zaterdag 27 april 2024

De terugblik – Alois De Kort

MOTO73 heeft een indrukkend archief opgebouwd in de 46 jaar dat het blad verschijnt. Een archief vol wetenswaardige, boeiende, humoristische, mooie, opmerkelijke en glorieuze foto’s. In deze rubriek halen we ze nog eens voor het voetlicht.

Het verhaal achter deze foto ontrafelt

Het had er die zondagmorgen 25 februari 1973 alle schijn van dat de eerste klassieke motorcross van dat seizoen, aangekondigd als de Motocross van de Witte Mannekens in het Belgische Lummen, zijn naam alle eer aan zou doen. Maar hoe dik het pak sneeuw ook was, er werd natuurlijk gewoon gereden. De cross gaat altijd door en uiteindelijk zelfs onder een voorzichtig winterzonnetje. Op het moment dat deze foto werd genomen, was daar duidelijk nog geen sprake van. Iets dat perfect af te lezen is op het gezicht van de man met hoed en paraplu op de achtergrond. Hij mag echter niet klagen, want de tweede paraplu op deze foto dient als beschermheer van het heilige zijspanblok. Met een gevoelstemperatuur van dik onder nul staan de drie monteurs daardoor in de snijdende noordenwind te sleutelen. Zelfs zonder handschoenen! Voor wie ze sleutelen? Het verslag meldt daar helaas niets over, maar gelukkig hebben wij nu Jan de With in huis.

‘Als je de foto sterk uitvergroot, zie je een heel breed motorblok met koelribben, waarbij de bougies boven in de cilinderkop zitten en aan de rechterkant zie je een deel van een dikke uitlaatpijp. Het is dus een tweetakt, en wel een heel brede, en dan is het antwoord niet ver weg. Het gaat hier om de Kawasaki-Wasp-driecilinder van de Belg Alois De Kort. Hij kwam in 1972 voor het eerst met zo’n zijspan aan de start, nadat hij een aantal jaren met Norton-Wasp had gereden. Het was een heel karwei om drie expansie-uitlaten kwijt te kunnen in het zijspan en daarvoor had De Kort een mooie oplossing bedacht. Links en rechts van de motor liepen twee expansie-uitlaten omhoog, zoals destijds ook werd toegepast bij de Suzuki-solocrosser. De derde expansie-uitlaat kreeg een plaatsje in het zijspan. In het begin had hij twee problemen. De driepitter was erg dorstig en in Meijel viel hij stil wegens brandstofgebrek. De Kort verbreedde daarna een Husqvarna-tank, maar zat daardoor erg ongemakkelijk op de motor. Tweede probleem was de koeling van de middelste cilinder, die daardoor nogal eens vastliep.’

Jan de With
Fotograaf Jan Heese
Publicatie MOTO73
Jaar 1973
Editie 5
Pagina6
Onderwerp Motocross van de Witte Mannekens, Lummen (B)
Origineel bijschrift Lummen 1973: sneeuw en modder!

Wetenswaardigheid

Ondanks alle problemen is Alois De Kort, en later ook zijn broer Boudewijn, jarenlang de Kawasaki trouw gebleven. Omdat de motoren succesvol waren in de 750cc-wegraceklasse zat er in België een dealer die de krachtbronnen betrouwbaar maakte en daar konden de broers De Kort ook van meeprofiteren.

Tekst Marien Cahuzak

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen