Motrac 800, net een MV Agusta Superveloce 800

Motrac 800, net een MV Agusta Superveloce 800. Motrac Motorcycles maakt deel uit van een in Hong Kong gevestigde holding. Die is actief op het gebied van tweewielers met een eigen R&D, het designcenter en een eigen fabriek.

Motrac begon in 2018 naam te maken door een serie van 800-900cc modellen waarvan het ontwerp – laten we zeggen – ‘geïnspireerd’ was op voornamelijk Ducati, Kawasaki en Harley-Davidson. Kortom: schaamteloze kopieën zoals we vaak zien bij opkomende Chinese merken.

Een maand geleden exposeerde Motrac op de Chongqing Motor Expo het nieuwste concept: de MV-900 Demon Knight, waarvan MCV staat voor MotorVehicle. Het is een sportmotor die op de MV Agusta Superveloce lijkt. Maar het is allesbehalve een sportmotor.

Waar kennen we de Motrac 900 van?

En hier ligt de tegenstrijdigheid van bepaalde Chinese producten met een westerse uitstraling, maar met een heel andere inhoud. En dat wordt duidelijk als je weet dat ze bestemd zijn voor een heel andere markt dan de onze. Markten met een andere verkooplogica.

Dit Motrac 800-concept wordt bijvoorbeeld aangedreven door een vloeistofgekoelde V2-motor van Gaojin. Dit blok wordt door meerdere Chinese motorbouwers gebruikt. Het heeft een vermogen van slechts 54 pk,  ondanks de cilinderinhoud van 800cc. In de ‘op z’n kop’-voorvork prijken dubbele 320mm-schijven, maar het chassis heeft de wielbasis van een cruiser. Achter is gebruik gemaakt van het zwaar beproefde concept van stereodemping. De tank van de Motrac 800 heeft de inhoud waar menig adventurebike jaloers op wordt: 28 liter! Het gewicht is dan ook 260 kg. Met volle tank.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?