Eerste MOTOGP-zege Jorge Martin

De weg die leidt naar de eerste MotoGP-zege kan heel verschillend verlopen. Zo boekte Jorge Martin op de Red Bull Ring bij zijn pas zesde start in de koningsklasse reeds een overwinning. Voor zijn team, dat van Pramac Ducati, duurde het behalen van die eerste zege heel wat langer. Want al in 2005 verbond Pramac-eigenaar Paolo Campinoti zich met Ducati. Maar won nog nooit. Zo heeft de Italiaanse race-enthousiast maar liefst zestien jaar - 292 wedstrijden - op zijn eerste grote succes moeten wachten! In eerste instantie stond de GP van Stiermarken in het teken van, met alle respect, de oude garde. ...
De weg die leidt naar de eerste MotoGP-zege kan heel verschillend verlopen. Zo boekte Jorge Martin op de Red Bull Ring bij zijn pas zesde start in de koningsklasse reeds een overwinning. Voor zijn team, dat van Pramac Ducati, duurde het behalen van die eerste zege heel wat langer. Want al in 2005 verbond Pramac-eigenaar Paolo Campinoti zich met Ducati. Maar won nog nooit. Zo heeft de Italiaanse race-enthousiast maar liefst zestien jaar - 292 wedstrijden - op zijn eerste grote succes moeten wachten! In eerste instantie stond de GP van Stiermarken in het teken van, met alle respect, de oude garde. Want op een persconferentie voorafgaand aan deze Grand Prix maakte Valentino Rossi (42) bekend dat hij na dit seizoen een punt achter zijn meer dan indrukwekkende GP-carrière zet. Vervolgens was er Dani Pedrosa (35), die op de Red Bull Ring na ruim 2,5 jaar zijn comeback maakte als GP-coureur. Zijn laatste race was de GP van Valencia in 2018 geweest. Sindsdien verrichte de kleine Spanjaard heel veel testwerk om de KTM RC16 competitief te maken. Iets waar de voormalige Honda-rijder zich met succes mee bezig hield en houdt. Maar op een GP-comeback hadden niet veel mensen gerekend. Pedrosa deed dit om te zien hoe de machine zich in wedstrijdverband zou gedragen. En dan was er ook nog Cal Crutchlow, eveneens 35 jaar en na het afgelopen seizoen afgezwaaid als vaste MotoGP-coureur. Tegenwoordig fungeert de Engelsman als testcoureur voor Yamaha. Omdat Franco Morbidelli zeker nog drie races is uitgeschakeld, was Cal van harte welkom als diens vervanger in het Petronas Yamaha SRT-team. Nu was het niet de verwachting dat die drie coureurs bij deze Grand Prix de eerste startrij zouden gaan vormen. Dat gebeurde ook niet. Met Jorge Martin (23), Pecco Bagnaia (24) en Fabio Quartararo (22) was het namelijk juist de jonge garde die dat deed. Vuurzee Maar het was de ‘herintreder’ Dani Pedrosa die in de race als eerste voor het nodige spektakel zorgde. In de derde ronde raakte hij de macht over zijn KTM kwijt, die daardoor midden op de baan belandde. Daarop kon Lorenzo Savadori de machine van de Spanjaard niet meer ontwijken. Met als gevolg dat door lekkende brandstof een enorme vuurzee ontstond en de wedstrijd onmiddellijk werd stil gelegd. Gelukkig bleven de verwondingen bij beide coureurs beperkt tot een voetbreuk bij Savadori. Omdat een operatie noodzakelijk bleek te zijn, zal de Aprilia-coureur wel de tweede race in Oostenrijk aan zich voorbij moeten laten gaan. Het blussen van het vuur en het schoonmaken van de baan zorgde ervoor dat de coureurs pas drie kwartier later voor een nieuwe race, over 27 ronden, van start konden gaan. Verschillende rijders hadden daarbij het probleem dat ze niet meer de beschikking hadden over de voor hen optimale banden. Dat gold niet voor Jorge Martin, die na de GP van Doha voor de tweede keer in zijn nog prille MotoGP-carrière van pole position mocht vertrekken. Dat was op zich al een hele prestatie. Want de Spaanse rookie was na zijn indrukwekkende derde plaats in Qatar tijdens de training voor de GP van Portugal zwaar ten val gekomen. Met als gevolg acht botbreuken, drie operaties en het moeten missen van vier races.Dat zijn volledige herstel veel tijd in beslag nam, bleek tijdens de TT van Assen. Want hier moest hij vroegtijdig opgeven, omdat hij nog lang niet fit was. Na de vakantieperiode van vijf weken bleek dat op de Red Bull Ring wel het geval te zijn. De Moto3-wereldkampioen van 2018 weerstond in de eerste plaats de druk van de 125cc-titelhouder van 2017, tevens regerend MotoGP-wereldkampioen Joan Mir. Zo boekte de 23-jarige Madrileen al bij zijn zesde start een zege in de belangrijkste wegraceklasse. En dat mag indrukwekkend worden genoemd! Het was tevens de zesde Ducati-overwinning in zeven races op dit circuit. Als tweede scoorde Mir en zo Suzuki de tot nu toe beste klassering in 2021. Achter de titelhouder reed Fabio Quartararo naar een degelijke derde plaats. Omdat zijn naaste concurrent in de titelstrijd, Johann Zarco (Ducati), dit keer niet verder dan plek zes kwam, vergrootte de Yamaha-coureur zijn voorsprong tot veertig punten. Brad Binder hield de eer van KTM en Red Bull in hun thuisrace hoog door van de zestiende naar de vierde plaats te klimmen. Verliezers Waar winnaars zijn, zijn natuurlijk ook verliezers. In de eerste plaats was dat de winnaar van deze race van verleden jaar, Miguel Oliveira. De Portugese KTM-coureur had bij een val in de eerste training een pijnlijke blessure aan zijn rechterhand opgelopen. Daardoor was hij genoodzaakt in de race vroegtijdig de pit op te zoeken. Terwijl Jack Miller weer eens onderuitging, kampte zijn Ducati-teamgenoot Pecco Bagnaia met een niet optimaal functionerende achterband. Bovendien kreeg de Italiaan drie seconden tijdstraf, omdat hij niet de opgelegde long lap (vanwege het buiten de lijntjes rijden) had gereden. Zo werd hij uiteindelijk elfde.Ook Marc Márquez had na de tweede start problemen met zijn achterband. De Honda-coureur was ervan overtuigd dat wanneer de eerste race niet was afgebroken, hij die had kunnen winnen. Overigens finishte Dani Pedrosa op zijn tweede machine (van de eerste was na de brand niet veel meer over) als tiende, slechts anderhalve seconde achter zijn voormalige Repsol Honda-teamgenoot. Als dertiende reed Valentino Rossi een kleurloze wedstrijd. Duidelijk is dat hij niet meer snel genoeg is. Hoe graag hij en al zijn fans dat ook wel zouden willen. Het besluit om stoppen kan daarom alleen maar als verstandig worden betiteld. Rossi’s tijdelijke teamgenoot Cal Crutchlow kon ook geen potten breken, want hij werd slechts zeventiende op ruim veertig seconden van de winnaar. Een kapotte machine bij Aleix Espargaró zorgde ervoor dat geen enkele Aprilia-coureur in deze Grand Prix de finish haalde. En Maverick Viñales zat ook weer eens in de hoek waar de klappen vielen. Nadat de Yamaha-coureur er bij de eerste start heel goed had bijgezeten, sloeg zijn machine voor het tweede vertrek door een probleem met de koppeling af. Daarop moest hij vanuit de pitstraat vertrekken. Toen de ongelukkige Spanjaard ook nog eens een long lap aan zijn broek kreeg en zo kansloos werd om nog punten te scoren, zocht hij gedesillusioneerd zijn pitbox op. Maar net als alle andere coureurs krijgt Viñales aanstaand weekend opnieuw een kans. Want dan wordt op de Red Bull Ring de Grote Prijs van Oostenrijk verreden. Grote vraag is dan of Jorge Martin of te wel de ‘Martinator’ zijn tot nu toe grootste succes kan herhalen. Eén coureur is helemaal uit op revanche. En dat is Marc Márquez. Want die heeft wat het behalen van de wereldtitel betreft niets te verliezen. Daarvoor is zijn achterstand op de leidende Quartararo te groot. MM93 wil maar één ding: races winnen! De resultaten MOTOGP STIERMARKEN 27 RONDEN = 116,586 KM 1. Jorge Martin (E), Ducati, 38.07,8792. Joan Mir (E), Suzuki, +1,5483. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +9,6324. Brad Binder (SA), KTM, 12,7715. Takaaki Nakagami (J), Honda, +12,9236. Johann Zarco (F), Ducati, +13,0317. Alex Rins (E), Suzuki, 14,8398. Marc Marquez (E), Honda, +17,9539. Alex Marquez (E), Honda, +19,05910. Dani Pedrosa (E), KTM, +19,38911. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +21,66712. Enea Bastianini (I), Ducati, +25,26713. Valentino Rossi (I), Yamaha, +26,28214. Luca Marini (I), Ducati, +27,49215. Iker Lecuona (E), KTM, 31,076. Racegemiddelde winnaar: 183,4 km/u Snelste ronde (7e): Mir, 1.24,209 = 184,5 km/u WK-STAND (NA 10 VAN 19 RACES) 1. Quartararo, 1722. Zarco, 1323. Mir, 1214. Bagnaia, 1145. Miller, 1006. Viñales, 957. Oliveira, 858. B. Binder, 739. A. Espargaró, 6110. M. Marquez, 58.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?