Column Nick Enghardt: Vingertje in de dijk

Blijkbaar is de motorfiets van de gemiddelde Nederlandse motorrijder in concoursstaat. Tenminste, met dat argument ging driekwart van de motorrijders er met twee gestrekte benen in na het nieuws dat in België een motor-APK ingevoerd wordt vanaf 2022. Nederland gaat er echt niet aan ontkomen; ook wij gaan eraan – aan de motor-APK, welteverstaan. Alleen waarom is iedereen dan toch zo boos?

Bij onze zuiderburen vergat de regering even de alternatieven op tijd aan te bieden die de EU wilde zien om een motor-APK vanaf 2022 af te wenden. Bij verstek komt die APK er dus en Belgische kameraden, ik voel jullie pijn en ik voel jullie angst.

Motor-APK – Het is onzin en het is geldklopperij

In Nederland heeft onze minister voor Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, als een ware Hansje Brinker haar vinger in de dijk gestoken. Met als alternatief het Actieplan Verbetering Verkeersveiligheid Motorrijders (AVVM) houdt zij eigenhandig de motor-APK aan de andere kant van haar dijk. De minister houdt strijdbaar de schijn op dat dit AVVM een ferme vinger in een stevige dijk is. Dat is het niet; het is een flinterdun relaas dat iedereen met een beetje verstand van motorfietsen en motorrijden met zijn gulp dicht omver pist. Dat vingertje prikt in een dijk zo groot als een drassig molshoopje. Als dat nou de motor-APK moet tegenhouden… Maar ja, de minister krijgt de handen er desondanks mee op elkaar. Motorrijders willen immers helemaal geen APK en de Nederlandse motorfiets hoeft er ook geen – het is onzin en het is geldklopperij. Vraag het, en elke motorrijder zal je vakkundig om de oren slaan met het argument dat ongevallen van motorrijders in slechts één procent van de gevallen te wijten is aan technische mankementen. Een motorrijder is geen automobilist; een motorrijder is zich bewust van de gevaren en bovenal zorgt de motorrijder ervoor dat zijn motorfiets altijd in feilloze staat is.

Maar, wat is het probleem dan? Als je motor technisch toch zo goed op orde is… Een APK voor de auto kost je een paar tientjes – voor een motorfiets zal dit niet anders zijn – en als die auto volledig goedgekeurd wordt, betaal je niets meer dan enkel het keuren. Aangezien onze motoren blijkbaar allemaal zo perfect in orde zijn, worden ze waarschijnlijk stuk voor stuk goedgekeurd. Alleen al de schriftelijke bevestiging dat hij technisch top voor elkaar is, is je toch wel die paar tientjes waard? Combineer het met een beurtje en de keuring is wellicht zelfs voor niks.

Misschien is het vooral tijd dat de Nederlandse motorrijder zichzelf eens een spiegel voorhoudt en een rondje om zijn motorfiets loopt. Wanneer is jouw remvloeistof voor het laatst vervangen, wat is de DOT-code van jouw banden en hoe dun mogen jouw remschijven eigenlijk worden? Weet jij het, dan heb je waarschijnlijk niks te vrezen. Ik weet het van de mijne – van alle vijf –, maar ben desondanks angstig voor die immer op handen zijnde motor-APK. Kan er alleen moeilijk boos om worden. Op mezelf en het constante, nooit aflatende gepruts aan mijn motoren, des te meer…

Tekst: Nick Enghardt

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Visueel ingestelde allround creative die sinds 2014 actief is in de motorbranche. Brengt voor MotorNL offline en online samen.

Misschien vind je dit ook interessant?