vrijdag 29 maart 2024

7 Kantelmomenten op Assen. Er gebeurt altijd wat!

Iedereen weet dat er op Assen altijd iets gebeurt waar we het daarna nog lang over hebben. Maar dat dit jaar dankzij Maverick Viñales de hele MotoGP misschien zelfs wel voor maanden volledig op de kop staat, was wel heel extreem. Of toch niet? Andere grote namen gingen Viñales voor.

De eerste!

Dutch TT 1968
Paul Lodewijkx
Zaterdag 29 juni 1968
50cc

Winnaar 50cc Dutch T.T. 1968. Hoe vaak Paul Lodewijkx deze tekst gelezen heeft voordat hij echt kon geloven dat echt hij de winnaar was van de 50cc-Grand Prix van dat jaar, weet niemand. Maar het moet veel geweest zijn, heel veel zelfs. Hij was namelijk niet alleen de eerste landgenoot die een Grand Prix op Assen wist te winnen, maar zonder twijfel ook de meest verrassende, want dit had helemaal niemand zien aankomen. Zelfs niet tijdens de race, want hij moest het opnemen tegen Hans Georg Anscheidt uit Duitsland, de toenmalig regerend kampioen. Maar in de Kniebocht, in die periode de laatste bocht van het TT Circuit, kijkt Anscheidt over zijn schouder om te zien waar Lodewijkx ergens uithangt. De verkeerde schouder, want Lodewijkx schiet hem precies aan de andere kant voorbij. En dan te bedenken dat hij op een Nederlandse Jamathi won. We gaan echt niet roepen dat er nooit meer een Nederlander de TT gaat winnen. Natuurlijk niet!

Maar de kans dat dit dan gaat gebeuren op ‘Nederlands materiaal’ zit voorlopig in ieder geval dicht tegen uitgesloten aan.

De populairste

Dutch TT 1989
Kevin Schwantz
Zaterdag 24 Juni 1989
500cc

Begin jaren negentig was Kevin Schwantz zonder twijfel dé publiekslieveling in Assen. Natuurlijk vanwege zijn spectaculaire rijstijl en zeker ook door z’n enthousiasme, maar gek genoeg was een drijfstang de echte aanleiding, een kapotte drijfstang beter gezegd. Kevin Schwantz was in 1989 misschien wel het snelste van allemaal, alleen niet de meest zadelvaste. De twee races voor Assen, de Grand Prix van Oostenrijk en Joegoslavië, weet de Texaan echter wel te winnen, waardoor hij in het kampioenschap landgenoten Wayne Rainey en Eddie Lawson in het zicht heeft. In Assen start Schwantz voor de vijfde keer op rij vanaf pole position en in de tweede helft van de race weet hij langzaamaan van de concurrentie weg te rijden. Tot een paar ronden voor het eind bij het uitkomen van de Stekkenwal zijn drijfstang het mooi vindt geweest. Weg zege! Terwijl Wayne Rainey optimaal profiteert van de pech van zijn rivaal, wordt niet Rainey, maar Schwantz de man van de dag. Want terwijl de Amerikaan zwaar balend met zijn Pepsi Suzuki langs het publiek loopt, klimmen steeds meer fans over het hek. Niet om te juichen voor Rainey, wel om Schwantz te bedanken voor z’n mooie race. De vele schouderklopjes en duwtjes in de rug, maken de teleurstelling zelfs iets minder. Het kampioenschap is weg, maar hij heeft er die dag maar mooi duizenden fans bij gekregen.

1989.

De eerste Europeaan

Dutch TT 1992
Alex Crivillé
Zaterdag 27 juni 1992
500cc

Nee, we gaan het niet weer hebben over de crash van Mick Doohan, die kennen we nu wel. Maar volledig in de schaduw van Doohan, gebeurde er nog iets zeer uitzonderlijks tijdens deze TT. De 500cc werd in de jaren tachtig en negentig gedomineerd door Amerikanen en Australiërs. Freddie Spencer, Eddie Lawson, Wayne Rainey, Wayne Gardner, Kevin Schwantz en Doohan; het zijn allemaal geen Europeanen. Hoe anders is dat nu! Maar doordat veel favorieten zijn uitgeschakeld, weet de Spanjaard Alex Crivillé de TT van 1992 te winnen. Het is de eerste 500cc-zege van een Europeaan in tien (!) jaar tijd. Oké, in 1989 wist Pierfrancesco Chili te winnen op een nat Misano, doordat alle toppers staakten, en Christian Sarron won in 1985 op een heel nat Hockenheim. Maar de laatste droge zege voor een Europeaan stond voor de TT van 1992 op naam van Franco Uncini 1 augustus 1982 op Silverstone. Na Crivillé zouden er meer Europeanen gaan winnen, zoals Luca Cadalora, Alberto Puig en Max Biaggi. En vanaf 2000 was daar ook nog ene Valentino Rossi.

1992.

De zwaarste…

Dutch TT 2006
Valentino Rossi
Donderdag 22 juni 2006
500cc
2006.

