Column Nick Enghardt: Vingertje in de dijk

Blijkbaar is de motorfiets van de gemiddelde Nederlandse motorrijder in concoursstaat. Tenminste, met dat argument ging driekwart van de motorrijders er met twee gestrekte benen in na het nieuws dat in België een motor-APK ingevoerd wordt vanaf 2022. Nederland gaat er echt niet aan ontkomen; ook wij gaan eraan – aan de motor-APK, welteverstaan. Alleen waarom is iedereen dan toch zo boos?

Bij onze zuiderburen vergat de regering even de alternatieven op tijd aan te bieden die de EU wilde zien om een motor-APK vanaf 2022 af te wenden. Bij verstek komt die APK er dus en Belgische kameraden, ik voel jullie pijn en ik voel jullie angst.

Motor-APK – Het is onzin en het is geldklopperij

In Nederland heeft onze minister voor Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, als een ware Hansje Brinker haar vinger in de dijk gestoken. Met als alternatief het Actieplan Verbetering Verkeersveiligheid Motorrijders (AVVM) houdt zij eigenhandig de motor-APK aan de andere kant van haar dijk. De minister houdt strijdbaar de schijn op dat dit AVVM een ferme vinger in een stevige dijk is. Dat is het niet; het is een flinterdun relaas dat iedereen met een beetje verstand van motorfietsen en motorrijden met zijn gulp dicht omver pist. Dat vingertje prikt in een dijk zo groot als een drassig molshoopje. Als dat nou de motor-APK moet tegenhouden… Maar ja, de minister krijgt de handen er desondanks mee op elkaar. Motorrijders willen immers helemaal geen APK en de Nederlandse motorfiets hoeft er ook geen – het is onzin en het is geldklopperij. Vraag het, en elke motorrijder zal je vakkundig om de oren slaan met het argument dat ongevallen van motorrijders in slechts één procent van de gevallen te wijten is aan technische mankementen. Een motorrijder is geen automobilist; een motorrijder is zich bewust van de gevaren en bovenal zorgt de motorrijder ervoor dat zijn motorfiets altijd in feilloze staat is.

Maar, wat is het probleem dan? Als je motor technisch toch zo goed op orde is… Een APK voor de auto kost je een paar tientjes – voor een motorfiets zal dit niet anders zijn – en als die auto volledig goedgekeurd wordt, betaal je niets meer dan enkel het keuren. Aangezien onze motoren blijkbaar allemaal zo perfect in orde zijn, worden ze waarschijnlijk stuk voor stuk goedgekeurd. Alleen al de schriftelijke bevestiging dat hij technisch top voor elkaar is, is je toch wel die paar tientjes waard? Combineer het met een beurtje en de keuring is wellicht zelfs voor niks.

Misschien is het vooral tijd dat de Nederlandse motorrijder zichzelf eens een spiegel voorhoudt en een rondje om zijn motorfiets loopt. Wanneer is jouw remvloeistof voor het laatst vervangen, wat is de DOT-code van jouw banden en hoe dun mogen jouw remschijven eigenlijk worden? Weet jij het, dan heb je waarschijnlijk niks te vrezen. Ik weet het van de mijne – van alle vijf –, maar ben desondanks angstig voor die immer op handen zijnde motor-APK. Kan er alleen moeilijk boos om worden. Op mezelf en het constante, nooit aflatende gepruts aan mijn motoren, des te meer…

Tekst: Nick Enghardt

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • Leo 02/04/2020 at 15:27

    Een motorfiets is redelijk goedkoop om te hebben, lage MRB en wat verzekeringskosten. Relatief gezien zijn de apk euro’s best wel wat. Waarschijnlijk brengt het gigantische kosten op de achtergrond met zich mee: de apk ergens in bijgehouden, zowel bij de overheid als degene die ze uitvoert. En de monteurs moeten waarschijnlijk apk papieren gaan halen, is het niet nu bij invoering dan wel als we een jaartje verder zijn. Dus moeten er weer curssusen gevolgd gaan worden en ook dat moet allemaal geregistreerd worden. De kosten voor die opleidingen komen ook weer terug in de werkplaats tarieven. Het is niet ‘”alleen maar even een apk’tje”: kijk eens over de hele keten heen, met all ins- en outs van dien, naar de kosten en op de wat langere termijn.

    Antwoord
    • Pierre 03/04/2020 at 18:07

      Bravo Leo, volgens mij ben jij een van de weinigen die het snapt, het wordt idd alleen maar duurder en er gebeurd geen ongeluk minder door…

      Antwoord
  • Ruud Maltha 02/04/2020 at 23:30

    Ik ben voorstander van een APK en hoop dat daarmee alle motoren aan de geluidsnormen gaan voldoen. Dat waarschijnlijk een van de grote oorzaken van het verzet er tegen, je mag niet meer afwijkende onderdelen op je motor monteren waardoor je motor niet meer aan de eisen voldoet.

    Antwoord
    • Onno “Berserk” Wieringa 04/04/2020 at 08:41

      Helaas voor de voorstanders van stille motorfietsen, heeft de APK daar, net als bij auto’s, niets mee te maken. Bij de APK wordt gekeken of de uitlaat deugdelijk bevestigd is en lekvrij is. Het aantal Decibels wordt niet gemeten. Die taak is voorbehouden aan de politie.

      Antwoord
  • Onno “Berserk” Wieringa 03/04/2020 at 07:18

    Waarom iedereen er zo boos over is, is mij ook een raadsel. Het gaat tenslotte om je eigen veiligheid, en misschien nog belangrijker, om de veiligheid van je medeweggebruiker. Of stel dat je een ongeluk krijgt met je kind achterop, veroorzaakt door een technische tekortkoming aan je motorfiets?! Ik denk dat als de APK voor motorfietsen een redelijke keuring wordt, wij niets te vrezen hebben. We mogen in Nederland al heel erg blij zijn dat wij geen moeilijke keuringen (Duitsland, Zwitserland…) hebben en wij net als in Engeland best wel veel aan onze motoren mogen veranderen. Dus als een keurmeester periodiek onze motoren even naloopt op de staat waarin deze verkeert, is dat in mijn optiek geen slechte zaak. Daar heb ik wel een paar tientjes voor over.

    Antwoord