Moto2: Bo Bendsneyder in punten bij afscheid

Tijdens de laatste Grand Prix van 2020, die van Portugal op het prachtige circuit van Portimão, nam Bo Bendsneyder in stijl afscheid; niet alleen van het NTS RW Racing GP-team van eigenaar Roelof Waninge en manager Jarno Janssen, maar ook als GP-coureur. Na twee seizoenen in de Moto3 en drie in de Moto2 is er geen plaats meer op het hoogste raceniveau voor de winnaar van de Red Bull Rookies Cup in 2015. En dat is jammer te noemen. Al helemaal omdat de 21-jarige Rotterdammer een week na zijn tot nu toe beste Moto2-race en resultaat (achtste in Valencia) in ...
Tijdens de laatste Grand Prix van 2020, die van Portugal op het prachtige circuit van Portimão, nam Bo Bendsneyder in stijl afscheid; niet alleen van het NTS RW Racing GP-team van eigenaar Roelof Waninge en manager Jarno Janssen, maar ook als GP-coureur. Na twee seizoenen in de Moto3 en drie in de Moto2 is er geen plaats meer op het hoogste raceniveau voor de winnaar van de Red Bull Rookies Cup in 2015. En dat is jammer te noemen. Al helemaal omdat de 21-jarige Rotterdammer een week na zijn tot nu toe beste Moto2-race en resultaat (achtste in Valencia) in Portimão opnieuw een heel goede wedstrijd reed. Na als zestiende uit de kwalificatie tevoorschijn te zijn gekomen, op nog geen halve seconde van polesetter (en latere winnaar) Remy Gardner, had Bendsneyder in de eerste bocht de pech dat hij moest uitwijken voor Fabio Di Giannantonio en Nicolò Bulega, die samen ten val kwamen. Dit voorval kostte de Nederlander de nodige tijd. Maar hij liet zich er niet door ontmoedigen. Vanaf de 22e plaats knokte Bendsneyder zich op het technisch moeilijke en zware circuit naar een uiteindelijk knappe dertiende plaats en zo drie WK-punten. Frappant punt was dat de NTS-coureur in zijn jacht op de twaalfde plaats in de laatste ronde van de race zijn snelste rondetijd realiseerde. Het verschil ten opzichte van winnaar Gardner bedroeg na 23 ronden, ondanks de eerder genoemde tegenslag, nog geen zeventien seconden. NTS RW Racing GP en Bo Bendsneyder; het verhaal Na afloop van (voorlopig?) zijn laatste GP-optreden bleek dat Bo van tevoren had gehoopt om, net zoals in Valencia, bij de eerste tien te eindigen. ‘Na de eerste ronde dacht ik “Daar gaat mijn top tien”, maar ik kon de knop omzetten en die frustratie gebruiken als motivatie om te knallen. Jammer dat ik net Schrötter niet meer kon pakken voor de twaalfde plaats. Ik ben blij met hoe we het seizoen hebben afgesloten. Dat geeft een goed gevoel.’ Ondanks dat blijft het echter jammer dat Bendsneyder naast de openingswedstrijd in Qatar pas in de laatste drie races van 2020 heeft laten zien, hoe goed hij als coureur kan zijn. De vraag blijft waarom dit niet het hele seizoen zo is geweest. Ook al omdat er door de vanwege de coronapandemie uitgevaardigde ontwikkelingsstop weinig tot niets aan de machines mocht worden veranderd. Dat gold ook voor de NTS. Desalniettemin ging het met deze machine met Bendsneyder in het zitje op het eind van een zeer stressvol seizoen steeds beter. Wat als dit eerder was gebeurd? Hadden we dan volgend jaar wederom een Nederlandse coureur in het enige Nederlandse GP-team aan de start gehad? Nu is dat niet het geval. Dat geldt wat Bendsneyder betreft ook voor een buitenlands GP-team. Want zijn naam ontbreekt op de (voorlopige) Moto2-startlijst van 2021. En dat is jammer. Niet alleen voor Bo, maar ook voor de hele Nederlandse motorsport. Want die wordt volgend jaar door geen enkele GP-coureur vertegenwoordigd. Naast het feit dat er geen enkele Nederlandse coureur op de lijst staat van de drie GP-klassen (te weten de MotoGP, Moto2 en Moto3 met in totaal 22+30+28=80 rijders), valt op dat van die 80 vaste GP-coureurs er maar liefst 25 uit Spanje en 23 uit Italië afkomstig zijn. Samen zijn dat er 48. De overige 32 rijders komen vervolgens uit zeventien andere landen. Nederland behoort daar dus niet meer bij. En dat maakt de zaak alleen nog maar erger!

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?