Dakar 2021: de geheimen van de 43e editie

Een digitale presentatie heeft de details onthuld van de route van de Dakar 2021. Die wordt van 3 tot 15 januari 2021 in Saoedi-Arabië gehouden. Een route van 7.646 km met start en finish in Jeddah, met 4.767 km aan getimede specials.

‘We willen het beste aan de concurrenten geven,’ benadrukte David Castera, directeur van de Dakar, en wees erop dat ‘er zeer gevarieerde en complexe specials zullen zijn, waardoor we niet kunnen weten wat er gaat gebeuren.’

Alles is bijzonder, anders en uniek in dit onvergetelijke jaar 2020 dat gekenmerkt wordt door Covid-19. Een jaar dat goed en binnen de norm begon, met traditioneel de Dakar in januari. De Amerikaan Ricky Brabec versloeg met een Honda na 18 jaar de KTM-dominantie.

Dakar 2021

In 2021 zal er een andere Dakar op Saoedisch grondgebied worden gereden. Niet alleen door Covid-19 maar ook omdat de ASO met David Castera aan het roer in de race meer prioriteit geeft aan navigatie, rijtechniek en duinvaardigheden. De lengte van de lengte en de pure snelheid doen er minder toe. Kortom: we kunnen uitzien naar een zwaardere, complexere en meer technische Dakar. Dat de Dakar 2021 hierdoor veiliger wordt, valt nog maar te bezien. Het gaat uiteindelijk toch om de snelste tijd, waardoor rijders geneigd zijn risico’s te nemen.

Gerard Jimmink: ‘Elke Dakar heb ik wel één keer geluk gehad’

Volledige route

Binnenkort, op 1, 2 en 3 december, gaan de meeste voertuigen vanuit Marseille per vrachtschip naar Jeddah. De teams zullen ze op 30 en 31 december in de havenstad aan de Rode Zee kunnen ophalen. De technische en administratieve controles zijn op 1 en 2 januari gepland.
De hoofdrolspelers van de Dakar gaan op 2 januari naar de baan voor een korte proloog van 11 km. De uitslag wordt gebruikt voor het toewijzen van de startvolgorde van de eerste etappe.

Dakar 2021: 12 etappes

Twaalf etappes liggen er te wachten, van 3 tot 15 januari 2021. Van start tot finish in Jeddah liggen 7.646 km, waarvan 4.767 km als getimede specials. De route door Saoedi-Arabië gaat tegen de klok in.
De langste etappe van 813 kilometer wordt op de vierde dag gereden. De langste special van 511 kilometer is de 11e en voorlaatste etappe. Er is een rustdag in Ha’il en de dag daarop vindt de marathon-etappe plaats waar de rijders geen mechanische assistentie hebben en meer dan ooit zelf voor hun motorfietsen moeten zorgen.

Dakar 2021

Jas met airbag verplicht

Een van de nieuwigheden van Dakar 2021 is dat de rijders pas 20 minuten voor vertrek het roadbook ontvangen. Een andere, belangrijke nieuwigheid is de beperking van achterbanden. Rijders mogen er tijdens de hele rally zes gebruiken.  Dat dwingt de rijders om zuinig te rijden. Ook mag gedurende de rally maar een keer een zuiger worden vervangen. Tijdens tankbeurten mogen geen mechanische reparaties worden uitgevoerd. Tenslotte is het gebruik van een jas met airbag voor alle motorrijders verplicht.

Dakar 2021

Nieuwe categorie: Dakar Classic

Aan de Dakar van 2021 zijn 321 voertuigen geregistreerd, waaronder 108 motorfietsen, 21 quads, 124 auto’s/SSV’s en 42 vrachtwagens. Daarnaast zijn 26 voertuigen geregistreerd die regelmatigheidsproeven in de nieuwe categorie ‘Dakar Classic’. Deze categorie staat open voor auto’s en vrachtwagens van voor 2000.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?