Le Dakar: opnieuw winst voor Meo, en Vogels is nijdig

Opnieuw een defensieve etappe voor Toby Price, waarin de Australiër het gas niet volledig tegen de stuit gehouden heeft. Desalniettemin verloor hij slechts 18 seconden op Antoine Meo, de debuterende meervoudig enduro wereldkampioen, die zijn tweede zege van de rally pakt. Derde plaats was voor de Argentijn Pablo Quintanilla op de Husqvarna.

Voor Paulo Goncalves is Le Dakar ten einde. De Portugese fabrieksrijder in dienst van Honda werd bewusteloos aangetroffen langs de route en per helikopter afgevoerd. Na een kort medisch onderzoek bleek hij niets over te houden aan de opgelopen hoofdwond. Al met al was het voor zowel Goncalves als zijn werkgever HRC, geen pretje tijdens deze Dakar Rally. Keer op keer werden zowel rijder als machine geplaagd door pech, en ook de teamgenoten van Goncalves troffen de plaaggeest meer dan eens.

Met het uitvallen van HRC’s laatste echte kanshebber voor het eindklassement, is het aan Kevin Benavides om de hete ijzers uit het vuur te halen. Benavides komt uit op een satelliet CRF450 Rally van Honda Zuid-Amerika, die ondanks sterke gelijkenissen toch iets minder is dan het materiaal van Goncalves. De Argentijn staat momenteel vijfde in het motorklassement op net geen uur van leider Price, die op zijn beurt nog steeds ruim een half uur en bijna drie kwartier los staat van zijn meest directe belagers. Stefan Svitko en een fantastisch debuterende Meo respectievelijk.

NEDERLANDERS: ‘Dit mag de naam Dakar niet hebben’

Had Hans Vogels tijdens etappe 10 nog écht zijn dag, gisteren was hij vooral boos. Opnieuw besloot de organisatie een deel van de proef te neutraliseren, en wel een groot deel. Na 243 kilometer van de 431 kilometers Special Stage vlagde men de rijders af, ware het niet dat onder meer Vogels dat punt allang gepasseerd was en zelfs al aan de finish was. Hij wees erop dat snellere mannen achter hem nu niet alleen veel minder zwaar belast zijn op het ruige steenachtige laatste deel van de proef, maar ook dat hij – of zijn tegenstanders – had kunnen crashen, met alle gevolgen van dien.

Ook is hij het niet eens met het gemak waarmee de ASO telkens ingrijpt. Le Dakar wordt de zwaarste rally ter wereld genoemd, maar Vogels kan zich daar niet in vinden. Hij hekelt de neutralisaties, inkortingen en het annuleren van Special Stages. “Men doet mee omdat dit de zwaarste rally ter wereld zou moeten zijn, dan is het finishen of falen, maar niet dit half-en-half laffe gedoe!” aldus de Brabander.

Achter Vogels, wist enkel Verhoeven binnen het uur van winnaar Meo aan de finish te komen, hij pakt plek 20.

ETAPPE 12: ‘we gaan nog niet naar huis, nog lange niet…’

In de boeken spreken we van de een-na-laatste etappe van Le Dakar 2016, maar de rijders zijn nog heel ver van huis. Met 450 kilometer verbindingsroute en 481 kilometer aan Special Stage hebben de rijders het hard te halen op de route van San Juan naar Villa Carlos Paz, dwars door de uitgestrekte Argentijnse pampa’s. 

Al liggen er naast de vlaktes ook nogal wat smalle secties in het verschiet, waardoor niet de gehele route met de trucks gedeeld wordt. Iets minder stuk gereden route voor de lichtste deelnemers dus.

Gevaar loert trouwens nog steeds, want al is de route van nature zo technisch niet als sommige eerdere etappes, de vermoeidheid kan toeslaan. En gevaarlijker nog; het idee bijna thuis te zijn in combinatie met die ontbrekende energie, is een gevaarlijk cocktail. Een simpele blunder kan nu doorslaggevend zijn.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.