Amper bekomen van de waanzinnige startcrash op Barcelona, gaat het op donderdagmorgen op het TT Circuit weer mis. Met ditmaal Valentino Rossi in de hoofdrol. Hij valt exact op de plek waar je juist niet wil vallen. De bevreesde, beruchte en vooral nietsontziende Ramshoek. Iedereen houdt z’n adem in, want zelfs voor Ramshoek-begrippen is de klap van Rossi hard. Met een pols- en enkelblessure lijkt zijn TT voorbij, maar de Italiaan besluit toch te starten. Zijn monteurs passen daarvoor speciaal het remhendel van zijn Camel Yamaha aan en met een reeks injecties en volledig ingetaped wordt Rossi alsnog elfde (!). Elfde! Nick Hayden wint echter – nadat Colin Edwards met de zege in zicht alsnog valt in de GT-bocht – en loopt zo steeds verder uit.

Tijd om te herstellen heeft Rossi niet, want een week erna moet hij naar Donington Park voor de Britse Grand Prix om daar tweede te worden. Hij weet daardoor de achterstand op Nicky Hayden weer iets te verkleinen, maar uiteindelijk komt hij de vijf beroemde punten tekort op Hayden. Hoewel Rossi later in zijn carrière nog best een paar stevige valpartijen meemaakte, omschrijft hij die van de Ramshoek nog altijd als de ‘ergste die hij ooit heeft meegemaakt’.

De meest wrange…

Dutch TT 2011
Jorge Lorenzo
Zaterdag 25 juni 2011
MotoGP

‘Natuurlijk wilde hij mij niet opzettelijk onderuit rijden, maar volgens mij is Simoncelli zich niet bewust van de risico’s die horen bij onze sport. Hij denkt dat hij bezig is aan een PlayStation-spelletje.’ Het is met de wetenschap van vandaag een uitspraak van Jorge Lorenzo die je kippenvel bezorgt. Want iedereen weet wat er dat jaar op Sepang gebeurde met Marco Simoncelli. Maar op dat moment is de uitspraak van Lorenzo meer dan te begrijpen, kort nadat hij de voor hem gevallen Simoncelli in de Strubben niet kan ontwijken, in nota bene de eerste ronde van de voor Lorenzo zeer belangrijke TT. Voorafgaand heeft hij een achterstand van 18 punten op Casey Stoner, na de TT is dat 28 punten en Lorenzo weet dan al dat hij dat nooit meer goed gaat maken op Stoner: ‘Ik ga nu maar voor zeges.’ Het helpt allemaal niet dat Simoncelli kort daarvoor op Le Mans in aanraking komt met Dani Pedrosa, die daarbij een sleutelbeen breekt en er op Assen nog steeds niet bij is. ‘Ik had gehoopt dat hij had geleerd van dat ongeluk’, sombert Lorenzo na zijn ongelukkige TT, waarin hij op dik 44 seconden van de winnaar nog altijd zesde wordt. Die winnaar is overigens teamgenoot Ben Spies. Ook dat nog! Een wrang kantelmoment van deze TT is dat het uiteindelijk ook de laatste pole position van Marco Simoncelli blijkt te zijn…

De nieuwe dominantie

Dutch TT 2013
Marc Márquez
Zaterdag 29 juni
MotoGP

Een podium tijdens je debuutseizoen in de MotoGP is al hartstikke bijzonder, een race winnen schier onmogelijk en meedoen om het kampioenschap volledig uitgesloten. Tenzij je wel zo verschrikkelijk goed bent, zoals Marc Márquez. Met negen zeges, een winstpercentage van vijftig procent, wordt hij als regerend Moto2-wereldkampioen direct MotoGP-wereldkampioen in 2013. De basis daarvoor legt hij dat seizoen rondom Assen, al moeten we eerlijk zijn, Jorge Lorenzo en later Dani Pedrosa helpen behoorlijk mee. 2013 is uiteraard het jaar van de beroemde sleutelbeenbreuk van Lorenzo waarmee hij uiteindelijk nog vijfde wordt. Maar daarmee levert hij wel flink punten in op Márquez – die tweede wordt achter Valentino Rossi – en dat doet ook Pedrosa met een vierde plek. De druk op de twee wordt dus steeds groter, want inmiddels weet iedereen officieel dat Márquez geen gewone is. Als een race later, op de Sachsenring, de nummers één en twee in de tussenstand, Pedrosa en Lorenzo dus, beiden niet kunnen starten, is de weg vrij voor historie.

MotoGP Nederland: Quartararo wel oppermachtig in Assen

De eeuwige vete

Dutch TT 2015
Marc Márquez/Valentino Rossi
Zaterdag 27 juni
MotoGP

Hoewel het eigenlijk stiekem al in Argentinië begon, met de botsing waarbij Marc Márquez valt, is Assen zonder twijfel de echte aanleiding van misschien de beroemdste vete in de Grand Prix-geschiedenis. Die tussen Márquez en Valentino Rossi. Had Rossi gestraft moeten worden omdat hij de GT-afsneed? Márquez vindt van wel. Nam Márquez veel te veel risico en kon Rossi geen kant op? Rossi vindt van wel. Direct na afloop is het nog allemaal redelijk gezellig, maar tijdens de persconferentie ontspoort zichtbaar per minuut de onderlinge relatie, wat uiteindelijk leidt tot de beroemdste race uit de MotoGP-geschiedenis: Sepang 2015. Wat je ook vindt van die race, vast staat dat Rossi voor Sepang nooit dichter bij de tiende wereldtitel was en daarna nooit meer zo dicht bij een tiende wereldtitel kwam…

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen