Toerisme: Zwerven door de Jura

Op de rand van Frankrijk en Zwitserland ligt het Jura-gebergte. Het heeft een woeste schoonheid, opwindende geschiedenis en, het belangrijkste van allemaal, spannende motorwegen. Kortom: een vergeten streek voor het betere stuurwerk. 1. Zoutmijn en landgoed Ik parkeer de Suzuki V-Strom 1050 XT bij de Saline Royal in Arc-et-Senans, een zoutmijn annex fabriek die er uitziet als een landgoed van een baron. Het complex heeft de vorm van een halve cirkel, is volledig symmetrisch en staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco. De Saline, nu museum, werd tussen 1775 en 1779 gebouwd in opdracht van de Franse koning Louis XV, zo belangrijk was zout destijds. ...
Op de rand van Frankrijk en Zwitserland ligt het Jura-gebergte. Het heeft een woeste schoonheid, opwindende geschiedenis en, het belangrijkste van allemaal, spannende motorwegen. Kortom: een vergeten streek voor het betere stuurwerk. 1. Zoutmijn en landgoed Ik parkeer de Suzuki V-Strom 1050 XT bij de Saline Royal in Arc-et-Senans, een zoutmijn annex fabriek die er uitziet als een landgoed van een baron. Het complex heeft de vorm van een halve cirkel, is volledig symmetrisch en staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco. De Saline, nu museum, werd tussen 1775 en 1779 gebouwd in opdracht van de Franse koning Louis XV, zo belangrijk was zout destijds. Ruim honderd jaar heeft het dienst gedaan als zoutfabriek om daarna in verval te raken. Tot aan de renovatie begin 20ste eeuw. 2. Honderdduizend kazen! Als de zon zakt, eindigt de dag in Arbois, de hoofdstad van de Jura-wijnen. Het is een mooie stopplek met gezellig pleintje en volop eetadressen. Van Maison Jeunet met Michelinsterren tot La Finette, dat in de wijde omtrek bekend staat om de kaasgerechten. Ik bestel er ’s avonds een fondue met Comté, de beroemdste kaas van de Jura. Eerder had hij de Cave Fort Saint Antoine bezocht, een voormalig militair fort waarin, onder de grond, meer dan 100.000 Comtés liggen opgeslagen. 3. De erfenis van Oranje Aan het einde van ochtend van de tweede dag pauzeer ik bij Château d’Arlay. Bij de entree hangt een grote foto van Máxima en Willem Alexander. De reden? Onze Willem is nog altijd baron van Arlay, een titel die de Oranje-Nassaus verworven door een erfenis. Met een beetje geluk kom je in het kasteel graaf Alain de Laguiche tegen, eigenaar en een gerenommeerd wijnmaker. Stel hem één vraag en hij vertelt bevlogen over de geschiedenis van Arlay, hoe de hele heuvel in één groot landgoed is veranderd en dat bijna het complete interieur dateert van de 19de eeuw, toen zijn voorouder prins Auguste d’Arenberg het kasteel zijn verloren allure teruggaf. 4. Verwoest klooster Prachtige wijngaarden kondigen het dorp Château-Chalon aan, dat glinstert in de ochtendzon. Ik geef gas en stuur de Suzuki naar het oude centrum. Het uitzicht met de huizen boven en de wijngaarden beneden is fantastisch. Château-Chalon dankt zijn bestaan en faam aan de Benedictijnse zusters die er in de middeleeuwen neerstreken en hun leven gingen wijden aan God en goede wijn, de vin jaune. Met de V-Strom onder een boom maak ik een wandeling door het dorp. Leuke straatjes, mooie hoekjes, een bijzondere kerk en een klaslokaal dat is ingericht zoals honderd jaar geleden. Van het klooster is nauwelijks nog iets te zien. Dat werd tijdens de Franse Revolutie verwoest. 5. Geologisch fenomeen Terug in het zadel is het aangenaam rijden. Niet te warm, niet te koud. Een mooi traject brengt me in Baume-les-Messieurs, dat in een doodlopend dal ligt. Het is een geologisch fenomeen dat uniek is voor de Jura en een naam heeft gekregen: reculée. De elementen en de tijd hebben er een soort halve ronde uit de aardkorst gesleten. Als je vanuit het dorpje om je heen kijkt zie je louter steile rotswanden met slechts één uitgang. 3 x afstappen Absint In de Distillerie Bourgeois, op een paar kilometer van de route, maken Anne-Sophie en Arnaud biologische absint, sinds enkele jaren weer populair. Eind 19de eeuw was het kruidendrankje populair bij kunstenaars. Tot het als ‘gevaarlijk’ in de ban ging. Zout Salins-les-Bains was al in de middeleeuwen een belangrijk centrum van zoutwinning. In het dorp kun je afdalen in de oude mijn en twintig kilometer verderop staat het complex van de Saline Royale, een museum dat op de Werelderfgoedlijst staat. www.salineroyale.comwww.salinesdesalins.com Pijpen Sébastien Beaud is één van de laatste pijpenmakers van Saint-Claude. In zijn atelier laat hij zien hoe je uit een blok mediterraan hout verschillende soorten pijpen kunt maken. www.lapipedesaintclaude.com Informatie www.jura-tourisme.comwww.montagnes-du-jura.frwww.bourgognefranchecomte.comwww.france.fr 6. Hoge kwaliteit De Suzuki voert me naar mooie plekken als Le Grand Lac, het dorp Orgelet en de abdij van Gigny. Gevolgd door een lunchstop onder eeuwenoude arcades in Arinthod. Het goede leven waar Frankrijk om bekend staat, wordt in de Jura vaak wat bescheiden gevierd. De kazen, de wijnen, de worst. Ze zijn van hoge kwaliteit en staan tot in Parijs op het menu van sterrenrestaurants. Maar hier in de heuvels en de bergen, vinden de bewoners een goed en eerlijk product vanzelfsprekend. Het past bij de streek. Je ziet het aan de huizen en vestingen. Voor overbodige frivoliteit is weinig plaats. Reisinformatie Jura De reis Dole, de hoofdstad van de Jura, ligt op 740 kilometer vanaf Utrecht, grotendeels over de snelweg. Je kunt natuurlijk ook binnendoor naar het zuiden rijden door de Ardennen en de Vogezen. Slapen Er zijn tal van mogelijkheden. Van campings tot hotels met sterren op de gevel. Wij sliepen onder meer bij Auberge du Coude, een sympathiek adres dat al vijf generaties in dezelfde familie zit. Sterkste punt: het restaurant. Kamers vanaf ca. € 65 (www.aubergeducoude-25.com) . Nog een fijn adres: Le Grand Jardin, kleinschalig hotelletje met drie kamers en een goed restaurant in één van de meest bijzondere dorpen van de Jura. Kamers vanaf € 80 (www.legrandjardin.fr ) . Functioneel is Aux Truites Bleues, direct aan de route met een groot terras aan een bergbeek, waar je forel eet. Kamers vanaf € 79 (www.truites-bleues.com). Download de route Download hier de Jura routeDownload

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?