Bimota Tesi H2: Ultieme Kawasaki-Bimota combi

Volg je het nieuws uit motorland niet zo op de voet als wij dat doen, dan leest dit artikel misschien als bizarre fictie. Wees gerust, knijp jezelf even: dit is geen fake news. Kawasaki Europe heeft het al in 2017 failliet verklaarde Bimota gekocht. Samen gaan de twee merken nu motoren bouwen. De eerste vrucht van die constructie is er al en heet de Bimota Tesi H2.

Ongeveer een maand geleden kwamen de eerste geruchten naar buiten dat Kawasaki zeer geïnteresseerd zou zijn in het Italiaanse Bimota. Toen zorgde een zogenaamde ‘letter of intent’ voor de nodige reuring.

Kijk even naar bovenstaand vergelijk. Tussen de fases van concept en productie zit zichtbaar een enorme stap in het design. Je zou het haast een andere motorfiets noemen. Toch zijn de meest karakteristieke componenten nagenoeg onveranderd van concept naar product. Om maar te beginnen bij de naafbesturing. Dat schreeuwt natuurlijk Bimota Tesi. En als we het dan over iets schreeuwends hebben noemen we dan ook maar meteen de gillende supercharger van de Kawasaki Ninja H2. De handen worden dan ook symbolisch ineen geslagen met de naam Bimota Tesi H2.

Specificaties

Het is moeilijk om over het interne van de Tesi H2 op dit punt te spreken, aangezien specificaties nog niet bekend zijn gemaakt. Wat uit de foto’s (onderaan de pagina zie je ze allemaal) in ieder geval kunnen vaststellen is dat het er sterk op lijkt dat de Tesi H2 een gewone Kawasaki Ninja H2 is met het beroemde Bimota-uiterlijk. De twee modellen hebben namelijk nagenoeg dezelfde opbouw. Hetzelfde motorblok, zelfde uitlaatsysteem, zelfde rempartij aan de voorzijde, ja zelfs dezelfde spiegels als ook hetzelfde dashboard en hetzelfde achterlichtje worden op de Tesi H2 gebruikt. De achterzijde wordt afgeveerd door elektronisch aangestuurde schokdempers van Öhlins, wat je als grootste afwijking kan zien.

De luchtinlaat van de supercharger is volledig in koolstofvezel uitgevoerd. Opmerkelijk, want op de Kawasaki Ninja H2 was deze pertinent van aluminium gemaakt om één reden: warmte. Met een aluminium inlaattraject zou de temperatuur stabieler blijven wat beter is voor de luchttoevoer. Hoe kouder lucht is, hoe compacter het namelijk is en dus hoe meer er in één teug de supercharger ingeleid kan worden.

Zodra we meer weten, weet jij het ook!

Bimota KB

Het is overigens niet de eerste keer dat Bimota en Kawasaki in één adem genoemd kunnen worden. ‘Sinds den beginnen’ – in 1973 – maakte Bimota motoren waarbij gebruik werd gemaakt van de motorblokken van andere fabrikanten. De eerste was de viercilinder uit een Honda CB750. Dat werd dan ook de HB1 genoemd of wel de HondaBimota1. Er volgden er nog een rits.

In 1978 start de KB-lijn, waarbij het blok van een Kawasaki Z1000 ingezet wordt als drijvende kracht. Volgens de overlevering zijn er daar 827 van gebouwd tot 1982. In 1981 wordt er al begonnen aan de KB2 waarvan er 177 worden geproduceerd tot 1984. In 1983 volgt de laatste door Kawasaki aangedreven Bimota. De KB3 is tot 1985 in productie en kent 122 exemplaren.

Kijk hieronder voor meer foto’s van de Bimota Tesi H2 in onze fotogallerij.

Foto’s: Bimota

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL