24 Alpen-routes om in te lijsten!

Hoe vaak hebben we al niet in de Alpen gereden? Onnoemelijk vaak en nog hebben we er geen genoeg van. Jaarlijks rijden we nieuwe routes, een selectie van de 24 mooiste Alpenroutes van de afgelopen jaren hebben we ‘op gpx’ gezet. Onmisbaar wanneer je deze zomer - of een andere keer - de Alpen in z'n geheel gaat ontdekken. 1. DOOR DE ZUIDELIJKE STEIERMARK Eindeloos bochten rijden door groene dalen en over open hoogvlakten met mooie doorsteekjes over unieke toeristische wegen. Start: Vorau inish: Vorau Lengte: 295 km Zuivere rijtijd: 16 uur Passen en bergwegen: Straßegg (1.163 m), Bergstraße Pretul (1.600), Bergstraße Stuhleck (1.782 ...
Hoe vaak hebben we al niet in de Alpen gereden? Onnoemelijk vaak en nog hebben we er geen genoeg van. Jaarlijks rijden we nieuwe routes, een selectie van de 24 mooiste Alpenroutes van de afgelopen jaren hebben we ‘op gpx’ gezet. Onmisbaar wanneer je deze zomer - of een andere keer - de Alpen in z'n geheel gaat ontdekken. 1. DOOR DE ZUIDELIJKE STEIERMARK Eindeloos bochten rijden door groene dalen en over open hoogvlakten met mooie doorsteekjes over unieke toeristische wegen. Start: Vorau inish: Vorau Lengte: 295 km Zuivere rijtijd: 16 uur Passen en bergwegen: Straßegg (1.163 m), Bergstraße Pretul (1.600), Bergstraße Stuhleck (1.782 m), Pfaffensattel (1.368 m), Semmering (984 m), Feistritzsattel (1.290 m), Ramssattel (824 m), Bergstraße Hochwechsel (1.743 m). Wintersluiting: Pretul, Stuhleck en Hochwechsel zijn van oktober tot april gesloten. De overige wegen verstrekken geen info over regelmatige sluitingen. Tol: Pretul, Stuhlegg en Hochwechsel. Alternatieve routes: De drie genoemde, niet geasfalteerde tolwegen zou je moeten rijden. Ze zijn ook met een straatmotor goed te doen. Ideale maanden: Mei, september en oktober. Rijgenot: De gehele toer biedt voortdurend opeenvolgende bochtensecties. Het geringe verkeer doet de rest. Landschap: Vooral de panorama’s die de genoemde alternatieven bieden, zijn prachtig. Pure idylle vind je in het groene heuvellandschap van het Jogland. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-1_Zuidelijke_Steiermark.GPX"] 2. VAN ZUIDTIROL NAAR HET GARDAMEER Een beetje ongewoon en uiterst bochtig alternatief ver verwijdert van snelweg en snelwegverkeer. Start: Bozen Finish: Torbole Lengte: 184 km Zuivere rijtijd: 5 uur Passen en bergwegen: Lavaze-Joch (1.805 m), Passo di Manghen (2.047 m), Monte Bondone (1.537 m), Passo Bordola (1.250 m) Wintersluiting: De Passo di Manghen is mogelijk - afhankelijk van het weer - gesloten tussen oktober en mei. De andere wegen zijn afhankelijk van sneeuwval vaak slechts tijdelijk gesloten. Ideale maanden: mei, juni, september, en als het weer meespelt ook oktober Rijgenot: Passo di Manghen, Monte Bondone, Val di Cei Landschap: Eggental, Val Cadino, Passo di Manghen, Val Calamento, Lago di Caldonazzo, Monte Bondone, Val en Lago di Cei, Gardameer [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-2_Zuid-Tirol_Gardameer.GPX"] 3. VANUIT HET RHÔNEDAL NAAR DE MONT CENIS De toertocht, die begint in het westen van het Zwitserse kanton Wallis, voert je gedeeltelijk ook over de Route des Grandes Alpes. Start: Bex Finish: Lanslebourg Zuivere rijtijd: 6,5 uur Passen en bergwegen: Col du Corbier (1.235 m), Col du Ranfolly (1.250 m), Col de Joux Plane (1.700), Col de la Colombiére (1.618 m), Col des Aravis (1.498 m), Col des Saisies (1.438 m), Cormet de Roselend (1.938 m), Col de l´Iseran (2.270 m). Wintersluiting: Col de l´Iseran en Cormet de Roselend van begin oktober tot eind mei. De overige passen en wegen worden afhankelijk van het weer kortstondig gesloten. Alternatieve routes: Zuidkant van de Col du Petit St. Bernard (2.188 m) Ideale maanden: Juni tot oktober. In september kans op sluiting van de hoge passen. Rijgenot: Voortdurend, maar Cormet de Roselend en de zuidkant van de Col de l´Iseran springen er wat ons betreft uit. Landschap: Cormet de Roselend en Col de l’Iseran. Het uitzicht op Val d’Isère vanaf de noordzijde van de l’Iseran is prachtig. Aan het begin van de toer biedt de Col de Joux Plane een indrukwekkend uitzicht op de noordwest flank van het 4.810 m hoge Mont Blanc massief. