas echt doorremmen. De voorband bouwt dan alvast grip op, omdat de band daar simpelweg de tijd voor krijgt. Je kunt dan echt onwijs hard remmen in de regen, tenminste met een goede band en op een goed wegdek. Zelfs ik kan dan nog veel harder remmen dan ik vaak denk. Tenminste, meestal… Soms rem je zelfs het achterwiel omhoog. De oplossing daarvoor? De voorrem even iets lossen. Dat is echt millimeterwerk en haast niet uit te leggen, omdat het om gevoel gaat. Verder gelden voor op het circuit en op de openbare weg dezelfde regels in de regen. Rij netjes, blijf weg van de witte lijnen en putdeksels en hou het allemaal lekker simpel. Hoe ingewikkelder je het gaat maken, hoe gevaarlijker. O ja, en beter geen donker vizier…’

2. Het voorbeeld

Veel motorrijders worden bang als ze een keer een momentje hebben gehad, maar dat is eigenlijk niet nodig aldus Michael. ‘Het voelt meestal veel erger dan het is. Vaak ziet degene die achter je rijdt niet eens je moment.’ Behalve bij een tankslapper of highsider, om zomaar iets te zeggen… Is er dan een ultieme tip? ‘Inpakken en naar huis, haha. Nee, daar kan ik eigenlijk geen tips over geven. Dat is puur ervaring en hangt altijd van zoveel omstandigheden af. Als het al te laat is, heb ik wel twee tips. De eerste is om uit te zoeken wat er precies gebeurde. Toch een witte lijn, putdeksel of pure lompigheid? Als je weet wat er gebeurde, moet je zo snel mogelijk weer opstappen. Al geldt dat eigenlijk altijd. Als je een highsider net hebt weten op te vangen, zit je bijvoorbeeld vol adrenaline. Als je dan stopt, zit je met al die adrenaline opgescheept. Daarnaast kost het iedereen altijd een bepaald aantal rondjes of tijd om weer terug in het juiste ritme te komen. Hoe langer je wacht, hoe langer dat gaat duren. Natuurlijk is het prima om op het punt waar het bijna mis ging, of zelfs helemaal, wat langzamer te gaan. Dat maakt allemaal niets uit.’

3. De vertaling naar de straat

‘Bij regen is iedereen vanzelf voorzichtig, maar bij kou is dat heel anders. En dan bedoel ik ook de kou op een prachtige zomerdag, heel vroeg. Dat de banden dan minder grip hebben, is vrij bekend. Maar vergis je niet, ook het asfalt komt niet op temperatuur. Min en min wordt hierbij helaas geen plus. Werk je met bandenwarmers, speelt er nog iets. Je banden mogen dan lekker warm zijn als je gaat rijden, maar beginnen uit de warmer direct af te koelen. Wil je in de kou temperatuur behouden in je banden, moet je meteen flink doorrijden. Dat was op Assen 2019 echt een dingetje. We moesten direct pushen en dat is met regenbanden ook min of meer zo. Je moet dan vaak harder rijden dan je gevoel wil. Daarnaast moet je er echt rekening mee houden dat een band onder die omstandigheden na drie of vier ronden kouder is dan in de eerste ronde en je dus zomaar minder grip hebt. En dus zomaar valt… Veilig vallen bestaat helaas niet! Wat je wel kunt doen, is goede spullen hebben. Ik rij altijd met een airbag en dat heeft mij op Misano 2019 echt gered. Ik had na die zware crash amper iets en was een dag later niet eens stijf! Het is een flinke investering, maar als het misgaat, heb je die er meteen uit. Nu we het daar toch over hebben… Vergeet ook goede laarzen, handschoenen en een rugbeschermer niet plus een serieuze helm.’

Gouden tip van Michael van der Mark

‘Is het van dat half-half weer? Lekker binnen blijven. Je leert er niets van, je hebt er niets aan, je neemt veel risico en je kunt toch niet lekker rijden. In een race – of onderweg – is het iets anders, maar soms kijk ik zo’n half-half-wedstrijd weleens terug en denk ik heel vaak oef.’

4. Extra tips

Een foutje is zo gemaakt en dus zit je zomaar in het gras. Wat dan Michael? ‘Rustig blijven en nog rustiger terugschakelen. Zeker als het nat is, lig je meteen als je ook maar iets met je voorrem doet. Voor een grindbak geldt min of meer hetzelfde. Voeten ernaast en dan maar zien te voorkomen dat je stilvalt, want dan ben je klaar. Als een gek aan je gas hangen werkt trouwens ook niet, weet ik uit ervaring…’

Wel doen

  • Rustig remdruk opbouwen bij regen
  • Het simpel houden
  • Direct opstappen na een (bijna)crash

Niet doen

  • Ingewikkeld doen als het lastig wordt
  • Donker vizier bij regen
  • Vol adrenaline afstappen

In deze serie verschenen al

Michael van der Mark
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen