MotoGP Nederland: Quartararo wel oppermachtig in Assen

Fabio Quartararo was de grote man tijdens de TT Assen en won met overmacht de MotoGP-wedstrijd. Maverick Viñales maakte na een sterk weekend de 1-2 voor Yamaha compleet. Echter werd op het podium benadrukt dat het enorm rommelt tussen Yamaha en Viñales, waarbij er een breuk aanstaande lijkt. Kijkend naar de resultaten op de baan, lijkt het een perfect weekend te zijn geweest voor het Yamaha-fabrieksteam in Assen. Alle sessies werd door hun rijders aangevoerd. Maverick Viñales pakte pole position. In de race was het een 1-2 voor het team, waarbij Fabio Quartararo zijn vierde zege van ...
Fabio Quartararo was de grote man tijdens de TT Assen en won met overmacht de MotoGP-wedstrijd. Maverick Viñales maakte na een sterk weekend de 1-2 voor Yamaha compleet. Echter werd op het podium benadrukt dat het enorm rommelt tussen Yamaha en Viñales, waarbij er een breuk aanstaande lijkt. Kijkend naar de resultaten op de baan, lijkt het een perfect weekend te zijn geweest voor het Yamaha-fabrieksteam in Assen. Alle sessies werd door hun rijders aangevoerd. Maverick Viñales pakte pole position. In de race was het een 1-2 voor het team, waarbij Fabio Quartararo zijn vierde zege van het seizoen scoorde. Met het sterke optreden benadrukte de Fransman nog maar eens (nog steeds) de grote favoriet voor de MotoGP titel te zijn. Viñales herstelde zich op een ongekende manier van zijn dramatische weekend op de Sachsenring waarin hij laatste werd. In de kwalificatie reed Vinales met een 1’31.814 de allersnelste ronde ooit met een MotoGP motor in Assen. Vanaf pole position finishte hij als tweede in de race. MotoGP Duitsland: is Marquez nu ook klaar voor de TT? In het Suzuki kamp was er een reden voor een glimlach. Joan Mir versloeg Johann Zarco in de strijd om plaats drie, nadat hij als tiende was gestart. Alex Rins werd in de openingsfase geraakt door een winglet van Zarco en kwam buiten de baan terecht. ‘Een idiote move’, aldus Rins. Deze keer crashte hij niet en wist de Suzuki coureur vanuit het achterveld nog weer naar de elfde plaats te komen. Miguel Oliveira reed opnieuw een goede race en werd ditmaal vijfde. Ducati was ondanks de vierde plaats de verliezer in Assen. Het Italiaanse merk heeft praktisch ieder jaar lastig op de vloeiende Drentse hei. Francesco Bagnaia mocht vanaf de eerste startrij vertrekken, maar kwam in de race mede door een long lap penalty niet verder dan plaats zes. Teammaat Jack Miller verloor na een crash nog veel meer punten op kampioenschapsleider Quartararo. En dan is er nog Marc Márquez. De Spanjaard gaf vooraf al aan dat hij zijn kunstje op de Sachsenring niet zou kunnen herhalen vanwege de layout van het TT Circuit. De enorme highsider in FP2 deed Márquez’s vertrouwen geen goed, evenals een schuiver in de kwalificatie. Fabio Quarataro was het sterkste in Assen. Vanaf een twintigste startplaats wist Márquez zich nog wel terug te knokken naar een zevende plaats net voor Aleix Espargaró en Takaaki Nakagami. Pol Espargaró begon het TT weekend erg goed, maar kon dit in de race niet voortzetten en finishte als tiende. De soap rond Viñales Achter de schermen rommelde het flink rondom Viñales. Het begon na zijn laatste plaats op de Sachsenring, slechts een week voor de TT. Viñales klapte volledig uit de school over zijn Japanse werkgever, waardoor hij zich respectloos behandeld voelde. Daarnaast gaf hij aan dat Yamaha de motor niet kon of wilde aanpassen naar zijn wensen. Beschuldigingen die je in deze huidige tijd nauwelijks meer hoort. Viñales opperde om de setup van Quartararo te gaan kopiëren in Assen, maar dat bleek niet nodig. De nieuwe asfaltlaag van het TT Circuit Assen heeft zoveel grip, dat zijn problemen niet van