Waarom Claudio Domenicali van Ducati misschien wel de coolste CEO is

Claudio Domenicali werd nog geen jaar nadat Audi zich bij Ducati inkocht in 2012 aangesteld als directeur. Maar het was allesbehalve een Duitse Audi-marionet. In plaats daarvan een volbloed Ducatist en ras-Italiaan – en misschien wel de coolste CEO die er is.

Domenicali’s promotie tot opperhoofd van de Ducati Motor Holding lag al even in lijn der verwachting. Geboren in 1965 in Bentivoglio, net buiten Bologna, studeerde Domenicali in 1991 als ingenieur af aan de universiteit van Bologna. Alsof het niet minder dan logisch was, ging hij direct bij Ducati aan de slag. Een goed begin is het halve werk, dus Domenicali werd projectleider en wel van het project dat zou leiden tot de Ducati Supermono. Beginnersgeluk? Dacht het niet.

Als eerste projectje bij je nieuwe baas. Niet verkeerd.

Drie jaar nadat hij bij Ducati begon, had Domenicali zich opgewerkt tot hoofd design. In 1997 was hij inmiddels zelfs al opgeklommen tot adjunct-technisch directeur, maar zelfs daar hield bleef het niet bij. In 1999 nam Ducati namelijk het heft in eigen handen wat racen betreft. Ducati Corse werd opgericht. Aan het roer – je raadt het; Claudio Domenicali. Motoren en ermee racen zat Domenicali zoals het een beetje Italiaan betaamt al jong in het bloed. Dus alleen al het feit dat hij aan de wieg stond van een vrachtlading WSBK-overwinningen en -titels, het Ducati MotoGP-project en de aanzet gaf tot de 1098, Hypermotard, Multistrada, Diavel en de Panigale geeft de beste man an sich al een extra beetje cool.

Domenicali staat erop dat hij alle motoren rijdt voor de klant dat doet.

Maar er is meer. Claudio Domenicali is sinds zijn aanstelling als drukbezet CEO uiteraard iets minder direct betrokken bij de motoren zelf, zou je denken. Maar dan zit je er wel naast. Domenicali staat er namelijk op dat hij alle motoren rijdt voor de klant dat doet. Als CEO daar de tijd voor maken, laat zien dat er hart voor de zaak is – passie! Lekker cliché Italiaans, wellicht. Toch is het waar. Al zouden wij ook zeker wel tijd maken om – nog eens – met de Ducati Superleggera V4 op Mugello te rijden… Domenicali idem dito.

Toen een zeer gelukkige Belg onlangs de allereerste Ducati Superleggera V4 – nummer 001/500 – in ontvangst wilde nemen, diende de CEO zijn aanvraag voor een proefrit op de Superleggera V4 in.

De Ducati-topman sloot aan bij MotorNL-testredacteur Nick Enghardt en in totaal slechts zeven andere journalisten uit Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, het VK, Italië en Spanje. Na de perstests vertrok hij samen met Ducati’s eigen testcoureur Alessandro Valia voor een sessie rond het verder verlaten circuit van Mugello. Domenicali moest wel. Hij had namelijk direct na dat hyper-exclusieve proefritje op de Ducati-fabriek in Bologna afgesproken die allereerste – de 001/500 – af te leveren.

Passie. Lekker cliché Italiaans, wellicht. Toch is het waar.

Domenicali
Blijkbaar vindt Domenicali zichzelf op Sid uit Ice Age lijken. Dan heb je wel humor!

Dat een CEO van een motorfiets-fabrikant als Ducati – opgegroeid met en binnen het bedrijf – nog altijd zo nauw betrokken is, is knap. Om dan ook nog het hoofd zo stevig op de schouders hebben; dan ben je gewoon cool. Humor heeft ‘ie ook, trouwens. Zich zeer bewust van zijn opvallende verschijning, rijdt Claudio Domenicali met een afbeelding van het karakter Sid uit de animatiefilm Ice Age achterop zijn helm. Om vervolgens op serieus tempo een paar rondjes te sparren met Valia.

Dat kan gewoon.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL