MotoGP Catalonië: in Assen is alles mogelijk

Niet de gedoodverfde Fabio Quartararo (Yamaha), maar Miguel Oliveira (KTM) won verrassend de Grote Prijs van Catalonië. Terwijl Quartararo, die twee keer een straf van drie seconden kreeg opgelegd, als uiteindelijke zesde de schade nog enigszins wist te beperken, ging een groot aantal favorieten in Barcelona in de fout. Onder hen Valentino Rossi en Marc Márquez. Komt voor deze twee grootheden tijdens de Dutch TT de ommekeer? Waarom niet? Want in Assen is alles mogelijk. Barcelona is de thuisbasis van het Repsol Honda-team. Een team dat sinds 1995 bestaat en zich sindsdien het succesvolste team in de koningsklasse (500cc/MotoGP) ...
Niet de gedoodverfde Fabio Quartararo (Yamaha), maar Miguel Oliveira (KTM) won verrassend de Grote Prijs van Catalonië. Terwijl Quartararo, die twee keer een straf van drie seconden kreeg opgelegd, als uiteindelijke zesde de schade nog enigszins wist te beperken, ging een groot aantal favorieten in Barcelona in de fout. Onder hen Valentino Rossi en Marc Márquez. Komt voor deze twee grootheden tijdens de Dutch TT de ommekeer? Waarom niet? Want in Assen is alles mogelijk. Barcelona is de thuisbasis van het Repsol Honda-team. Een team dat sinds 1995 bestaat en zich sindsdien het succesvolste team in de koningsklasse (500cc/MotoGP) mag noemen. Op dit moment gaat het echter bar slecht met de stal, waar dit seizoen Marc Márquez en Pol Espargaró voor uitkomen. Zelfs het slechtst sinds ’s werelds grootste motorfietsfabrikant in het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw haar GP-comeback maakte met de revolutionaire Honda NR500. Dat was een exotische viertaktmachine waarmee Honda dacht de tweetakten van Suzuki en Yamaha te kunnen verslaan. Iets wat op dramatische wijze mislukte. Dramatisch, dat zijn ook de resultaten van Honda op dit moment. De laatste GP-zege stamt alweer van 17 november 2019. Die kwam in Valencia tot stand door Marc Márquez. En het is al weer twaalf races geleden dat er een Honda-coureur op het podium stond. Dat was Alex Márquez als tweede in Aragón. Natuurlijk, het is van grote invloed dat stercoureur Marc Márquez zich ruim een jaar geleden zwaar blesseerde en nog steeds niet honderd procent fit is. Bovendien is de één na sterkste Honda-rijder van de laatste jaren, Cal Crutchlow, er niet meer bij. Maar toch, Honda is er dit seizoen nog steeds niet in geslaagd om haar RC213V dermate te ontwikkelen, dat ook de van KTM overgekomen Pol Espargaró zich met de strijd om de podiumplaatsen kan bemoeien. De Honda-ingenieurs hebben nog geen oplossing gevonden om hun machine optimaal aan te passen aan de beschikbare Michelin-banden. Het vinden van de juiste grip daarmee vormt het grootste probleem. Het mocht in Barcelona tijdens de eerste kwalificatie gewoon een gênante vertoning worden genoemd hoe Márquez en Espargaró op een sleepje van Jack Miller (Ducati) stonden te wachten in de hoop zich zo te kwalificeren voor Q2. Het mocht uiteindelijk allemaal niet baten, want in de race kwamen beide Repsol Honda-coureurs ten val. Heel wat beter Nee, dan doet KTM het heel wat beter. Na een zeer zwakke seizoenstart, die werd veroorzaakt door grotendeels dezelfde problemen als waarmee Honda kampte (en kampt), kwamen de Oostenrijkers tijdens de test na de GP van Spanje met een nieuw frame en nieuwe brandstof voor de RC16 op de proppen. Dit pakket bleek te werken, want in Italië werden Miguel Oliveira en Brad Binder er direct tweede en vijfde mee. In Barcelona ging het nog beter, want de winst was er voor Oliveira. Na een foutloos gereden race wist de Portugees, ondanks het nodige aandringen in de slotfase door Johann Zarco die voor de vierde keer in zeven races tweede werd, zijn derde MotoGP-zege te behalen. Als derde stond Jack Miller er als tweede Ducati-coureur op het podium. Grote verliezer op het Circuit de Barcelona-Catalunya was in eerste instantie Alex Rins. Want de Suzuki-coureur, die er verleden jaar nog derde was geworden, werd al voor de trainingen uitgeschakeld, omdat