GP Emilia-Ramogna & Algarve: Symbolische Aflossing

De uitloopronde van de GP Emilia-Romagna op het circuit van Misano gaf een soort symbolische aflossing van de wacht te zien. Zeker voor Yamaha. Want terwijl Fabio Quartararo er zijn eerste ronde als nieuwe MotoGP-wereldkampioen aflegde, reed Valentino Rossi er voor eigen publiek zijn laatste. Maar dat de nieuwe titelhouder en Yamaha niet op hun lauweren kunnen gaan rusten bleek bij de volgende confrontatie. Want die werd op oppermachtige wijze gewonnen door Pecco Bagnaia en Ducati. Lange tijd zag het er tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna naar uit, dat de beslissing in het MotoGP-wereldkampioenschap 2021 niet in Italië maar twee ...
De uitloopronde van de GP Emilia-Romagna op het circuit van Misano gaf een soort symbolische aflossing van de wacht te zien. Zeker voor Yamaha. Want terwijl Fabio Quartararo er zijn eerste ronde als nieuwe MotoGP-wereldkampioen aflegde, reed Valentino Rossi er voor eigen publiek zijn laatste. Maar dat de nieuwe titelhouder en Yamaha niet op hun lauweren kunnen gaan rusten bleek bij de volgende confrontatie. Want die werd op oppermachtige wijze gewonnen door Pecco Bagnaia en Ducati. Lange tijd zag het er tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna naar uit, dat de beslissing in het MotoGP-wereldkampioenschap 2021 niet in Italië maar twee weken later in Portugal zou gaan vallen. Tijdens de tweede GP van dit seizoen op het circuit aan de Adriatische kust deed Pecco Bagnaia namelijk geruime tijd dat gene wat hij moest doen om zijn (overigens kleine) kans op de titel in leven te houden. Dat was op de eerste plaats rijden. Maar met nog slechts vijf van de 27 te verrijden ronden voor de boeg viel opeens en zo toch nog heel verrassend de beslissing in de MotoGP-titelstrijd. In bocht 15, een ‘tricky’ linkse na zes rechtse bochten, werd de op het laatste moment genomen beslissing van de Ducati-coureur en zijn team om (in tegenstelling tot de concurrentie) op de harde voorband van start te gaan hem uiteindelijk toch fataal. Omdat de temperatuur lager bleef dan verwacht, verloor Bagnaia de controle over de voorkant van zijn machine en vloog zo horizontaal de grindbak in. Iets, dat zijn teamgenoot Jack Miller in dezelfde bocht (en op hetzelfde type band) al in de derde ronde had gedaan. Dit betekende, dat Fabio Quartararo zich wereldkampioen mocht noemen. Dat de Franse Yamaha-coureur achter het Repsol Honda-duo Marc Marquez/Pol Espargaró (de eerste 1-2-zege voor dit team sinds de GP van Aragón in 2017) en de opnieuw sterk rijdende Ennia Bastianni (Ducati) vervolgens ‘slechts’ vierde in deze race werd deed er niet meer toe. ‘El diablo’ (de duivel) was ‘Champion de monde’! En er was niemand die de coureur uit Nice dit succes misgunde. Na alle opgekropte spanningen te hebben omgezet in immense vreugde werd Fabio dan ook door iedereen, met zijn grootste rivalen als eersten, gefeliciteerd met dit succes. Emoties alom dus. Ook het ‘Gele #46-legioen’, dat op hetzelfde moment afscheid nam van hun held, juichte de nieuwe wereldkampioen tijdens de uitloopronde en op het podium toe. Dat werd zeker niet voor racewinnaar Marc Marquez gedaan….. Eerste Fransman Door de titel op de leeftijd van 22 jaar en 187 dagen te behalen is Fabio Quartararo de nu vijf na jongste kampioen in de koningsklasse (500cc/MotoGP). Alleen Marc Marquez, Freddie Spencer, Casey Stoner, Mike Hailwood en John Surtees waren jonger toen ze deze titel pakten. Een opvallend feit is, dat Valentino Rossi zijn eerste titel in de koningsklasse veroverde (dat was in 2001 op een 500cc-Honda) de Italiaan 22 jaar en 240 dagen oud was. Of te wel slechts 53 dagen ouder dan Quartararo bij het winnen van de belangrijkste wegracewereldtitel. Nu maar afwachten of de Fransman over twintig jaar net zoveel successen als zijn jeugdidool heeft behaald. Laat staan nog steeds als MotoGP-coureur actief is! Want wat dat aangaat is datgene wat Rossi heeft gepresteerd meer dan uniek! Quartararo is overigens ook de eerste Fransman die de belangrijkste wegracetitel heeft weten te winnen. Kijkend naar de statistieken blijkt dat in de 73 jaar dat het WK-wegracen bestaat, de titelstrijd in de koningsklasse nu 28 verschillende kampioenen heeft voortgebracht. Ze zijn afkomstig uit slechts zeven landen. Dat zijn de Verenigde Staten van Amerika (met 7 coureurs die samen 15 titels wonnen), Italië (6 – 20), Groot-Brittannië (6 – 17), Spanje (4 – 11), Australië (3 – 8), Rhodesië (1 – 1) en Frankrijk (1 – 1). Na Valentino Rossi (4x) en Jorge Lorenzo (3x) is Fabio Quartararo tevens de derde coureur, die voor Yamaha een MotoGP-wereldtitel in de wacht heeft weten te slepen. Onderuit Na zijn toch knappe zege in Misano, de eerste na zijn in juli 2020 opgelopen zware blessure op een circuit dat rechtsom gaat, kreeg Marc Marquez andermaal met een tegenslag te kampen. Na zijn derde overwinning in dit seizoen liep de achtvoudig wereldkampioen thuis in Spanje bij een valpartij op zijn enduro machine een hersenschudding op. Daardoor moest Marquez de GP van de Algarve aan zich voorbij laten gaan. En dat was jammer te noemen. Op het circuit van Portimão kon Fabio Quartararo als kersverse nieuwe wereldkampioen ‘vrijuit rijden’, als dat zo mooi heet. En dat was de jonge Fransman van plan. Ook hier was hij snel. Maar net zoals in Misano gooide een verknalde kwalificatie roet in het eten. Want de Yamaha-coureur mocht pas als zevende aan deze race beginnen. En met vier razendsnelle Ducati’s (zeker ten opzichten van de Yamaha) voor hem zou het wel eens heel moeilijk gaan worden om te winnen. Dat werd het ook. In een poging om verder naar voren te komen, een derde plaats leek op dat moment het hoogst haalbare, ging Quartararo uiteindelijk drie ronden voor het einde (de race werd vanwege een valpartij vroegtijdig met de rode vlag afgebroken) onderuit. Het was zo de eerste keer dit seizoen dat hij de finish niet haalde. Het gezegde ‘een titel behalen is vaak gemakkelijker dan hem te verdedigen’ was direct op de Fransman van toepassing. En dat kan volgend seizoen nog wel eens een dergelijk vervolg krijgen. Want na zijn vijfde polepostion op rij was het Pecco Bagnaia die opnieuw de toon zette. De Ducati-coureur won in Portugal niet alleen op oppermachtige wijze, hij bezorgde zijn werkgever tevens de zo gewilde constructeurstitel. Met een derde plaats achter uittredend wereldkampioen Joan Mir (Suzuki), maakte Jack Miller het succes van het Italiaanse merk compleet. Met slechts de GP van Valencia voor de boeg moet nu alleen nog het kampioenschap bij de teams worden beslist. Daarin heeft Lenovo Ducati een grote voorsprong op Monster Yamaha. Maar de laatste Grand Prix van 2021 zal ongetwijfeld slechts in het teken staan van één gebeurtenis. En dat is het afscheid van Valentino Rossi. Of misschien wel de grootste legende die de motorracerij tot nu toe heeft voortgebracht. De resultaten MOTOGP EMILIA-ROMAGNA 27 RONDEN =  114,102 KM 1. Marc Marquez (E), Honda, 41.52,830; 2. Pol Espargaró (E), Honda, +4,859; 3. Enea Bastianini (I), Ducati, +12,013; 4. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +12,775; 5. Johann Zarco (F), Ducati, +16,458; 6. Alex Rins (E), Suzuki, +17,669; 7. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +18,468; 8. Maverick Viñales (E), Aprilia, +18,607; 9. Luca Marini (I), Ducati, +25,417; 10. Valentino Rossi (I), Yamaha, +27,735; 11. Brad Binder (ZAF), KTM, +27,879; 12. Michele Pirro (I), Ducati, +28,137; 13. Andrea Dovizioso (I), Yamaha, +41,413; 14. Franco Morbidelli (I), Yamaha, +42,830; 15. Takaaki Nakagami (J), Honda, +1.22,462. Racegemiddelde winnaar: 163,4 km/u. Snelste ronde (16e): Francesco Bagnaia (I), Ducati, 1.32,171 = 165,0 km/u (record) MOTOGP ALGARVE 23 RONDEN = 105,616 KM 1. Bagnaia, 38.17,720; 2. Joan Mir (E), Suzuki, +2,478; 3. Jack Miller (AUS), Ducati, +6,402; 4. Alex Marquez (E), Honda, +6,453; 5. Zarco, +7,882; 6. P. Espargaro, +9,573; 7. Jorge Martin (E), Ducati, +10,155; 8. Alex Rins (E), Suzuki, +10,742; 9. Bastianini, +13,840; 10. B. Binder, +14,487; 11. Nakagami, +20,912; 12. Marini, +22,450; 13. Rossi, +22,752; 14. Dovizioso, +26,207; 15. Stefan Bradl (D), Honda, +26,284. Racegemiddelde winnaar: 165,4 km/u. Snelste ronde (5e): Bagnaia, 1.39,467 = 166,1 km/u. WK-stand (na 17 van 18 races): 1. Quartararo, 267 punten; 2. Bagnaia, 227; 3. Mir, 195; 4. Miller, 165; 5. Zarco, 163; 6. M. Marquez, 142; 7. B. Binder, 142; 8. A. Espargaró, 113; 9. Viñales (Yamaha en Aprilia), 106; 10. P. Espargaró, 100.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

Mautic Tags

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?