maandag 15 juli 2024

Interview – Glenn van Straalen naar Ten Kate Racing Yamaha

Glenn van Straalen gaat met Ten Kate Racing Yamaha op jacht naar Nederlands succes in de World Supersport. De 23-jarige coureur uit Hoogkarspel komt over van het EAB Racing Team en wordt in 2024 de teamgenoot van Stefano Manzi. Een gesprek met Van Straalen over zijn transfer en de hoge verwachtingen die er bij het racen voor een team met twaalf wereldtitels komen kijken.

Foto’s: Teams

Glenn, heb je Michael van der Mark al gebeld voor tips?

‘Niet gebeld, maar we spreken elkaar veel en natuurlijk heb ik hem de laatste tijd wat meer gevraagd over Ten Kate. Hij is tien jaar geleden met Ten Kate World Supersport-kampioen geworden. Hij kan uit ervaring spreken hoe het is om daar te racen. Maar er is ook veel veranderd. De teamleden zijn anders en Ten Kate racet nu met Yamaha. Het is fijn om terug te kunnen vallen op een ervaren rijder als Michael. Niet alleen voor de overstap naar Ten Kate, maar we kunnen praten over alles wat er bij deze sport komt kijken.’

Waarom gaat deze Nederlandse combinatie een succes worden?

‘Ten Kate heeft veel kennis en ze zijn de laatste jaren zeer snel geweest met Yamaha. Kijk maar naar de wereldtitels van Dominique Aegerter en vorig jaar werd Stefano Manzi tweede in het WK. Ik heb al voor Ten Kate gereden in het verleden, niet in hun officiële World Supersport-team, maar ik weet wel hoe ze werken. Wanneer ik van mijn kant de puntjes op de i kan zetten qua rijden, dan heb ik er veel vertrouwen in dat deze samenwerking tot mooie resultaten kan leiden.’

Glenn van Straalen maakt in Assen de hoge WorldSSP-verwachtingen waar

EAB Racing Team had al een rijder (Niki Tuuli) gecontracteerd en stapt over naar Ducati. Heb je nog gevreesd dat je zonder WK-zitje kwam te zitten?

‘Die vrees is er wel even wanneer het nog niet definitief rond is. Ik was bezig met Ten Kate en je spreekt vertrouwen in elkaar uit, maar er komen veel factoren bij kijken om zo’n deal rond te maken. Ik had gedurende het jaar bij EAB Racing al aangegeven dat we ook verder gingen kijken. Het is logisch dat zij dat ook doen. Ze waren snel rond met een andere rijder. Natuurlijk denk je op dat moment wanneer je zelf nog niet rond bent; als dat maar goed gaat. Je neemt toch een bepaald risico. Maar ik wilde er gewoon alles aan doen om voor Ten Kate te racen.’

Eind vorig jaar was er ook al sprake van dat je naar Ten Kate zou gaan. Waarom ging dat toen niet door?

‘We hebben inderdaad contact gehad, maar toen lukte het niet om het rond te maken. Zoals al aangegeven komen er veel factoren bij kijken. Ik ben bij het EAB Racing Team gebleven en we hebben goede jaren gehad. Ik heb bij hen de kans gekregen om mij te ontwikkelen tot de coureur die ik nu ben.’

Wat is jouw doel voor 2024?

‘Zoveel mogelijk podiums rijden. Wanneer het lukt om er ieder raceweekend vooraan bij te zitten, dan zit er ook een goede eindklassering in. Het doel is om minimaal in de top-vijf van het WK te eindigen.’

Ben je tevreden over jouw ontwikkeling na de grote stap die je maakte in 2022?

‘Ik ben rustiger geworden afgelopen jaar en het rijden gaat met meer controle. Qua resultaat is dat misschien niet direct te zien, want 2022 en 2023 waren qua concurrentie compleet anders. Vorig jaar was Ducati zeer sterk. Toch was ik vaak de tweede of derde Yamaha-rijder en daar wordt toch wel naar gekeken.’

Waarom zouden de resultaten als coureur van Ten Kate Racing Yamaha beter zijn?

‘Het was een grote verandering dat EAB Racing naar Ducati ging in 2024. Ik wilde graag bij Yamaha blijven, omdat we al meerdere jaren samenwerken. Ten Kate Racing Yamaha is qua professionaliteit een fabrieksteam. Ze tunen de motoren zelf en hebben bewezen daar heel goed in te zijn. Daarnaast hebben ze veel kennis en data van snelle rijders. Het EAB Racing Team is een veel kleiner privéteam, die de spullen goed voor elkaar heeft. Maar ik wil graag een professionele carrière in deze sport. Ik denk dat de overstap naar Ten Kate de juiste stap is om dat te bereiken.’

Wat zijn die puntjes die jij nog op de i moet zetten?

‘Wanneer ik goed aan het weekend begin, zit ik er over het algemeen ook met de races sterk bij. Maar als dat niet lukt vanaf de eerste training, is het lastig om terug te komen. Het zit in de focus voor een weekend. Die moet 110% zijn. Daar werk ik al langere tijd aan, maar dat ben ik met behulp van trainers nog professioneler aan het maken. Daarnaast moest ik de laatste jaren veel randzaken voor een raceweekend nog zelf regelen. Dat deed ik ook zelf. Ik dacht vaak in oplossingen, maar daar krijg je wel zelf werk en afleiding van. Ten Kate is zo’n professioneel team dat ik mij niet meer bezig hoef te houden met randzaken en dat gaat hopelijk ook helpen om nog sterker aan de raceweekenden te beginnen.’

Het World Supersport seizoen begint al vroeg (februari) op Phillip Island. Hoe ga jij je in zo’n korte tijd zo goed mogelijk voorbereiden op het seizoen?

‘In januari ga ik een maand naar Spanje om te trainen, zowel fysiek als op de motor. Dit heb ik ook nog niet eerder zo lang en intensief gedaan. Eind januari is de eerste test met Ten Kate en ga ik voor het eerst werken met het team. Nadat we terug zijn van de eerste race in Australië, is het plan om weer naar Spanje te gaan om daar nog een periode te trainen.’

Philip Island 2011, het laatste podium voor Marco Simoncelli – terugblik

Je hebt al jaren geen teamgenoot gehad. Is dat een voordeel dat je nu zo’n snelle teamgenoot met vicewereldkampioen Stefano Manzi krijgt?

‘In principe wel. Het kan tijdens de tests helpen om eerder op snelheid te komen. Mocht het in het seizoen bij één van ons wat moeilijker gaan, dan kan je wat aan elkaar hebben. Natuurlijk wil je altijd voor je teamgenoot finishen, maar de druk ligt bij hem. Hij heeft zich al bewezen en ik ben nieuw.’

Geeft het extra druk om voor Ten Kate Racing Yamaha – een team met zoveel wereldtitels – te gaan racen en is er ook gesproken over de toekomst?

‘Niet echt druk. Het is vooral een geweldige kans om voor zo’n team te rijden. Ik ga er dan ook 110% voor. We hebben ook gesproken over 2025. Van mijn kant zie ik deze stap als een meerjarenplan om hopelijk naar iets heel moois – misschien wel een wereldtitel – te groeien. Maar we moeten eerst zien hoe 2024 gaat verlopen. Uiteindelijk hangt alles af van resultaten en het is aan mij om daarvoor te zorgen.’

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen