Nog scherpere scalpel: 2020 KTM 890 Duke R

Je zou er zo aan voorbij gaan; zo enorm onopvallend nieuw is de KTM 890 Duke R ten opzichte van zijn kleinere 790-broertje. Toch is de 890 Duke R in veel opzichten een heel andere motorfiets dan de voorganger. Heel anders en op papier – alleen al – veel beter ook.

Wat ooit bedoeld was als een 790 Duke R, bleek niet geheel te passen in de vooraf gestelde kaders. Dat het blokontwerp omgooien in de kaarten zat, bleek wel, want zonder schroom werd de 799cc LC8c-krachtbron van de 790 vergroot tot 890cc. Waar enkel een langere slag (kortere drijfstang) of grotere boring (uitboren) relatief eenvoudig is, besloot KTM voor de 890 Duke R de compromis te mijden. De slag nam met 3,1 mm toe, terwijl de boring vergroot werd met 2,7 mm.

KTM 890 Duke R

De aanpassingen worden opgevolgd met 1 mm grotere kleppen, hogere compressie en een nieuwe gestapelde versnellingsbak. Bijzonder genoeg werd de krukas zelfs verzwaard, wat voor een betere gasreactie moet zorgen. Alle nieuwigheden staan ook meteen 500 toeren per minuut extra toe op top. Geen halve maatregelen hier dus.

Fascinerend als de haast compleet onzichtbare evolutie van de 890 Duke R is, was de 790 ook nooit geënt op pure blokprestaties. Al voor de R om de hoek kwam kijken, draaide het om de verhouding tussen paardenkrachten en kilogrammen. Zo ook hier. De 890 Duke R tilt het topvermogen naar 121 pk bij 9.250 tpm – dat is even 16 pk meer – terwijl het koppel ook met 12 Nm toeneemt van 87 Nm tot 99 newtonmeter bij 7.750 tpm.

Al voor de R om de hoek kwam kijken, draaide het om de verhouding tussen paardenkrachten en kilogrammen.

Zoals bij de 799cc Duke is de zithouding bij dit 890cc exemplaar er ook op gericht sportief te rijden, zonder echt vrijwillig op de pijnbank plaats te nemen. Het stuur werd platter terwijl het zadel met 15 mm in hoogte toenam tot 834 mm. De voetsteunen staan ook wat hoger, waardoor je door de bank genomen net iets sportiever aan boord zit.

KTM 890 Duke R

Het drooggewicht wist men bij KTM vervolgens omlaag te brengen tot een totaal anorectische 166 kilo schoon aan de haak. Veel van de drie kilo gewichtsverlies zit hem in de nieuwe rempartij. Zo trots als KTM bij de 790 Duke op de in Spanje geproduceerde J.Juan-remmen (er stond wel KTM op de klauwen) was, zijn die op de 890 Duke R verdwenen. In plaats daarvan heeft de sportievere grote broer Brembo-ankers mogen ontvangen. Stylema-klauwen zorgen voor de bijtkracht, een radiale Brembo MCS-pomp doet de aansturing en de nieuwe twee centimeter grotere 320mm zwevende schijven komen eveneens uit Bergamo. Tel al die nieuwe remdelen bij elkaar op, en plots blijkt er al 1,1 kilo minder gewicht in de schaal te liggen.

Het drooggewicht wist men bij KTM vervolgens omlaag te brengen tot een totaal anorectische 166 kilo schoon aan de haak.

De gekozen banden doen ook een duit in het zakje, want in plaats van de Maxxis Supermaxx ST van de 790 Duke heeft de 890 Duke R nieuwe Michelin Power Cup II-banden gekregen. Het nieuwe Franse rubber is naar verluidt namelijk lichter dan welke concurrerende band ook – en het is onafgeveerd gewicht ook; dat telt dubbel en dwars mee. Zeker in combinatie met de nu volledig instelbare WP Suspension upsidedown-voorvork en schokdemper belooft het heel wat.

Al met al kun je stellen dat KTM de 790 Duke – liefkozend al de Scalpel genaamd – op het oog weinig aangepast heeft om de 890 Duke R op wielen te kunnen zetten. Desondanks belooft de KTM 890 Duke R nu al een scherper soort scalpel te zijn. Heel veel scherper.

Alle technische details over de KTM 890 Duke R vind je hier; klik!

Foto’s: KTM

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL