woensdag 24 april 2024

Wat je moet weten over de nieuwe maximumsnelheid

Donderdagavond ‘onthullen’ medewerkers van Rijkswaterstaat de eerste borden met de nieuwe maximumsnelheid al. Vanaf maandag 16 maart geldt de nieuwe snelheidslimiet van 100 kilometer per uur op alle Nederlandse autosnelwegen. Wij zetten uiteen wat je moet weten over de nieuwe maximumsnelheid.

Uitgangspunt is dat de nieuwe snelheidslimiet van 100 kilometer per uur tussen 6.00 uur ’s ochtends en 19.00 uur ’s avonds geldt voor alle autosnelwegen – de A-wegen. Kortom, overdag is het simpel. Of ja, redelijk simpel. Overdag mag je 100 kilometer per uur. Punt. Met wat uitzonderingen, uiteraard.

Waar je voorheen 120 of zelfs 130 kilometer per uur mocht rijden, mag dat na 19.00 uur ’s avonds met ingang van de nieuwe snelheidslimiet nog. Tot 6.00 uur ’s ochtends, wanneer 100 kilometer per uur opnieuw de maximumsnelheid wordt. Waar voorheen al 24 uur per dag een limiet van 100 kilometer per uur aan de orde was, verandert dus feitelijk niets.

Maximumsnelheid snelheid

Waar voorheen al 24 uur per dag een limiet van 100 kilometer per uur aan de orde was, verandert dus feitelijk niets.

Terugkomend op de uitzondering op de ‘overdag overal 100’-stelling, verandert er niks voor stukken A-weg waar eerder al een beperking gold die de maximumsnelheid zelfs onder de 100 kilometer per uur legde. Neem bijvoorbeeld trajecten waar tijdens de spits een spitsstrook geopend wordt. Dit gaat vaak gepaard met een snelheidsverlaging, aangegeven met matrixborden. Waar dat dus eerder 80 kilometer per uur was – zoals bijvoorbeeld bij de trajectcontroles op de parallelbaan van de A12 bij Utrecht – mag je dus niet plots wel 100 kilometer per uur rijden. Ook de permanente limiet van 80 kilometer per uur op bijvoorbeeld de A13 bij Rotterdam-Overschie blijft ongewijzigd.

Het allerbelangrijkste wat je moet weten, is dat de borden leidend zijn en blijven. Of het nou nog niet die gevreesde 16e maart is of niet; is een bord met 100 kilometer per uur vóór maandag 16 maart 2020, 6.00 uur ’s ochtends al onthuld, dan geldt daar 100 kilometer per uur als de limiet. Geef dus bovenal je ogen de kost en pas je snelheid aan. Ondanks dat een groot deel van de bestuurders al aangaf zich niet aan de nieuwe maximumsnelheid te zullen houden, heeft de politie de taak te beboeten en heeft men aangegeven dat ook te zullen doen.

MotorNL Top-tip 1

Al even je navigatiesysteem niet meer geüpdatet? Het overkomt veel mensen. Normaliter krijg je dan veelal een onbedoelde toeristische route voorgeschoteld, maar nu is updaten wel een goed plan. Het is namelijk mogelijk dat je GPS nog niet de juiste maximumsnelheid toont. Onthoud: de snelheid op de borden is leidend, en zo zal een rechter ook oordelen als het er op aankomt.

MotorNL Top-tip 2

Op zondag 29 maart gaat de zomertijd in. De klok gaat dan een uur vooruit. Hoevelen laten hun klokje de hele winter onaangepast? Of juist de gehele zomer… Zorg dat je je klok of horloge hier dus wel op aanpast. Het kan je toch een boete (zie onderaan het bericht) schelen als je ’s ochtends net wat te lang 130 kilometer per uur aanhoudt...

Bekijk verder hieronder vooral even de kaart van Rijkswaterstaat hoe de situatie er voor ‘jouw’ snelweg of snelwegen voorstaat. Dit is de kaart voor de toegestane snelheden van 19.00 uur tot 6.00 uur. De kaart voor overdag is een stuk simpeler – die vind je wel gewoon hier, overigens.

Maximumsnelheid snelheid

Mocht je nou toch nog een duwtje in de rug nodig hebben de nieuwe maximumsnelheid te accepteren, hier heb je hem. Hieronder zie je de boetebedragen voor snelheidsovertredingen op de Nederlandse autosnelweg. In het oranje is een overschrijding van 20 kilometer per uur gemarkeerd – de boete die je na 16 maart krijgt zou je 120 kilometer per uur blijven rijden. In het rood is aangegeven wat het je kost, zou je na 16 maart 130 kilometer per uur blijven rijden.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, moet je maar denken.

Boetes snelheidsovertreding snelheid

Hoofdfoto: ANP / Marcel Krijgsman
Afbeeldingen: Rijkswaterstaat, Openbaar Ministerie en Motor.nl

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

1 Reactie

  1. Nou Nederland je wordt weer bedankt. Gaan we toch lekker door Duitsland. Heeft grote voordelen, benzine is goedkoper, kleine snelheids-overschrijdingen zijn een stuk goedkoper, mede weggebruikers zijn minder asociaal dus minder stress.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen