De tussenbalans in de GP

Omdat Laguna Seca, waar alleen de MotoGP-categorie aan de start kwam, van de WK-kalender is geschrapt, rijden alle drie GP-klassen dit seizoen achttien races. Nu de Grote Prijs van Duitsland achter de rug is, kan precies halverwege het seizoen en met een vakantiepauze van vier weken voor de boeg een tussenbalans van 2014 worden opgemaakt.

In de MotoGP-klasse valt natuurlijk als eerste de waanzinnige reeks van negen overwinningen van Marc Marquez op. Daarmee is de 21-jarige Repsol Honda-coureur ongeslagen en kan titelprolongatie hem nog nauwelijks ontgaan. Mocht Marquez op deze manier doorgaan, dan mag hij zich zelfs al in Aragon (de veertiende van achttien GP’s) opnieuw wereldkampioen noemen!

Wat de grootste concurrenten van Marquez betreft, is daar in de eerste plaats de “wederopstanding” van Valentino Rossi en de moeilijke eerste seizoenshelft van diens Movistar Yamaha-teamgenoot Jorge Lorenzo. Tegen de verwachting van velen (maar zeker niet zijn fans!) in is “The Doctor” erin geslaagd de aansluiting bij het Spaans supertrio te hervinden. Alleen blijft het ondanks alle inspanningen en hoop van Rossi een moeilijke zaak voor hem om Marc Marquez te verslaan. Maar dat geldt voor al diens tegenstanders… Terwijl bij Ducati Cal Crutchlow het zoveelste slachtoffer van de blijkbaar ontembare Desmosedici lijkt te worden, doet Andrea Iannone het als satellietcoureur bij het Italiaanse merk beter. Als opvallend sterk (en constant) heeft Aleix Espargaró zich op de “Open” Forward-Yamaha ontpopt. Tegenvallend is tot nu toe het presteren van de vier coureurs die in het zadel van de nieuwe Honda RCV1000R-productieracer zitten. Dat is niet alleen te wijten aan het niveau van de rijders, maar zeer zeker ook aan de mogelijkheden van de machine. En daar zal, zoals HRC heeft medegedeeld, ook in de tweede helft van dit seizoen geen verandering in komen.

In de Moto2-klasse maakt Esteve Rabat zijn rol als titelfavoriet nummer één tot nu toe helemaal waar. De Spanjaard is snel en presteert constant. Het moet gek lopen als Rabat, of zijn Marc VDS-teamgenoot Mika Kallio, dit jaar niet de wereldtitel in deze categorie pakt. Terwijl het Moto2-debuutjaar van regerend Moto3-wereldkampioen Maverick Viñales als “zeer goed” (derde in de tussenstand) kan worden betiteld, vallen de prestaties van een aantal financieel zeer draagkrachtige teams tot nu toe absoluut tegen. Het nieuwe AirAsia Caterham-team wist met Johann Zarco na een uitermate zwak begin pas vier GP-punten te scoren. Bovendien zijn de prestaties van de tweede man, Josh Herrin, bepaald niet om naar huis te schrijven. De Amerikaanse Supersport-kampioen is na negen races zelfs nog puntloos. Ook de verrichtingen van Takaaki Nakagami, die voor aanvang van dit seizoen als titelkandidaat te boek stond, bleven tot nu toe ver beneden de verwachtingen. De Japanner, die op wens en onder druk van Honda het Italiaanse Italtrans Racing Team voor dit seizoen verruilde voor het Japanse Idemitsu Honda Team Asia van voormalig Honda-fabriekscoureur Tadayuki Okada, is helemaal uit vorm nadat hij in Qatar zijn tweede plaats verloor door diskwalificatie (wegens het gebruik van een ongeoorloofd luchtfilter). Ook het Moto2-team van Jorge “Aspar” Martinez, de Spaanse teambaas die is gewend te grossieren in successen, heeft tot nu toe weinig gepresteerd. En dat terwijl Nicolas Terol (3x) en Jordi Torres (1x) verleden jaar samen nog goed waren voor vier GP-zeges. Een gebrek aan vertrouwen in de voorkant van de Suter-machine wordt als reden aangegeven. Ook in de Moto3 (met Juanfran Guevara) en in de MotoGP (met Nicky Hayden en Hiroshi Aoyma op de tegenvallende Honda-productieracer) maakt Team Aspar zware tijden door.

Ook dit jaar is het halverwege het seizoen heel moeilijk om te voorspellen wie er Moto3-wereldkampioen gaat worden. Na een zwak begin heeft het Honda-duo Alex Marquez/Alex Rins de aansluiting gevonden bij de twee sterkste KTM-coureurs Jack Miller en Romano Fenati. Efren Vazquez (halfweg derde in de tussenstand) blijft door regelmatig te scoren een outsider. Gezien hun snelheid lijken Miller en Marquez echter de grootste titelkandidaten.

Helaas hebben de Nederlandse GP-debutanten Scott Deroue (Kalex KTM) en Bryan Schouten (Mahindra) in de eerste helft van dit seizoen geen punten weten te scoren. Gezien het in de breedte heel hoge niveau van deze klasse lijkt dat ook in de komende negen races moeilijk te gaan worden.

Foto 2Snap

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.