De terugblik – De 24 Uur van Oss

MOTO73 heeft in 46 jaar een indrukwekkend archief vol wetenswaardige en opmerkelijke foto’s opgebouwd. Dit archief maakt nu onderdeel uit van het Nederlands Motor en Bromfiets Archief (NMBA). In deze rubriek halen we met hulp van Wout Meppelink een foto nog eens voor het voetlicht.

De 24 Uur van Oss: beroemd en berucht

Assen, Staphorst en Hengelo; stuk voor stuk plaatsen, waarbij je direct denkt aan de motorsport. Oss mag in dit rijtje zeker niet ontbreken, ook al is het qua motorrace de laatste jaren helaas een stuk stiller. Maar ooit was de Brabantse plaats het middelpunt van het lange-afstandsracen in Nederland vanwege de gevreesde 24 Uur van Oss. Met als treffend voorbeeld de zesde editie van dit evenement in 1974. Slechts zeventien van de 36 starters haalde de finish, waarbij Rini van Kasteren en Johan van de Wal wonnen. In het verslag van Henk van Oosterwijk wordt vermeld dat in het vierde uur het eerste drama zich afspeelde, nadat het achterwiel van de Muijen-Honda van Hans Hutten vastsloeg en Hans de zware machine twee kilometer moest terugduwen om later alsnog uit te vallen met een kapotte zuiger. Dit drama valt echter in het niet bij de dramatiek die op 22 juni 1975, een jaar later dus, plaatsvond. In de vroege ochtend ging het helemaal mis met Hans Hutten en verongelukte hij dodelijk. De verslagenheid onder collega’s en toeschouwers was groot, maar de race ging door… Naar later bleek, voor de laatste keer…

Foto-info

Fotograaf Jan Heese
Publicatie MOTO73
Jaar 1974
Editie 14
Pagina 32 en 33
Onderwerp 24 Uur van Oss
Fotobijschrift Start Oss ’74. Een spektakelstuk begint in de stromende regen. Let op de valpartij rechts, waardoor Gerrit Jongetjes niet weg kan.

Wetenswaardigheid

In totaal reden Rini van Kasteren en Johan van de Wal tijdens de editie van 1974 906 ronden in 24 uur, ondanks het wisselde weer slechts dertien minder dan de winnaars van een jaar eerder. Toch zijn die 906 ronden niet het meest indrukwekkende cijfer van 1974. Die eer gaat naar de 6.500 strobalen, die langs de baan lagen. Per meter twee strobalen en nog was het levensgevaarlijk.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.