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-3_Rhonedal_Mont Cenis.GPX"] 4. VANUIT DE CHIEMGAU NAAR OOSTTIROL Helemaal uit je dak over de hoogste Alpenpassen. Van Rosenheim naar Lienz in Oost-Tirol. Start: Rosenheim Finish: Lienz Lengte: 280 km Zuivere rijtijd: 5 uur Passen en bergwegen: Pass Grießen (967 m), Filzensattel (1.291 m), Dientner Sattel (1.357 m), Großglockner-Hochalpenstraße, Edelweißspitze (2.577 m), Iselsberg (1.204 m) Wintersluiting: de Filzen- en Dientner Sattel zijn allen gesloten bij sneeuwval. De Großglockner-Hochalpenstraße is van november tot mei gesloten. Tol: Kaiserbachtalstraße, Großglockner-Hochalpenstraße. Alternatieve routes: Tolwegen in het Kaiserbachtal met groots uitzicht op de bergwanden van de Wilden Kaiser. Ideale maanden: Mei tot juli, september/oktober Rijgenot: Filzensattel, Dientner Sattel, Mühlbachtal, Großglockner-Hochalpenstraße Landschap: Samerberg, Walchsee, Kaiserbachtal, Pillersee, Großglockner-Hochalpenstraße [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-4_Chiemgau_Oost-Tirol.GPX"] 5. VAN DE BODENSEE NAAR DE FERNPASS Bödele, Furkajoch, Silvretta, Namloser Tal, Riedberg-pas: echt een droomtocht zuidoostelijk van de Bodensee. Start: Lindau am Bodensee. Finish: Reutte Lengte: 453 km Zuivere rijtijd: ca. 9 tot 10 uur Passen en bergwegen: Faschinajoch (1.486 m), Furkajoch (1.761 m), Silvretta-Hochalpenstraße/Bielerhöhe (2.036 m), Piller Höhe 1.558 m), Hahntennjoch (1.894 m), Hochtannbergpass (1.676 m), Riedbergpass (1.420 m), Oberjoch-Pass (1.178), Gaichtpass (1.093 m) Wintersluiting: Silvretta-Hochalpenstraße: november tot juni, Hochtannbergpas: december tot april. Tol: Silvretta-Hochalpenstraße, Kaunertaler Gletscherstraße Alternatieve routes: Furkapass/Laternser Tal, Kaunertaler Gletscherstraße Ideale maanden: Eind mei tot midden juli, eind augustus tot midden november Rijgenot: Bödele, tussen Dornbirn en Schwarzenberg in het Bregenzer Wald, Furkajoch/Laternser Tal, Piller Höhe, Hahntennjoch, Namloser Tal/Berwanger Tal Landschap: Bregenzer Wald, Großes Walsertal, Silvretta-Hochalpenstraße, Piller Höhe, Hahntennjoch, Lechtal, Riedbergpass, Tannheimer Tal [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-5_Bodensee_Fernpas.GPX"] 6. TOER EENS TEN ZUIDEN VAN TRENTINO De weg door de provincie Veneto voert je aan een stuk door langs de bergen Monte Baldo en Monte Lessini Start: Rovereto Finish: Rovereto Lengte: 188 km Zuivere rijtijd: ca. 6 uur Passen en bergwegen: Passo Bordola (1.250 m), Bergwegen door het Monte Baldo massief, Passo Fittanze di Sega (1.399 m), bergweg om de Monte Lessini, Passo Xon (671 m), Passo Pian delle Fugazze (1.159 m), bergweg Vallarsa/Rovereto Wintersluiting: Monte Baldo kent geen officiële wintersluiting, de andere wegen zijn van november tot mei gesloten. Passo Fittanze di Sega is van november tot mei gesloten. Andere paswegen in de Monte Lessini worden tijdelijk gesloten bij sneeuwval. Alternatieve routes: Vanuit Loppio is het maar weinig minuten rijden naar Torbole en Riva, voor een cappuccino aan de oever van het Gardameer. Ideale maanden: Laat in het voorjaar, vroeg in de zomer en de herfst. Rijgenot: Passo Bordola en de weg naar Loppio, Monte Baldo, alle wegen in de Monte Lessini. Aanrader is de weg tussen Foxi di Vallarsa en Rovereto. Deze afsteker zou je ook in de tegengestelde richting (bergop) moeten doen. Landschap: Val di Cei, Gardasee, Monte Baldo, Monte Lessini, Pasubio-massief. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-6_Zuiden_Trentino.GPX"] 7. DOOR DE WILDE VERCORS De wegen slingeren uitdagend en adembenemend langs de steile rotsen van een nauwe kloof. Start: Villard-de-Lans Finish: Villard-de-Lans Lengte: 243 km Zuivere rijtijd: ca. 6 tot 7 uur Passen en bergwegen: Col de Gaudissart (840 m), Col de la Machine (1.011 m), Col de la Portette (1.175 m), Col de la Bataille (1.313 m), Col de Bacchus (980 m), Col de la Croix (745 m), Col de Marignac (743 m), Col de Rousset (1.245 m), Col de St.-Alexis (1.227 m), Col de la Chau (1.337 m), Col de Carri (1.202 m) Wintersluiting: Vaste wintersluitingen voor de genoemde passen zijn er niet. Desondanks moet je in de winter met afsluitingen rekening houden, vooral op passen hoger dan 1.000 meter. Ideale maanden: Eind april tot midden juli, eind augustus tot midden november. Augustus is de vakantiemaand in Frankrijk, dat is iets om rekening mee te houden. Rijgenot: De kloofweg door de Gorges de la Bourne en de weg naar Combe Laval. Eigenlijk alle wegen die in de rotsen zijn uitgehakt. Landschap: Combe Laval, een in de rotsen gehouwen weg tussen de passen Col de Gaudissart in het noorden en de Col de la Machine in het zuiden; de kloofwegen Gorges da la Bourne en Grands Goulets; het rotsdorp Pont-en-Royan en de grotten van Brudour. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-7_Vercors.GPX"] 8. PASSENCAROUSSEL IN DE DOLOMIETEN Tot je duizelig van je fiets valt: Grödner, Pordoi, Sella, Falzarego, Campongo, Valparola, Fedája, Giau. Start: Corvara Finish: Corvara Lengte: 183 km Zuivere rijtijd: ca. 6 uur Passen en bergwegen: Grödner Joch (2.121 m), Sellajoch (2.233 m), Passo Podoi (2.239 m), Passo di Campolongo (1.875 m), Passo di Valparola (2.129 m), Passo di Falzárego (2.125 m), Passo di Giau (2.233 m), Passo di Fedaia (2.047 m) Wintersluiting: Voor de Passo di Giau en de Passo di Fedaia geldt een sluiting van oktober tot april. De andere passen in de Dolomieten worden open gehouden, om wintersporters naar de skioorden te voeren. Ideale maanden: Laat in het voorjaar tot vroeg in de zomer, herfst. Augustus is de vakantiemaand in Italië. Dus druk op de paswegen. Rijgenot: Deze ronde is een en al genieten, met als absolute krakers Passo Pordoi, gevolgd door de Passo di Giau. Landschap: Elke kilometer van deze toer is schitterend. De imposante rotspunten van de Sellajoch, Passo di Fedaia en Passo Pordoi. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-8_Rondje_Corvara.GPX"] 9. VANUIT DE PRÄTTIGAU NAAR LOMBARDIJE Achter de grens van Liechtenstein start de toertocht door Engadin, om noordelijk van Lago d’Iseo te eindigen. Start: Landquart im Prättigau. Finish: Bieno Lengte: 259 km Zuivere Rijtijd: ca. 6 uur Passen en bergwegen: Flüelapas (2.383 m), Albulapas (2.312 m), Berninapas (2.328 m), Passo di Foppa (1.852 m), kamweg Monte Padrio (tot 1.900 m), Passo del Vivione (1.828 m) Wintersluiting: Albulapas van november tot juni, Passo del Foppa, kamweg Monte Padrio en Passo del Vivione van november tot mei. Afwijkingen vanwege het weer zijn natuurlijk altijd mogelijk. Alternatieve routes: Malojapas (1.815 m), Forcola di Livigno (2.310 m) naar de Valle di Livigno (belastingparadijs), Passo di Croce Domini (1.892 m) Ideale maanden: Vanaf juni tot eind oktober. In het Italiaanse deel van de toer moet je in augustus rekening houden met veel (vakantie) verkeer en hogere hotelkosten. Rijgenot: Flüelapas, Albulapas, Oberengadin tussen Zernetz en La Punt-Chamues, Berninapas, Passo di Foppa, kamweg Monte Padrio, Passo del Vivione. Landschap: Vanuit de Prättigau naar Klosters, Oberengadin, het Albuladal en -pas, Berninapass met uitzicht op de Morteratsch- en andere gletschers. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-9_Prattigau_Lombardije.GPX"] 10. BERGEN EN MEREN IN DE PROVENCE De toertocht volgt het spoor van de legendarische Rallye Monte Carlo, in het achterland van Nice met de Col du Turini als hoogtepunt. Start: Entrevaux Finish: Menton Lengte: 358 km Zuivere rijtijd: ca. 8 uur Passen en bergwegen: Col des Félines (930 m), Col du Trébuchet (1.143 m), Col de St. Raphaël (876 m), bergweg naar de Mont Vial (1.549 m), Colett des Sauses (629 m), Col St. Martin (1.500 m), Col d´Andrion (1.681 m), Col de Turini (1.607 m), Col de Braus (1.002 m), Col de Castillon (628 m) Wintersluiting: Geen oficiële wintersluitingen, afhankelijk van het weer Alternatieve routes: Bergop (onverhard) naar de 1.549 m hoge Mont Vial; D17 over Roquesteron naar Gilette (over de Route Canyon Clue du Riolan); van Roquebillière over de Col d´Andrion (gedeeltelijk onverhard) naar Tour en van daaruit verder naar Utelle, vanuit Utelle het alternatief naar het kerkje van Madone d´Utelle (1.174 m); ringweg (D68) om het Fort Mille Fourches, na de Col du Turini Ideale maanden: Begin voorjaar tot aan de vroege zomer. Daarna weer in de herfst. Rijgenot: Heel bijzonder: D911/D10 tussen Entrevaux en la Rochette; de kamweg D27 tussen Ascros en de D17 in de buurt van Gilette, Col de Turini, Col de Braus Landschap:Entrevaux (middeleeuws stadsgezicht); Col du Trébuchet mry de Montagne de Gourdan; Canyon Clue du Riolan; graatweg D27 Ascros en Gilette; Mont Vial; Utelle en de kerk Madone d´Utelle; Gorges de la Vésubie [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-10_Provence.GPX"] 11. DE GROTE RONDE DOOR DE DOLOMIETEN De tocht voert je langs de Dolomietenklassieker Tre Cime di Lavaredo – de driedubbele bergtop op de grens tussen de twee provincies Bolzano en Trento – en over nauwelijks bekende weggetjes. Start: Bolzano Finish: Bolzano Lengte: 290 km Zuivere rijtijd: ca. 6,5 uur Passen en bergwegen: Sellajoch (2.244 m), Passo di Fedáia (2.047 m), Passo di Giau (2.233 m), Passo tre Croci (1.809 m), Col. San Angelo (1.756 m), Tre Cime di Lavaredo (2.320 m), Plätzwiesensattel (1.993 m), Furkelsattel (1.759 m), Würzjoch (2.004 m) Wintersluiting: Voor Passo di Fedáia en Passo di Giau geldt een sluiting van oktober tot april. De Tre Cime di Lavaredo en het Würzjoch zijn in de regel vanaf eind mei weer beschikbaar. Voor de andere passen en wegen geldt geen sluiting. Tol: Tre Cime di Lavaredo. Alternatieve routes: Tre Cime di Lavaredo, Plätzwiesensattel en de Pragser Wildsee Ideale maanden: Vroege voorjaar tot in de herfst. In augustus is het druk vanwege de Italiaanse vakantieperiode. Rijgenot: Allereerst de Sellajoch en Passo di Giau, gevolgd door de Würzjoch, die ondanks de smalle weg veel voldoening geeft. Landschap: Sellajoch, Passo di Giau, Tre Cime di Lavaredo en Pragser Wildsee. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-11_Dolomieten_Ronde.GPX"] 12. EEN RITJE DOOR CENTRAAL ZWITSERLAND Vierwaldstädter See, de legendarische Klausenpas, de Sustenpas en alle nieuwe ontdekkingen daar omheen. Start: Luzern Finish: Luzern Lengte: 365 km Zuivere rijtijd: ca. 8 uur Passen en bergwegen: Pragelpas (1.550 m), Sattelegg (1.190 m), Klausenpas (1.948 m), Sustenpas (2.224 m), Engstenalp (1.840 m), Brünigpas (1.008 m), Glaubenbüelenpas (1.611 m), Glaubenbergpas (1.540 m) Wintersluiting: Buiten de Glaubenbergpas (november tot april) zijn er geen officiële wintersluitingen. Hou wel het weer in de gaten. Tol: de weg naar de Engstlenalp. Alternatieve routes: Tolweg naar de Engstlenalp en de weg van Schwyz naar Glarus over de Sattelegg (niet altijd handig voor motorrijders omdat de Pragelpas in het weekeinde voor motorvoertuigen is gesloten) Ideale maanden: Begin mei tot laat in de herfst. Wegen: Delen van de Glaubenbergpas zijn niet geasfalteerd, maar zijn goed te doen. Rijgenot: Sattelegg, Pragelpas, Sustenpas, Klausenpas. Landschap: Vierwaldstättersee, Lammschlucht (Emme-Durchbruch) noordelijk van Flühli. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-12_Centraal_Zwitserland.GPX"] 13. VAN OBERBAYERN NAAR DE DOLOMIETEN Van Garmisch-Partenkirchen naar Bolzano. En dat gaat echt niet zonder een paar bochtige weggetjes! Start: Garmisch-Partenkirchen Finish: Bozen Lengte: 358 km Zuivere rijtijd: ca. 8 uur Passen en bergwegen: Seefelder Sattel (1.185 m), Kühtaisattel (2.017 m), Ötztaler Gletscherstraße (2.830 m), Timmelsjoch (2.474 m), Jaufenpas (2.099 m), Penserjoch (2.214 m) Wintersluiting: Timmelsjoch oktober tot juni, Penserjoch november tot mei, Hinteriß/Eng tot de Großen Ahornboden van november tot April (afhankelijk van het weer) Tol: Timmelsjoch, Ötztaler Gletscherstraße, tolwegen Einsiedl/Walchensee - Jachenau en Wallgau - Vorderriß, tolweg Hinterriß - Großer Ahornboden Alternatieve routes: Van Vorderriß naar het Rißtal, van Eng naar de Großen Ahornboden Ideale maanden: Door de wintersluiting van de Timmelsjoch is de toer mogelijk van midden juni tot midden oktober. Wegen: De Italiaanse kant van de Timmelsjoch heeft smalle wegen en krappe haarspeldbochten. Rijgenot: Ötztaler Gletscherstraße, zuidzijde Timmelsjoch, Jaufenpas Landschap: Walchensee, Jachenau, Rißtal, Leutaschtal, Kühtai, Timmelsjoch, Jaufenpas, Pensertal [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-13_Oberayern_Dolomieten.GPX"] 14. HALFOM DOOR WALLIS EN TESSIN Spanning van de eerste tot de laatste kilometer. Zweten doe je op de oude Tremolaweg en in Centovalli. Start: Andermatt Finish: Andermatt Lengte: 320 km (zonder alternatieven) Zuivere rijtijd: Een -of tweedaagse toer (zuivere rijtijd zonder alternatieven ca. 7 uur). Als je alle alternatieven rijdt, is een driedaagse toer aanbevolen. Passen en bergwegen: Oberalppas (2.040 m), Lukmanierpas (1.916 m), Simplonpas (2.005 m), Nufenenpas (2.478 m), St. Gotthardpas (2.108 m), Furkapas (2.431 m), bergweg rond het Lago del Narèt (2.310 m) aan het einde van Val Sambuco, bergweg naar Lago di Tóggia (2.170 m) aan het einde van Val Antigório Wintersluiting: Oberalppas en St. Gotthard (Tremolaweg) november tot mei, Lukmanierpas december tot april, Nufenenpas oktober tot juni, Furkapas oktober tot mei; de bergwegen naar Lago del Narét en Lago di Tóggia zijn in de regel tussen juni en oktober berijdbaar Ideale reistijd: Door alle wintersluitingen is de toer alleen te doen in de maanden juni tot en met september. Wegen: De alternatieve routes zijn gedeeltelijk onverhard. Rijgenot: De Centovalli is echt een droom als je van bochten houdt. Simplonpas, de weg naar de Simplon- en Nufenenpas, St. Gotthard/Tremolaweg en Furkapas. Landschap: Overweldigende natuur. Furkapas en de alternatieven in de dalen van Tessin [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-14_Walis_Tessin.GPX"] 15. DE MEREN EN ALMEN VAN KARINTHIË Een toertocht voor genieters, met de Nockalmstraße als hoogtepunt. Je rijdt door het mooiste almenlandschap van Karinthie. Start: Villach Finish: Villach Lengte: 285 km (zonder alternatieven) Zuivere rijtijd: ca. 6 uur Passen en bergwegen: Nockalmstraße (Eisentalhöhe 2.042 m), Turracher Höhe (1.783 m) Wintersluiting: Als enige bergweg in de ronde is de Nockalmstraße in de winterperiode regelmatig gesloten tussen midden november tot begin mei. Tol: Nockalmstraße Alternatieve routes: Van Innerkrems naar Gmünd om het Porschemuseum van Helmut Pfeifhofer te bezoeken. Naar Diex met de imposantste kerk van Kärnten en langs Burg Hochosterwitz. Ideale maanden: Kärnten heeft een mild klimaat vanwege alle meren. Daarom zijn het voorjaar en de herfst ideaal voor een trip. In de zomer is het vooral druk. De enige pretbederver is de Nockalmstraße, met z’n wintersluitingen. Wegen: smalle wegen maar goed te doen. Geldt ook voor de deels onverharde maar goed onderhouden weg naar Hochrindl. Rijgenot: Allereerst de Nockalmstraße, ondanks de snelheidsbeperking biedt de weg pure motorpret. In z’n geheel is de route rijk aan heel veel bochten. Landschap: de Nockalm. Tijdens de rit over de Hochrindl krijg je fraaie uitzichten voorgeschoteld. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-15_Karnten.GPX"] 16. ONTDEK HET ZUIDEN VAN DE DOLOMIETEN De streek voor de echte kenners, waar de passen niet meer zo hoog liggen, maar de funfactor des te hoger. Start: Bolzano Finish: Bolzano Lengte: 320 km (zonder alternatieven) Zuivere rijtijd: een- of tweedaagse toer, ca. 7 uur) Passen en bergwegen: Passo di Rolle (1.989 m), Passo di Valles (2.032), Passo di Cereda (1.369 m), Forcella Aurine (1.299 m), Passo Duran (1.601 m), Forcella Staulanza (1.773 m), Passo di S. Pellegrino (1.918 m), Karerpas (1.745 m), Nigerpas (1.688 m) Wintersluiting: Enkele passen worden afhankelijk van het weer regelmatig kortstondig gesloten. Alternatieve routes: de route kun je verkorten tot een achtje. Ideale maanden: Laat in het voorjaar. De maand augustus kun je beter vermijden. Wegen: Veel smalle wegen en krappe haarspeldbochten. Rijgenot: De mooiste bochten en haarspeldbochten biedt de zuidkant van de Passo di Rolle, Passo di Valles, Passo di Cereda, Forcella Aurine, Passo Duran en Forcella Staulanza. Landschap: de toer leidt je door een indrukwekkend berglandschap. In geen geval moet je een stop in Cavalese en aan het kristalheldere Karermeer niet vergeten. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-16_Zuidelijke_Dolomieten.GPX"] 17. OVER DE KLEINE WEGGETJES VAN OOST-TIROL Stallersattel, Pustertaler Höhenstraße, Lesachtal en de onverharde wegen over de Panoramica del Vette. Start: Kötschach-Mauthen Finish: Kötschach-Mauthen Lengte: 311 km (zonder alternatieven) Zuivere rijtijd: 1-of 2-daagse toer, ca. 6 uur) Passen en bergwegen: Plöckenpas (1.360 m), Malga Chiadinis (1.967 m) aan de Panoramica delle Vette, Passo S. Antonio del Zovo (1.482 m), Kreuzbergpas (1.636 m), Stallersattel (2.052 m), Kalser Glocknerstraße (1.920 m), Hochsteinstraße (1.900 m), Kartitscher Sattel (1.526 m), Pustertaler Höhenstraße. Wintersluiting: Kalser Glockner- en Hochsteinstraße november tot april/mei, Passo S. Antonio del Zovo van december tot maart en de Panoramica delle Vette oktober tot juni. Tol: Hochsteinstraße, Kalser Glocknerstraße Alternatieve routes: vanuit Bannberg over de Pustertaler Höhenstraße en verder over de Hochsteinstraße tot onderaan de Hochsteinhütte. Dan te voet verder (10 minuten). Vanuit Huben over de Kalser Glocknerstraße naar de parkeerplaats bij Neuen Lucknerhaus (mooi uitzicht op de Großglockner). Als alternatief naar Val Padola: over de Passo S. Antonio del Zovo. Van Tualis naar Ravascletto over de omverharde Panoramica delle Vette (met droog weer ook met een straatmotor te doen). Ideale maanden: Vanwege wintersluitingen juni tot oktober. Rijgenot: Lesachtal, Stallersattel, zuidkant Passo S. Antonio del Zovo,  Panoramica delle Vette. Landschap: Lesachtal, Pustertaler Höhenstraße, Kalser Glocknerstraße, Stallersattel. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-17_Oost_Tirol.GPX"] 18. VAN HET GARDAMEER NAAR DE BERNINAPAS Tremósine, Valvestino, Passo di Croce Domini, Passo Vivione. En alles wat er tussen ligt, wordt ook niet echt vervelend. Start: Torbole Finish: Tirano Lengte: 279 km (zonder alternatieven) Zuivere rijtijd: ca. 7 uur Passen en bergwegen: Noordwestkant van de Passo di Tremalzo (1.894 m), Passo di Maniva (1.664 m), Coletto delle Crocette (2.070 m), Giogo della Bala (2.162 m), Passo di Croce Domini (1.892 m), Passo del Vivione (1.828 m), Passo di Foppa (1.852 m), Passo dell´ Aprica (1.178 m), bergweg Monte Padrio. Wintersluiting: Passo di Tremalzo, Passo di Maniva, Coletto delle Crocette, Giogo della Bala, Passo di Croce Domini, Passo del Vivione en Passo di Foppa zijn afhankelijk van sneeuwval van november tot mei gesloten. Alternatieve routes: de bochtenrijke beklimming van de Valvestino naar het bergdorp Magasa. Vanaf Capovalle een alternatieve route naar Lago d´Idro. Vervolgens vanuit Bagolino over de Passo di Maniva, Coletto delle Crocette, Giogo della Bala naar Passo di Croce Domini. Van Edolo over Passo di Foppa en de bergweg Monte Padrio. Ideale maanden: Laat in het voorjaar tot in de herfst. Augustus vermijden vanwege Italiaanse vakantieperiode. Evaring: smalle wegen en krappe haarspelbochten. Rijgenot: Tremosine, Valvestino, van Bagolino naar Passo di Croce Domini, Passo del Vivione. Landschap: Gardameer, Lago d´Idro, Passo di Croce Domini, Passo del Vivione, bergweg Monte Padrio. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-18_Gardameer.GPX"] 19. ZUIDELIJK VAN DE COL DU GALIBIER Net als toertocht 3 volgt ook deze toer grotendeels de Route des Grandes Alpes. Start: St. Michel-de-Maurienne Finish: Barcelonnette Lengte: 159 km (zonder alternatieven) Zuivere rijtijd: ca. 4 uur. Passen en bergwegen: Col du Télégraphe (1.566 m), Col du Galibier (2.642 m), Col du Lautaret (2.057 m), Col d´Izoard (2.361 m), Col de Vars (2.111 m), Col de Chérine (2.270 m), Col de Pontis (1.301 m). Wintersluiting: Col du Galibier en Col de Chérine oktober tot juni, Col d´Izoard november tot juni. Col du Lautaret en Col de Vars kunnen afhankelijk van het weer kortstondig zijn gesloten. Alternatieve routes: Van Guillestre over Risoul naar de Col de Chérine. Van Lac de Serre-Poncon naar het uitzichtspunt Cirque du Bragousse. Ideale maanden: Wil je er zeker van zijn dat alle passen zijn geopend: de zomermaanden. Wie het risico van gesloten wegen wel aandurft: hou het locale weer in de gaten. Wanneer er een hogedrukgebied boven hangt, is een tocht in de herfst geweldig. Het landschap van de Franse Alpen laat zich dan van z’n mooiste kant bewonderen. Wegen: De alternatieve routes vragen om bergervaring. Rijgenot: Col du Télégraphe, Col du Galibier, Col du Vars, Col de Chérine. Landschap: Col du Galibier, de wilde schoonheid van de Casse Déserte, Col d´Izoard en Lac de Serre-Poncon. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-19_Zuiden_Galibier.GPX"] 20. VAN TESSIN NAAR GRAUBÜNDEN Deze toertocht schenkt je een vol dozijn Zwitserse passen, met de Albulapas als hoogtepunt. Start: Bellinzona Finish: Davos Lengte: 400 km Zuivere rijtijd: 2-daagse toer (de route kan eenvoudig worden ingekort) Passen: Passo di San Bernardino (2.065 m), Splügenpas (2.113 m), Malojapas (1.815 m), Julierpas (2.284 m), Albulapas (2.312 m), Ofenpas (2.149 m), Umbrailpas (2.501 m), Stilfser Joch (2.758 m), Passo di Foscagno (2.291 m), Forcola di Livigno (2.315 m), Berninapas (2.328 m), Flüelapas (2.383 m) Wintersluiting: Passo di San Bernardino, Splügenpass, Umbrail, Stilfser Joch, Berninapas, Forcola di Livigno, Passo di Foscagno en Umbrailpas van november tot mei, Albulapas november tot juni. De andere passen worden wanneer mogelijk het gehele jaar open gehouden. Tol: Geen, maar let er op dat je tussen Bellinzona en Splügen niet op de snelweg verzeild raakt: vignet verplicht! De route loopt er pal naast. Alternatieve routes: De route kent slechts een alternatief: de paar honderd meter naar de pas over de Stilfser Joch (Stelvio). Ideale maanden: Wil je er zeker van zijn dat alle passen zijn geopend: de zomermaanden. Rijgenot: alle wegen naar de passen. De beklimmingen vergen veel concentratie, het is spannend om op de paswegen te rijden. Landschap: Alle passen strijden om de eerste plaats. Maar absolute hoogtepunt is de omgeving van de Ofenpas, niet voor niets een beschermd natuurgebied. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-20_Tessin_Graubunden.GPX"] 21. VAN DE RIJN NAAR DE RHÔNE Langs de Boven-Rijn toer je over Zwitserse bergpassen, waar de Rijn en Rhône ontspringen. Start: Bonaduz Finish: Ulrichen Lengte: 250 km Zuivere rijtijd: ca. 5 uur Passen: Oberalppss (2.044 m), Furkapas (2.431 m), Grimselpas (2.165 m), Sustenpas (2.224 m), St. Gotthardpas (2.108 m), Nufenenpas (2.478 m). Wintersluiting: Voor alle passen in de route geldt in de winter een wintersluiting. Afhankelijk van het weer kunnen de passen van oktober/november en mei/juni ook zijn gesloten. Ideale maanden: Een ideale alpentoer voor de zomerperiode omdat de route grotendeels over 2.000 m hoge passen gaat. Maar je kunt de tocht ook proberen in de herfst. In deze tijd van het jaar is de lucht vaak heel zuiver en helder, zodat je oneindig ver kunt kijken. Rijgenot: Alle genoemde passen worden goed onderhouden en beloven daardoor onbeperkt veel motorpret. Bijzonder is de oude pasweg op de zuidkant van de St. Gotthard naar Val Tremola. Landschap: Vanaf het prilste begin is dit een onvergetelijk toer. Vanaf de Oberalppas heb je een schitterend uitzicht op een rijtje 3.000 m alpentoppen en gletschers. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-21_Rijn_Rhone.GPX"] 22. BOCHTENPLEZIER IN HET MARIAZELLER LAND Dat dalen net zo spannend kunnen zijn als passen bewijst deze toertocht om het bedevaartsoort Mariazell in Steiermark. Start: Mariazell Finish: Mariazell Lengte: 274 km, inclusief alternatieve routes Zuivere rijtijd: ca. 6 uur Passen: Gscheid (841 m), Maigrabensattel (898 m), Krumbachsattel (951 m), Ochsattel (864 m), Rohrer Sattel (864 m), Klostertaler Gscheid (765 m), Preiner Gscheid (1.070 m), Niederalppas (1.229 m). Wintersluiting: Geen regelmatige wintersluiting. Maar sneeuw in de herfst en ook in het begin van het voorjaar is altijd mogelijk. Alternatieve routes: Over de Maigrabensattel, qua rijden zeer mooi, ook door het stijgingspercentage van 19%. Ideale maanden: Zoals voor alle tochten door de bergen geldt: de mooiste periode in het jaar zijn het voorjaar en de herfst. Zomers kan het in Obersteiermark in je motorpak ondragelijk warm worden. In de zomer moet je ook rekening houden met hordes vakantiegangers. Rijgenot: Ochsattel en de rest tot aan Abwinken. Zeer geliefd onder motorrijders is Höllental. Landschap: Ongebreideld genieten van groenblauwe meren en met bloemenpracht getooide dorpjes. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-22_Marienzeller_Land.GPX"] 23. PASSEN EN KLOVEN IN DE WESTELIJKE ALPEN Eenmaal boven, eenmaal beneden. Het blijft genieten op de hoogste passen en in de diepste kloven van de Westelijke Alpen. Start: Barcelonnette Finish: St. Sauveur-sur-Tinée Lengte: 340 km Zuivere rijtijd: ca. 8 uur Passen: Col d´Allos (2.240 m), Col du Champs (2.191 m), Col de la Cayolle (2.327 m), Col de Restefond (2.676 m), Col de la Bonette (2.715 m). Wintersluiting: De winter kan de hoge passen van de Franse Alpen langdurig in z’n greep houden. Een garantie dat alle passen zijn geopend, bieden de maanden juli tot oktober. Ideale maanden: Vanwege de langdurige wintersluitingen is de periode van juli tot oktober zeer geschikt. Rijgenot: Col d´Allos, Col du Champs, Col de la Cayolle, Col de Restefond, Col de la Bonette en de alternatieve route zuidelijk van Guillaumes naar het einde in St. Sauveur-sur-Tinée Landschap: Ondanks de indrukwekkende passen over de Col de la Cayolle en Col de la Bonette, zijn de echte hoogtepunten van deze toer de kloofwegen, Gorges genoemd. In het noorden van het gebied ligt de Gorges du Bachelard, in het zuiden de onvergetelijk mooie Gorges du Cians en Gorges de Dalúis. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-23_Westelijke_Alpen.GPX"] 24. BINNENDOOR NAAR LOMBARDIJE Met de Hahntennjoch begint het, met de Piller Höhe gaat het verder en dan krijg je nog de Stilfserjoch en de Gaviapas. Pure motorlol. Start: Oberammergau Finish: Edolo Lengte: 320 km (zonder alternatieven) Zuivere rijtijd: ca. 7 uur Passen: Ammersattel (1.118 m), Namloser Sattel (1.365 m), Hahntennjoch (1.884 m), Pillerhöhe (1.558 m), Kaunertaler Gletscherstraße (2.750 m), Finstermünzpas (1.188 m), Reschenpas (1.504 m), Umbrailpas (2.501 m), Stilfser Joch (2.758 m), Passo di Gavia (2.618 m). Wintersluiting: Hahntennjoch, Kaunertaler Gletscherstraße en de Umbrailpas van november tot mei, Stilfser Joch (Stelvio) tot in juni. Gaviapas van december tot mei. Tol: Kauntertaler Gletscherstraße. Alternatieve routes: Het alternatief in het Kaunertal naar de gelijknamige gletscherweg begint in Prutz bovenin het Inntal. Wie de 48 steile en krappe haarspeldbochten aan de Vinschgauer zijde van de Stilfser Joch (Stelvio) te spannend vindt, kiest voor de route over de Umbrailpas. Ideale maanden: Juni, juli, september en oktober. Augustus is dé Italiaanse vakantiemaand, met veel verkeer en hoge hotelprijzen. Rijgenot: Piller Höhe, Kaunertaler Gletscherstraße, Stilfser Joch, Gaviapas Landschap: Ammersattel, Plansee, Stilfser Joch/Ortler-massief, Umbrailpas, Gaviapas. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-24_Oberbayern_Lombardije.GPX"]

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Promotor €67,50 per jaar

Dus nog geen €5,60 per maand

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

Dus nog geen €7,80 per maand

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?