TankTasTocht  #1 – 2018: De Achterhoek / 8 april

Een afwisselende groene route van 115 kilometer langs grazige weilanden, slingerende beekjes, tijdloze vennetjes en donkere bossen. In De Achterhoek geniet je als motorrijder van de geografische omarming tussen prachtige natuur en ongepolijst agrarisch landschap. Als het straks lente is, prikkelen de volle geuren je zintuigen, terwijl menig weidevogel kwetterend de lente toejuicht. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/tanktastocht-1-achterhoek.gpx"] Download de twee routes Naar het Achterhoek Arrangement Jacco van der Kuilen Na de start in Hengelo volgen al relatief snel de smalle weggetjes die door het mooie weidelandschap lopen. De omgeving is volledig onthaastend, vooral vanwege het ontbreken aan ...
Een afwisselende groene route van 115 kilometer langs grazige weilanden, slingerende beekjes, tijdloze vennetjes en donkere bossen. In De Achterhoek geniet je als motorrijder van de geografische omarming tussen prachtige natuur en ongepolijst agrarisch landschap. Als het straks lente is, prikkelen de volle geuren je zintuigen, terwijl menig weidevogel kwetterend de lente toejuicht. [sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/tanktastocht-1-achterhoek.gpx"] Download de twee routes Naar het Achterhoek Arrangement Jacco van der Kuilen Na de start in Hengelo volgen al relatief snel de smalle weggetjes die door het mooie weidelandschap lopen. De omgeving is volledig onthaastend, vooral vanwege het ontbreken aan een doolhof van stoplichten, verkeersborden en drempels. De snelheidsmeter komt amper boven de 60 km/u uit en de koppeling niet verder dan de derde versnelling. Uitstekende voorwaarden voor een fijne TankTasTocht. Het landelijke karakter van de Achterhoek katalyseert het pure genieten van mens en motor. Stel je eens voor hoe dat moet zijn als het lente is. Als het vee herkauwt op sappig gras, roofvogels alert spiedend in het zwerk cirkelen en kieviten opzichtige capriolen maken. Lente in de Achterhoek, da's tocht echt iets om naar uit te kijken. Ontwakend landschap De rit gaat langs vele, karakteristieke boerderijen, waarvan sommigen de tand des tijds maar met moeite hebben doorstaan. Aaibaar verval, hetgeen ook de sjeu van de route kenmerkt. Afgebladerde verf op scheefhangende schuurdeuren of roestig landbouwmateriaal ver weg in een weiland oogt nostalgisch. Achterstallig onderhoud verdient in De Achterhoek een minzame knipoog. Tot medio de 20-ste eeuw was De Achterhoek (ook wel De Graafschap genoemd) van belang voor de forse houtkap. Toch werd het ruige gebied eeuwenlang als een uithoek beschouwd en daarom amper ontgonnen. Zowel in maatschappelijk als geografisch opzicht. En vooral uit dat laatste haal je vandaag de dag je rijplezier, versterkt door het idee niet voortdurend gecontroleerd te worden. Vooral als je vroeg van start gaat, als de streek langzaam ontwaakt, ervaar je door het landschap een grote mate van vrijheid. In menig schilderachtig vennetje staan reigers naar een lekkere maaltijd te spieden. Geen haast hebben lijkt vanzelfsprekend. De Achterhoek vraagt erom. Met een inmiddels aangepaste snelheid kun je de omgeving ook vanuit het zadel goed verkennen. De route doet immers amper dorpscentra of drukbewoonde gebieden aan. Het landschap is rustiek en je hebt alle tijd. Als jaarringen van een boom Heel even steek je de grens met Duitsland over en passeer je het piepkleine Duitse Oldenkott. Daarna steek je de slingerende rivier de Berkel over naar de Huttendijk in Nederland. De hoogteverschillen tussen weg en weiland verraden een oud landschap. Akkers die door vele generaties boerenfamilies werden bewerkt dikten langzaam aan, als