hij tijdens een fietstochtje op de baan, al turend op zijn mobieltje, op een geparkeerde auto klapte. Met als gevolg een gebroken rechterspaakbeen. Ondanks een snelle operatie, kon Rins, die in de voorafgaande vier(!) races ook al ten val was gekomen, dus niet aan dit evenement deelnemen. Dat maakte de problemen voor Suzuki alleen nog maar groter. Er werd namelijk geen vervanger ingezet en dus werd er ook minder data verzameld. Voor wereldkampioen Joan Mir, die in deze race als vierde zou worden geklasseerd, was dat mede aanleiding om zich openlijk te bezwaren over de volgens hem te geringe ontwikkeling die Suzuki op dit moment verricht. Grootste verliezer van de race in Catalonië werd toch wel Fabio Quartararo. En dat gebeurde op curieuze wijze. Nadat de Fransman voor de vijfde achtereenvolgende keer in dit seizoen de pole position had veroverd, gold hij helemaal als de grootste favoriet om ook nu weer de 25 punten mee naar huis te nemen. Maar dat liep anders. Eerst slaagde de Yamaha-coureur er niet in om alleen weg te rijden. Heel verrassend was het Oliveira, die hem niet alleen kon volgen maar in de tweede helft van de race zelfs het initiatief ontnam. Nog was er niets voor Quartararo verloren. Dat was wel het geval toen drie ronden voor het einde bij zijn pak de rits los ging. Hierdoor raakte hij in de S-bocht na de start naast de baan en voegde daarop niet op reglementaire wijze weer in. Dit leverde hem een tijdstraf van drie seconden op. Vijf(!) uur na de finish kwam daar nog eens zo’n straf bij, omdat de raceoutfit van Quartararo – die ook nog eens zijn borstbeschermer onder het rijden had weggegooid – niet conform het reglement meer was. Al met al een wat discutabele beslissing van de racedirectie. Zo werd de Fransman uiteindelijk als zesde geklasseerd en zag hij zijn landgenoot Johann Zarco tien punten dichterbij komen in de WK-tussenstand. MotoGP Italië: donkere schaduw over indrukwekkende zege Rossi's laatste TT? Voordat op 27 juni de Dutch TT Assen wordt verreden, vindt op de Sachsenring de Grote Prijs van Duitsland plaats. De laatste tien afleveringen hiervan leverden evenzoveel keren Marc Márquez als winnaar op. In 2010 won hij er de 125cc-klasse. Daarna tweemaal de Moto2-race en vervolgens zeven keer de MotoGP. Niet voor niets wordt de Spanjaard ‘The King of The Ring’ genoemd. Nu is de vraag of Márquez er onder de gegeven (geblesseerde) omstandigheden blijft regeren. Opvallend en bemoedigend was dat de negenvoudig wereldkampioen ’s maandags na de GP tijdens de test in Barcelona maar liefst 87 ronden aflegde. Dat was het meeste van alle coureurs! Ook Valentino Rossi deed goed z’n best en boekte opnieuw enige progressie. Nu is de vraag of dat voldoende is om juist in Assen een rol van betekenis te gaan spelen. Uiteindelijk behaalde hij hier in 2017 zijn laatste GP-zege. Bovendien wacht de Yamaha-coureur al weer een tijdje, om precies te zijn sinds de GP van Andalusië 2020, op zijn 200e podiumplaats. Ook moet er rekening mee worden gehouden, dat dit wel eens het laatste TT-optreden van de 42-jarige Italiaan kan worden. Het is nog steeds niet zeker of hij ook volgend jaar nog van de partij zal zijn. Althans als coureur. De winnaar van Assen voorspellen blijft een moeilijke zaak. Wat te denken van Jack Miller, die in 2016 totaal onverwacht als eerste over de finish kwam. Toen op Honda. Doet hij dat nu op Ducati? Dan hebben we Maverick Viñales, de winnaar van de laatst verreden TT. Na een sterk begin, winst in Qatar tijdens de eerste GP van 2021, kwam de 26-jarige Spanjaard helemaal in de schaduw van Monster Yamaha-teamgenoot Fabio Quartararo te staan. Reden voor Viñales om weer eens van cheftechnicus te wisselen. Nu wordt hij terzijde gestaan door Silvano Galbusera, de ervaren Italiaan die van 2014 tot en met 2019 met Rossi werkte. Na in de race in Barcelona geen grote rol van betekenis te hebben kunnen spelen (vijfde), was Viñales de dag erop tijdens de test ‘gewoon weer’ de snelste voor teamgenoot Quartararo. Niet te peilen dus. Dat geldt ook vaak voor het weer boven het TT Circuit. Het maakt het er allemaal alleen maar fascinerender op! Marc Márquez, Valentino Rossi en Pol Espargaró (v.l.n.r.) kwamen alle drie ten val. De resultaten MotoGP Catalonië 1. Miguel Oliveira (PT), KTM, 40.21,749; 2. Johann Zarco (F),Ducati, +0,175; 3. Jack Miller (AUS), Ducati, +1,990; 4. Joan Mir (E), Suzuki, +5,325; 5. Maverick Viñales (E), Yamaha, +6,281; 6. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +7,815; 7. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +8,175; 8. Brad Binder (ZAF), KTM, +8,378; 9. Franco Morbidelli (I), Yamaha, +15,652; 10. Enea Bastianini (I), Ducati, +19,297; 11. Alex Márquez (E), Honda, +21,650; 12. Luca Marini (I), Ducati, +22,533; 13. Takaaki Nakagami (J), Honda, +27,833; 14. Jorge Martin (E), Ducati, +29,075; 15. Lorenzo Savadori (I), Aprilia, +40,291. 24 ronden =  111,768 KMRacegemiddelde winnaar: 166,1 km/uSnelste ronde (8e): Zarco, 1.39,939 = 167,7 km/u (record) WK-stand (na 7 van 19 races): 1. Quartararo, 115 punten;2. Zarco, 101;3. Miller, 90;4. Bagnaia, 88;5. Mir, 78;6. Viñales, 75;7. Oliveira, 54;8. A. Espargaró, 44;9. B. Binder, 43;10. Morbidelli. GP in cijfers 1992 is het jaar, dat er voor het eerst een Grand Prix op het Circuit Barcelona-Catalunya werd verreden. Wayne Rainey (Yamaha) won de 500cc-race. 30 achtereenvolgende jaren heeft er nu een Grand Prix van Catalonië plaatsgevonden. Alleen in Assen (71x) en Jerez (36x) gebeurde dat vaker. 21 achtereenvolgende races heeft Marc Márquez nu niet weten te winnen. 0,004 seconde bedroeg het verschil in snelste rondetijd tussen Valentino Rossi (10e) en Marc Marquez (11e) tijdens de test op maandag na de GP. Moto2: dichterbij dan ooit Een goed verlopen tweedaagse test op het Circuit de Barcelona-Catalunya had ervoor gezorgd dat Bo Bendsneyder vol vertrouwen aan de thuisrace van het Pertamina Mandalika SAG-team begon. De enige Nederlandse GP-deelnemer stelde zijn team en zichzelf niet teleur, want achter het Red Bull KTM Ajo-duo Remy Gardner en Raul Fernandez kwalificeerde hij zich als derde. Zo mocht Bendsneyder na Qatar voor de tweede keer in dit seizoen van de eerste startrij vertrekken. Vervolgens wist hij tot halverwege de wedstrijd als nummer drie knap in de slipstream van het duo Gardner (#87) en Fernandez te blijven (zie foto). De onervarenheid van het rijden op een podiumplaats begon toen helaas op te spelen. De druk van achteren van met name Xavi Vierge, Marco Bezzecchi en de winnaar van de Moto2-race van de TT van Assen in 2019, Augusto Fernandez, werd dermate groot dat Bendsneyder genoemd trio moest laten passeren. De uiteindelijke zesde plaats was dan wel niet zijn beste Moto2-klassering tot nu, dat was zijn vijfde positie in Le Mans, maar nog nooit was de afstand van de Nederlander tot een podiumplek zo klein. Oftewel: 1,675 seconde tot de derde plaats en 4,541 seconde tot de winnaar. En dat met de Dutch TT in aantocht! Na Mugello heette de winnaar in Barcelona opnieuw Remy Gardner. De 23-jarige Australiër kan de toekomst vol vertrouwen tegemoet zien. Niet alleen omdat hij zijn voorsprong in de titelstrijd op teamgenoot Raul Fernandez (tweede in deze race) uitbouwde tot elf punten, maar ook omdat hij voor volgend seizoen een MotoGP-contract met KTM op zak heeft. Nu zal Gardner echter eerst willen proberen om in Assen in de voetsporen van zijn vader te treden. Die won de TT, maar dan in de 500cc-klasse, namelijk in 1986 en 1988. Uitslag Moto2 Catalonië 1. Remy Gardner (AUS), Kalex;2. Raul Fernandez (E), Kalex;3. Xavi Vierge (E), Kalex;4. Marco Bezzecchi (I), Kalex;5. Augusto Fernandez (E), Kalex;6. Bo Bendsneyder (NL), Kalex. WK-stand (na 7 van 19 races) 1. Gardner, 139;2. R. Fernandez, 128;3. Marco Bezzecchi, 101;4. Sam Lowes (GB), Kalex, 75;5. Fabio Di Giannantonio (I), Kalex, 60;11. Bendsneyder, 35. Moto3: Acosta levert in Sergio Garcia (11) won en liep aanzienlijk in op Pedro Acosta (37). Close racing is prachtig om te zien, maar kan ook heel gevaarlijk zijn. Dat bleek maar weer eens in Mugello, waar Jason Dupasquier na een val door een collega-coureur werd geraakt en vervolgens een dag later aan de opgelopen verwondingen bezweek. In Barcelona was het prachtig, maar ook angstaanjagend om te zien hoe een kopgroep van wel vijftien coureurs over de volle breedte van het rechte stuk waaierde in een poging om als eerste de eerste bocht in te duiken. Geen enkele rijder bleef daarbij op zijn lijn. Sterker nog: er werd volop op zeer gevaarlijke wijze vanaf geweken. Het is aan de racedirectie om daar iets aan te doen, want dit blijft niet goed gaan. In Barcelona bleef het aantal valpartijen, waarbij verschillende coureurs betrokken waren, ‘beperkt’ tot twee. Eerst was het John McPhee, die als koploper in de fout ging en waardoor ook Andrea Migno en Tatsuki Suzuki ten val kwamen. En in de laatste ronde gingen Ayumu Sasaki, Xavier Artigas en Dennis Foggia gezamenlijk onderuit. Gelukkig bleken uiteindelijk alle lichamelijke gevolgen mee te vallen. Andermaal was het Pedro Acosta die, maar dan in positieve zin, een hoofdrol vertolkte. De Spaanse rookie mocht in Barcelona na problemen in de kwalificatie pas als 25e (van de 28 deelnemers) aan zijn zevende Grand Prix beginnen. Dat dit voor hem geen probleem hoeft te zijn, had het 16-jarige supertalent al eerder laten zien. Ook nu deed hij dat weer. Want in de tweede helft van deze zeer spannende wedstrijd bemoeide hij zich volop met de strijd om de eerste plaats. Alleen speelde zijn onervarenheid hem in de laatste ronde parten. Acosta wist niet precies hoe hij zich in het beslissende gevecht moest positioneren en passeerde zo pas als zevende de finish. Degene die dit keer het spel het beste speelde, of het meeste geluk had, was Sergio Garcia. Na Le Mans boekte de GasGas-coureur zo zijn tweede zege in dit seizoen. Op 0,015 seconde finishte Jeremy Alcoba (Honda) als tweede. Jaume Masia had andermaal in de laatste ronde het geluk niet aan zijn zijde. Want de Red Bull KTM Ajo-coureur verloor zijn derde plaats aan Deniz Öncü, omdat hij in de laatste ronde de track limits had overschreden en zo een positie werd teruggezet. Door de uitslag van deze race zag Pedro Acosta zijn voorsprong in de titelstrijd op de nummer twee teruglopen van 52 naar 39 punten. Desalniettemin komt de Spanjaard als WK-koploper naar de TT van Assen. Quotes ‘Wat heb je voor een sleepje over?’Jack Miller, al rijdend op zijn Ducati, met duim en wijsvinger in gebarentaal tegen Marc Márquez (Honda) bij de start van Q1.‘Dit waren de beste zeven ronden die ik dit jaar heb gereden.’Marc Márquez (Honda), die weer plezier had, maar wel weer ten val kwam.‘We hadden veel meer van deze race verwacht.’Valentino Rossi (Yamaha), waarmee het wat beter ging, totdat ook hij onderuit ging.‘Als Fabio vroeg aan de leiding zou zijn gekomen, was het misschien moeilijker geweest.’Miguel Oliveira (KTM) na zijn derde MotoGP-zege.‘Felicitaties voor al diegenen die zijn gaan klagen en mij een tweede penalty hebben bezorgd.’Fabio Quartararo (Yamaha), die vond dat hij geen enkele andere rijder in gevaar had gebracht. Uitslag Moto3 Catalonië 1. Sergio Garcia (E), GasGas;2. Jeremy Alcoba (E), Honda;3. Deniz Öncü (TUR), KTM;4. Jauma Masia (E), KTM;5. D. Binder (ZAF), Honda. WK-stand (na 7 van 19 races): 1. Pedro Acosta (E), KTM, 120 punten;2. Sergio Garcia, 81;3. Jaume Masia, 72;4. Romano Fenati (I), Husqvarna, 61;5. Darryn Binder, 58. Voorspelling sportredacteur Marien Cahuzak Zelfs in de MotoGP-seizoenen die gedomineerd werden door Valentino Rossi en Marc Márquez was het voorspellen van de Dutch TT vragen om problemen. Normaal kom je nu uit op Fabio Quartararo of Miguel Oliveira . Maar de TT is nooit normaal! Daarom kies ik voor Brad Binder. Omdat hij, net als Oliveira, op een sterk verbeterde KTM rijdt en omdat hij tijdens de laatst verreden TT als tweede eindigde in de Moto2. Bijzonder, want tot dan toe was het TT Circuit het enige circuit van de WK-kalender waar hij nooit op het podium eindigde. Nu hij Assen snapt, is Binder los!

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?