toepassing waren. ‘Op een circuit met minder grip staan we nergens’, aldus Viñales. De woorden van de 26-jarige coureur konden ook niet zonder gevolgen blijven. Vrijdag had Viñales vanwege een technische meeting geen tijd om met de media te praten. Iets wat zeer ongebruikelijk was en waar al de nodige vraagtekens bij werden gezet of dit wel de waarheid was. Na de kwalificatie kwamen de eerste verhalen op gang, dat Viñales Yamaha zou verlaten en vanaf 2022 zou gaan rijden voor Aprilia. Gezien de reacties, of eigenlijk het zwijgen, van de betrokkenen lijkt het erop dat de geruchten weleens waar zouden kunnen zijn. Voor Aprilia zou deze sensationele switch een enorme boost kunnen geven, want dan zou het Italiaanse merk ineens een echte toprijder in huis hebben. Aleix Espargaró laat in 2021 iedere race zien dat je met de Aprilia RS-GP voor de top-vijf posities kan strijden. Viñales was al eerder de teamgenoot van Aleix bij Suzuki in 2015 en 2016. Gezien het onderlinge verschil toen, zal Vinales vast denken dat hij met de steeds sterker wordende Aprilia ook voor de voorste posities kan gaan. Dat de wil groot is bij Viñales, is te zien aan de financiële consequenties. Naar verluidt zegt hij contact van zo’n zes miljoen op om voor twee miljoen te tekenen bij Aprilia. De Moto2-sensatie Raul Fernandez zou hoog op de Yamaha-lijst staan om het zitje van Viñales eventueel over te nemen. Echter moet Yamaha dan Fernandez nog wel zien los te weken bij KTM. De aanstaande breuk werd nog extra kracht bijgezet op het podium in Assen, toen Viñales weigerde om naast Quartararo en teamdirecteur Massimo Meregalli te gaan staan voor het fotomoment. Met de woorden ‘Ik heb iets nodig waarmee ik het maximale uit mijzelf kan halen’ in de persconferentie, lijkt het een kwestie van tijd voordat bekend zal worden dat Viñales, ondanks een getekend contract voor 2022, vroegtijdig Yamaha gaat verlaten. De toekomst van Valentino Rossi Bij het Petronas Yamaha-team zijn er ook de nodige problemen. Franco Morbidelli kon vanwege een knieblessure niet starten. Zijn plek werd ingenomen door WK Superbike-coureur Garrett Gerloff, die nog nooit een meter op het TT Circuit Assen gereden had. Gezien zijn achterstand deed de Amerikaan het niet onverdienstelijk. Aan de andere kant van de box bij Valentino Rossi lijkt iedereen zich drukker te maken of hij volgend jaar nog wel racet, dan hoe hij presteert. Donderdags voor de TT was een drukke dag voor de 42-jarige Italiaan. Voordat hij tot ereburger van de gemeente Assen werd benoemd, werd zijn VR46 Racing Team-plannen voor 2022 in de MotoGP onthult. Het team gaat rijden met Ducati’s, waarbij het Yamaha-boek voor Rossi’s eigen racerij gesloten lijkt. De hoofdsponsor van het team wordt Saudi Aramco, de staatsoliemaatschappij van de Saoedi-Arabië. Eigenaar en kroonprins Mohammed bin Salman zou maar wat graag willen dat Rossi nog een jaar doorgaat om samen met zijn halfbroer Luca Marini de Ducati te bemannen. Rossi zelf noemde het onwaarschijnlijk en lijkt zijn laatste TT te hebben gereden. Zijn vroege crash in de Ruskenhoek zal aan de woorden van de negenvoudig wereldkampioen weinig hebben veranderd. De enige reden dat we Rossi volgend jaar nog terug zouden kunnen zien, is dat hij zou bezwijken onder de druk van het oliegeld uit Saoedi-Arabië. Gezien Rossi’s karakter lijkt die kans heel klein. Wordt vast snel vervolgd! Valentino Rossi laadt zich in traditionele stijl op voor wellicht zijn laatste TT. De resultaten MotoGP Nederland 1. Fabio Quartararo (F), Yamaha, 40.35,031;2. Maverick Viñales (E), Yamaha, +2.757;3. Joan Mir (E), Suzuki, + 5.760;4. Johann Zarco (F), Ducati, +6.130;5. Miguel Oliveira (PT), KTM, +8.402;6. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +10.035;7. Marc Márquez (E), Honda, +10.110;8. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +10.346;9. Takaaki Nakagami (J), Honda, +12.225;10. Pol Espargaró (E), Honda, +18.565;11. Alex Rins (E), Suzuki, +21.372;12. Brad Binder (ZAF), KTM, +21.676;13. Danilo Petrucci (I), KTM, +27.783;14. Alex Marquez (E), Honda, +29.772;15. Enea Bastianini (I), Ducati, +32.785. 26 ronden =  118,092 KMRacegemiddelde winnaar: 174,5 km/u.Snelste ronde (8e): Quartararo, 1.32,869 = 176,0 km/u. WK-stand (na 9 van 19 races): 1. Quartararo, 156 punten;2. Zarco, 122;3. Bagnaia, 109;4. Mir, 101;5. Miller, 100;6. Viñales, 95;7. Oliveira, 85;8. A. Espargaró, 61;9. B. Binder, 60;10. M. Marquez, 50. GP in cijfers 90 Dit getal mag niet ontbreken in deze lijst. TT Circuit Assen gefeliciteerd met jullie jubileumeditie! 2011 Sinds 2011 wist ieder oneven jaar een Yamaha-rijder de TT te winnen. De even jaren zijn voor Honda-rijders. 1 Fabio Quartararo is de eerste Franse TT-winnaar in de koningsklasse. 11.500 Iedere dag mochten er zoveel bezoekers naar het circuit komen. Quotes ‘Ik kon nog drie tienden sneller.’Fabio Quartararo had in de race wat last van zijn rechterarm en wilde niet tot het uiterste gaan.‘Ik voel mij respectloos behandeld door Yamaha.’Maverick Viñalesis helemaal klaar met zijn huidige werkgever, met wellicht een vertrek naar Aprilia tot gevolg.‘Hier moet Honda echt iets aan doen.’Marc Márquez vertelde dat zijn pittige highsider in FP2 werd veroorzaakt door de elektronica.‘Speciaal podium, nadat we het dit half jaar moeilijker hadden dan verwacht.’Regerend kampioen Joan Mir hoopt door dit resultaat op een sterker tweede seizoenshelft.‘Assen is het beste circuit ter wereld.’Valentino Rossi werd voor de TT benoemd tot ereburger van de gemeente Assen. Moto3: Foggia terechte winnaar De Moto3-race tijdens de TT Assen werd een prooi voor Dennis Foggia. De Italiaan won verdiend, nadat hij in de zevenmans kopgroep praktisch constant het kopwerk deed. Het betekende voor de Leopard Racing-coureur zijn tweede zege van het seizoen 2021. Sergio Garcia finishte kort achter Foggia als tweede. Romano Fenati werd derde, ondanks dat hij twee long lap penalty’s moest nemen. Fenati had deze straf gekregen, nadat hij zich na de eerste vrije training agressief had gedragen. Pedro Acosta kon geen vijfde overwinning aan zijn totaal toevoegen, maar werd vierde. Wellicht was dit resultaat van de 17-jarige Spanjaard nog wel knapper dan één van zijn eerdere zeges, aangezien hij zaterdagavond überhaupt nog niet wist of hij mocht rijden. Acosta kwam zaterdag aan het einde van de derde vrije training hard ten val bij het uitkomen van de Geert Timmer-bocht, waarna hij door Riccardo Rossi hard in zijn rug werd geraakt. De bezeerde Acosta kreeg groen licht om te starten en hield de schade zeer beperkt in de race. Acosta begint aan de zomerstop met een ruime voorsprong van 48 punten op zijn grootste concurrent Garcia. Uitslag Moto3 Nederland 1. Dennis Foggia (I), Honda;2. Sergio Garcia (E), GasGas;3. Romano Fenati (I), Husqvarna;4. Pedro Acosta (E), KTM;5. Tatsuki Suzuki (J), Honda. WK-stand (na 9 van 19 races): 1. Pedro Acosta (E), KTM, 158 punten;2. Sergio Garcia (E), GasGas, 110;3. Dennis Foggia (I), Honda, 86;4. Romano Fenati (I), Husqvarna, 80.5. Jaume Masia (E), KTM, 72. Voorspelling sportredacteur Marien Cahuzak Hartstikke knap hoor, die zege op Assen, maar de komende twee races vinden plaats op de Red Bull Ring en dat is voor mij pas het echte examen voor Fabio Quartararo. Lukt het hem daar om te winnen, al is het er ‘maar’ één van de twee, mogen ze hem van mij meteen de wereldtitel geven. En als er ooit een kans is dat een Yamaha wint, dan is het wel dit jaar! Met dank aan Quartararo.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?