jaarringen van een eeuwenoude boom. De weggetjes langs de vele bosschages nodigen ook om zo nu en dan even te pauzeren. De prettige lucht van het prille voorjaar zal straks je longen prikkelen. De met mos bedekte wegwijzers en boerderijen dragen bij aan het tijdloze karakter van deze mooie streek. En je begrijpt steeds beter waarom De Achterhoek een geliefde omgeving is om rustig doorheen te toeren. Prima ook voor de ontwakende motorrijder, die tijdens een eerste frisse lenterit ook z'n of haar rijvaardigheden kan aanscherpen. De aangename TankTasTocht kronkelt onder andere langs het dorpje Meddo. Bij Lichtenvoorde bereik je het zuidelijkste en tevens verste punt van de route, die je nog steeds om menig bebouwde kom loodst. Houd daarom vanuit je ooghoeken ook een beetje rekening met klein overstekend- of onbevangen wild. Paringsgedrag maakt dieren - net als motorrijders op hun eerste rit - enigszins blind. Kijk je een van de vele haaks op de weg staande bospaden in, kan het zo maar voorkomen dat er halverwege een waakzaam ree staat. Roodwild was ooit een geliefd trofee van de lokale grootgrondbezitters. Vele viervoeters eindigden dan ook aan een haakje aan de muur. We gaan verder, langs de vaalgroene weilanden waar straks de paardenbloemen fel tegen af steken. Dan zitten de hazen zitten schichtig overeind. Gelet op het rijtempo en de aard van de route is er ruim voldoende tijd om dit alles vanuit het zadel waar te nemen. Fotogeniek grut Onderweg kun je bijtanken dat het een lieve lust is. ‘Et’n en drink’n! Het lokale dialect van de bediening behoort onlos(s)makelijk op de menukaart van De Achterhoek. Vergeet niet een camera mee te nemen. Het zonlicht door de bomen langs de vele slingerweggetjes levert namelijk zeer fraaie lichtharpen op. En de enkele flarden mist doen ook wonderen. Geniet dus vooral ook van het fotogenieke grut dat nog flink in pk’s moet groeien. Via de Zegendijk kronkelt de route langs Beltrum, Haarlo, Noordijk naar Sint Isidorushoeve, waarvan de kerktoren al vanaf verre goed zichtbaar is. Hoogstwaarschijnlijk is het nu hoogtijd tijd voor een koffiestop. Met een ambachtelijke Achterkoek of appeltaart. De laatste tientallen kilometers van de TankTasTocht voeren je opnieuw door een onbezonnen landschap en verdienen daarom net zoveel aandacht. Want ook hier laat de regio zich nog steeds van haar mooiste kant zien. Via de Geessinkweg rijd je uiteindelijk Enschede weer binnen. De eerste TankTasTocht zit erop: De Achterhoek heeft z’n eerlijke belofte waargemaakt. ‘Hold oe kreggel!’ (Het ga je goed!) Het TankTasTocht arrangement Veel rijders maken van een TankTasTocht een weekeindjweg door vlakbij de route een hotelkamer te reserveren. Maar wat als wij dat nou eens voor onze rekening nemen? Gemak dient de mens toch? Overigens rijden we de TankTasTocht dit jaar altijd op de zondag, voor de zaterdag zorgen we voor een bonusroute. Deal? De aanbieding Het TankTasTochtarrangement Achterhoek kost €85,- p.p., inclusief ontbijt en diner. Je overnacht in Van der Valk Hengelo, waar de TankTasTocht ook start. Reserveren doe je op www.promoror-reizen.nl Specs Start: zondag 8 april bij Van der Valk Hengelo, Bornsestraat 400, Hengelo. Fotostop: zondag 8 april bij Restaurant-restaurant Hassink, GL Rutgersweg 41, Noordijk tussen 12.00 en 15.00 uur. De foto’s publiceren we in het fotoalbum op deze pagina TankTasTocht route in je mailbox? Om het je gemakkelijk te maken sturen we maandelijks een TankTasTocht nieuwsbrief, met daarin een beschrijving van de tocht en de route. Wil je dat ook dan kun je je opgeven met het formuliertje dat via bit.ly/2rfxeAP te vinden is.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?