donderdag 6 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Internationale BMW GS Trophy Albanië: De kop is eraf!

Van 4 t/m 10 september rijden 21 teams uit alle windstreken om de winst in de Internationale BMW GS Trophy. Aan de hand van proeven en opdrachten wordt uiteindelijk bepaalt welk team er met de trofee vandoor gaat. Maar in essentie gaat het daar niet om in de BMW GS Trophy. Kameraadschap, GS-avontuur en lol maken zijn veel belangrijker.

De wekker gaat vroeg vandaag, namelijk om 04:30. Omdat ik altijd minimaal een uur nodig heb om mezelf weer mens te voelen, ben ik blij met de busrit die we hebben van ons hotel naar het basekamp. Ook de laatste keer in luxe voor mij, want de GS Trophy is begonnen en dat betekent ook voor alle mediamensen elke dag de tent opzetten en met je handdoek in de rij staan voor het douchehokje. Mike heeft zo te zien hetzelfde probleem, zijn gezicht moet nog even rechttrekken voordat hij zijn helm op zet. Remy en Willem lijken vol energie te zitten. Dat is mooi, want dat hebben we nodig vandaag. Eerst wakker worden tijdens een stevig ontbijt en een bak koffie waarvan je ogen na één slok direct uit je oogkassen ploppen en je de hele dag kan nagenieten van de nasmaak. Albanian Style, denk ik. Rijdag 1 gaat beginnen en we verlaten ons kamp aan het strand in Kaveje. Gelukkig kan ik het typen, want geen idee hoe je dit uitspreekt.

TeamNL herken je meteen aan de oranje kleur van de helmen.

BMW GS Trophy filosofie

De rit van vandaag is ruim 200 km waarvan ongeveer 130 km offroad. Nu zal je denken dat die 70 km op strak geasfalteerde wegen zal zijn, maar dat is in Albanië nogal een ruim begrip. Met asfalt bedoelen ze offroad met hier en daar een lapje teer ertussen. Dat er meer gaten en oneffenheden in een maankrater zitten, maakt het wel puur GS Trophy.

Er staan tijdens de route maar liefst twee opdrachten op TeamNL te wachten. De eerste opdracht begint op de berg direct achter het basekamp. Ze moeten een offroadtrack afleggen vol van mul zand, enkele hellingen en uiteraard stenen. Een voor een leggen ze de proef foutloos af. Mike moet na de opdracht even stoom afblazen en tot bezinning komen dat we hier ook zijn om lol te maken. Presteren moeten ze zeker, maar tussen de proeven door is er ook tijd voor ontspanning en genieten van de omgeving.

Bekijk hier ook de video van rijdag 1

Op de route moeten we de BMW GS’en parkeren in een lange rij. Eerst dachten we dat er een challenge aan zat te komen, maar er bleek een flinke klim in het verschiet te liggen met veel losse stenen. De één na de ander strandt en we hebben onze energie al aardig verspild aan het opraken van GS’en en het naar boven trekken van deze toch wel zware machines. Daarna zijn we zelf aan de beurt. Gelukkig rijdt TemNL zonder problemen naar boven. En dat voor een plat landje…

Tijdens de International BMW GS Trophy voeren de landenteams verschillende opdrachten en proeven uit.

Tiende op dag 1 van de BMW GS Trophy

Opdracht 2 bestaat uit een parcours met flinke keien en twee rivierdoorwadingen. Willem bijt het spits af en legt de ronde vrijwel foutloos af, evenals Remy. Mike gaat super van start en heeft flink de snelheid erin, maar legt zijn GS helaas neer in één van de laatste bochten. Ondanks dat zet hij de BMW snel weer overeind en vervolgt de proef in vliegende vaart.

De eerste dag zit er rond 19:00 op, tijd om je avondroutine eigen te maken. Tijdens de GS Trophy in Nieuw-Zeeland heb ik wel geleerd hoe je de avond zo efficiënt mogelijk kan indelen. Na aankomst op het kamp eerst je tas zoeken, die bij de bagagevrachtwagen uitgestald staat. Makkie zou je denken, maar aangezien alle 200 deelnemers, marshalls en helpers allemaal exact dezelfde tas bij zich hebben kan je hier best even zoet mee zijn. Net als vorige GS Trophy ben ik uiteraard vergeten er een herkenbaar roze lint aan te hangen. Dus heb ik die tip helaas ook niet aan het team kunnen geven. Misschien dan toch maar die blauwe handdoek eraan vastknopen om tijd te winnen voor de volgende dag.

Nadat we de ruim 20 kg zware tas over het terrein hebben gesleept in ons warme motorpak, is het opzetten van de tent prioriteit 1. Douchen staat op plaats 2, zodat je na alles wat er die avond nog op het programma staat direct je slaapzak in kan duiken!

‘s Avonds worden de scores bekend gemaakt. Vol spanning kijken de jongens naar de eerste score van de dag. Nadat ze heel de dag zelf al hebben zitten rekenen eindigen ze deze dag op een tiende plaats.

Minstens zo belangrijk tijdens de International BMW GS Trophy: cultuur snuiven en ervaringen delen.
Nikki van der Spek
Van jongs af aan vond ik motoren erg fascinerend. Op mijn achttiende ben ik gelijk begonnen met mijn motorrijbewijs en op mijn 21e had ik mijn eigen motorrijschool. Terwijl ik motorrijles gaf, heb ik onder dwang van mijn vriend toch ook maar mijn autorijbewijs gehaald. Ondertussen probeer ik elke tak van rijden en/of sport uit als het kan en daar leer je een hoop van. Daarbij horen vallen en opstaan.’

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen