vrijdag 13 december 2024

MotoGP-wereld eert vrijdag overleden Mike Trimby

Mike Trimby (74), de oprichter en CEO van IRTA, is helaas op vrijdagavond overleden. Mike was een van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van de motor Grand Prix-races en speelde een cruciale rol in het vormgeven van de sport die MotoGP is geworden.

Mike begon zijn carrière in de jaren ’60 als coureur en monteur. Later verschoof zijn focus weg van de baan, en tegen het einde van de jaren ’70 was hij al een sleutelfiguur in het Wereldkampioenschap. In 1982 vroegen de coureurs Mike om hen formeel te vertegenwoordigen, en vier jaar later, in 1986, werd de International Road Racing Teams Association (IRTA) opgericht, met Mike als leidend figuur.

‘Marc Marquez verlaat in 2024 Honda voor Gresini Racing’

IRTA heeft sindsdien een cruciale rol gespeeld in het vormgeven van de sport en heeft zich ingezet voor de belangen van coureurs en teams. De aanzienlijke verbetering van de veiligheid van coureurs in de sport sinds die tijd is grotendeels te danken aan IRTA en aan het werk dat Mike en zijn vrouw Irene hebben verricht.

In 1992 begon een nieuw tijdperk van samenwerking en consensus tussen IRTA, de FIM, de MSMA en Dorna Sports, wat een mijlpaal was voor de motor Grand Prix-races. Ook dit is grotendeels te danken aan de fundamenten die Mike en IRTA in het decennium ervoor hebben gelegd, waardoor coureurs en teams een gelijke stem hebben aan tafel.

Op zaterdag werd ter ere van Mike een speciale persconferentie gehouden op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Tijdens de conferentie werd ook aangekondigd dat hij zal worden benoemd tot een MotoGP Legende en officieel zal worden opgenomen in de Hall of Fame.

De MotoGP-familie betuigt hun diepste medeleven aan de vrouw van Mike, Irene, zijn familie, vrienden, collega’s en dierbaren. Wij danken hem voor zijn buitengewone bijdrage aan onze sport.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen