zaterdag 15 juni 2024

Toertocht Zuidwest-Eifel, Duitsland: binnenom en buitenom

Hoe fijn is het dat er in het uiterste zuidwesten van de Eifel, tussen de A60 en de grens met België en Luxemburg, niet al te veel opgetuigde dorpjes zijn. Dit houdt het toeristisch verkeer uit de bochtige wegen en doet je meteen denken: daar rijd ik met de motorfiets juist daarom zo graag naartoe.

Snel de bagage bij ‘Islekhöhe’, een motorvriendelijke herberg in Krautscheid en ontmoetingsplaats met collega Karlheinz, achtergelaten en dan op pad. Op pad voor de ronde ‘binnenom’, een route die al thuis is uitgedokterd voor de eerste dag hier in het zuidwesten van de Eifel, terwijl het morgen natuurlijk ‘buitenom’ zal gaan.

Toertocht 15 onbekende Alpenpassen: avontuur op passenjacht

Alles erop en eraan

Verdorie. Niet op het smalle asfaltlint door het boerenland tussen Lichtenborn, Hickelshausen en Binscheid. Maar te vroeg afgeslagen naar een van de vele ‘witte’ wegen die zijn ingetekend op de 1:120.000 recreatiekaart. Maakt niet uit, we willen niet strenger zijn dan de paus, we genieten liever van al die kleine zijwegen die de Eifel-achtbaan, als het ware het motorland van de verbeelding, te bieden heeft. En terwijl het melkvee daar waarschijnlijk vaak in de stal staat, voelt de BMW S 1000 XR, die alleen nog het blauw-witte merkembleem gemeen heeft met haar ‘Gumkikuh’-voorouders, zich helemaal in haar element. Ontspannen zithouding van een reis-enduro voor het losjes slingeren in de sightseeing-modus, 160 pk van een race-enduro voor het razende bochtenwerk tussen Irrhausen en Daleiden. Dan lijden misschien wel de puntjes van de laarzen een beetje. En om ervoor te zorgen dat we niet (honger) lijden tijdens de lunch, maken we een korte tussenstop bij de bakkerij bij Edeka Schmitz in Daleiden, waar broodjes speciaal voor ons vers worden belegd en het antwoord op de vraag ‘met alles erop en eraan’ luidt: ‘Eén keer alstublieft!’

De eerste ronde

Bijna jammer dat we kort voor Dasburg de B410 verlaten, maar ja, een plan is een plan, curvus interruptus of niet, en we slaan af naar Preischeid, een dorpsidylle bestaande uit de kerk St. Peter, wapperende was aan de lijn en een schortdragende vrouw die haar bloembed verzorgt: ‘Dit jaar hoeven we niet zoveel water te geven – maar te veel water is ook niet goed.’ Tja, het hemelse vocht, een zeer actueel onderwerp hier in de Eifel na de overstroming in het Ahrtal. Voorbij het houten waterrad van de Machtemesmühle en na een fotostop bij de originele marktfontein in Neuerburg met een dansmariechen en een tubaspeler, kronkelend langs de Enz naar Sinspelt. Ondertussen, inhaalverbod is inhaalverbod en een beetje imago-onderhoud kan geen kwaad, het geduldige besef dat niet iedereen die zijn auto versiert met een Nordschleife-sticker ook het gaspedaal indrukt.

Levendig snoepje

Uiteindelijk verlaten we het Enztal bij Nusbaum en gaan via Holzthum naar Schankweiler. Een smal, levendig snoepje zonder middenstreep, waar we in plaats van de bureaucratische L2 hier graag een 10+ geven voor rijplezier. En welke cijfers geven we aan de onopgesmukte dorpen en boerderijen in de regio, niet opgetut zoals de naaste familie aan de Moezel? Ach, maakt niet uit, in ieder geval geen Assepoester, maar eerder een knappe meid is de blauw-wit-rode XR, ook nog eens gepimpt met allerlei versieringen ter ere van het 35-jarig jubileum van de luxe smederij Wunderlich in Grafschaft.

Zuidwest-Eifel, Duitsland

Nazi-ramp

Ergens in het door het overstromingswater ook nog getekende Prümtal een bord: Westwallmuseum. Klopt, daar was iets, een door de mens veroorzaakte en aangewakkerde ramp. Wat overblijft en te bezichtigen is in Irrel, is het ondergrondse deel van het voormalige tankstation ‘Katzenkopf’, onderdeel van de door de nazi’s gebouwde verdedigingsmuur tussen Nederrijn en Basel.

‘Bitte ein Bit’ – dit bord is natuurlijk alomtegenwoordig rond Bitburg. Deze keer slaan we echter de hop-koude brouwerijstad over en laten we liever in de landelijke omgeving genieten van Euro 95 dat door de sproeiers van de motorfietsen stroomt. En we verheugen ons op de geweldige bochten in de graan- en maïsvelden bij Bettingen, vragen ons af of de plaatsnaam ‘Biersdorf am See’ misschien een diepere betekenis heeft – en heffen ten slotte toch de met goudgeel gevulde glazen, in de gezellige herberg van ‘Islekhöhe’.

De tweede ronde

Op weg naar de tweede ronde, nu ‘buitenom’. Zoals de XR, die ’s ochtends bij de koude start meteen hoogtoerig toetert alsof elke voorbijganger oordopjes draagt, komt ook het landschap meteen ‘helemaal binnen’. Een vuurwerk voor het netvlies. In het bos bij Waxweiler werpt de zon die door het bladerdak glinstert stralen in het rond, zodat licht en schaduw net zo snel wisselen als onze banden de hellingshoek; uit het bos dan glinster glinster, myriaden lichtreflecties op ochtenddauwnatte weiden, daarbij een veld vol zonnebloemen, met geelbruine ‘gezichten’ gericht naar de hemelse straalkachel. Kortom: het hele programma waarom het altijd de moeite waard is om zo vroeg mogelijk te vertrekken.

Via Lascheid – zou iemand daar misschien glimlachen en denken aan de dappere politicus Armin? – en Nimsreuland verder naar Schönecken, daar een koerswijziging en met een noordwestelijke koers over de golvende heuvelruggen van het natuurpark Hohes Venn – Eifel voor het tweede ontbijt richting België. Wie wil, maakt onderweg een uitstapje om de roofdieren in de Eifel-Zoo bij Lünebach te voeren – er zijn daar misschien geen beren meer, ‘maar wel leeuwen’, zoals een ukkie bij de ingang kraait – en verheugt zich dan in het Belgische Sankt Vith op een lekkere portie friet.

Toerisme Duitsland: onthaasten in Ostfriesland

Neutronenbom

Een geschikte plek om van de klassieke aardappelstaafjes te genieten vinden we ten zuiden van het dorp aan de N62, in de taverne van de camping ‘Am Hohenbusch’. Kort daarna gelegenheid voor actie & fun in het East Belgium Karting Center. Welnu, 1000 XR en Tracer 9 zijn voor ons helemaal genoeg – voor opnieuw actief plezier op de landelijke wegen langs de zwierende N693 naar Burg Reuland. Maar wat is dat dan? Uitgestorven als na een neutronenbom – of vrediger, op zijn minst een beetje als Hadleyville in de western High Noon – lijkt het dorp; boven een vergrendelde winkelruit een bord ‘A vendre’, te koop, tegenover een Ford Popular uit de jaren 50, uitstekend bewaard gebleven of gerestaureerd. Echt vreemd. Maar slechts een momentopname, want iets verderop passeren we een goed bezocht schaduwrijk biergarten.

Terug in Duitsland meanderen we min of meer parallel aan de rivier de Our naar het zuiden. Daarbij een déjà vu in Preischeid, waar het wasgoed van gisteren al lang droog en afgehaald is, voordat we in Gemünd van oever veranderen en het Luxemburgse Vianden opsturen. Van High Noon daar is echt geen sprake, in plaats daarvan is er Hollandse drukte. Een hele groep Nederlandse motorrijders is uitgevlogen naar het pittoreske stadje met 2.000 inwoners, geniet van een kopje koffie en appelgebak aan de tafels voor de ‘Brasserie des Arts’ en het ‘Cafe du Pont’. Niet het slechtste idee om een zonnige middag door te brengen. Maar wie daarna nog in de voetsporen van Victor Hugo door Vianden wandelt, misschien ook het hoog boven de stad gelegen kasteel bezoekt, tja, voor die motorrijder wordt de tijd voor de rest van de 260 kilometer lange ronde ‘buitenom’ wel een beetje krap.

Genoeglijk weggetje

Deze leidt ons eerst via Roth an der Our terug naar Duitsland, dan over een genoeglijk weggetje via Gentingen naar Bollendorf; daar per brug opnieuw naar Luxemburg, om goedkoper te tanken en rookwaren in te slaan, voordat de rook van de XR Karlheinz opnieuw buiten adem maakt, op de B418 tussen Echternacherbrück en Ralingen.

En nu even serieus: we hebben de aan tafel ingetekende en met behulp van GPX-gegevens na te rijden route niet meer gehaald, gezien de verwachte aankomsttijd van het navigatiesysteem. Maar we zijn wel richting Olk en Newel gegaan, maar zijn daarna afgeslagen naar Kunkelborn, hebben op de B51 langs Bitburg snel meters afgelegd, de zonnebloemen, nu die bij Niederweiler, een ‘Goede nacht’ gewenst en in Krautscheid ten slotte weer ‘Proost’ tegen elkaar gezegd.

Tekst en foto’s: Klaus H. Daams

Reisinformatie

Reis

Vanuit Rotterdam is het via Breda, Luik en St. Vith ongeveer 300 kilometer naar Krautscheid in de Eifel.

Accomodatie

Het hotel Islekhöhe, Bitburger Str. 1, 54673 Krautscheid, Tel. +49(0)6554-431, www.islekhoehe.de, is volledig ingesteld op motorrijdende gasten; het netwerk van bochtige Eifelwegen ligt direct voor de deur, met naast de deur ook een kegelbaan en een tennishal voor een sportieve wedstrijd aan het net.

Eten en drinken

In het buitenland smaakt het natuurlijk extra goed, alleen al omdat vakantiegevoel zich meteen achter de grens aandient. Daarom zijn er: In België, net buiten Sankt Vith, aan de N62 richting Burg Reuland, de Fritüre Am Hohenbusch, een fastfoodtempel met originele Belgische friet en andere lekkernijen, www.amhohenbusch.be. En in Luxemburg, in het hart van het zeer Instagram-waardige Vianden, de kleine gastronomische mijl aan weerszijden van de brug over de Our, www.visit-vianden.lu.

Uitstapjes

In de Eifel-Zoo bij Lünebach zijn ongeveer 400 meer of minder exotische dieren verzameld, van schattige konijnen tot majestueuze leeuwen, eifel-zoo.de. Dat de Homo sapiens zich niet altijd als de kroon van de schepping gedraagt, wordt getoond in het Westwallmuseum in Irrel, het ondergrondse deel van een voormalig tankstation, een deel van de door de nazi’s gebouwde verdedigingsmuur naar het westen, www.westwallmuseum-irrel.de. Een ervaring voor alle zintuigen belooft de Bitburger Erlebniswelt door bij een bezoek naast een rondleiding vertrouwd te raken met de hele wereld van het bierbrouwen. Houd wat ruimte in je bagage vrij, want ‘Alsjeblieft, geen druppel alcohol achter het stuur’, www.bitburger.de.

Adressen

Download de route Zuidwest-Eifel

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen