MotoGP Frankrijk & Aragón: volop verrassingen

Met Danilo Petrucci als winnaar in Le Mans en Alex Rins in Aragón dienden zich respectievelijk de zevende en achtste verschillende winnaar in dit toch al onvoorspelbare MotoGP-seizoen aan. Maar de grootste verrassing is dat, met nog vier races te gaan, de titelstrijd wordt aangevoerd door Joan Mir. En dat terwijl de Suzuki-coureur nog nooit een MotoGP-race heeft weten te winnen… Het door de coronacrisis toch al ontregelde MotoGP-seizoen blijft er eentje vol verrassingen. In Le Mans werden de coureurs (en ook de technici) voor het eerst dit jaar op zondag namelijk verrast met nat asfalt. En dat terwijl ...
Met Danilo Petrucci als winnaar in Le Mans en Alex Rins in Aragón dienden zich respectievelijk de zevende en achtste verschillende winnaar in dit toch al onvoorspelbare MotoGP-seizoen aan. Maar de grootste verrassing is dat, met nog vier races te gaan, de titelstrijd wordt aangevoerd door Joan Mir. En dat terwijl de Suzuki-coureur nog nooit een MotoGP-race heeft weten te winnen… Het door de coronacrisis toch al ontregelde MotoGP-seizoen blijft er eentje vol verrassingen. In Le Mans werden de coureurs (en ook de technici) voor het eerst dit jaar op zondag namelijk verrast met nat asfalt. En dat terwijl alle trainingen en kwalificaties op een droge baan hadden plaats gevonden. Daar kwam nog bij dat de temperaturen in het noorden van Frankrijk zeer laag waren. Het gevolg was dat de negende confrontatie van dit toch alle bizarre seizoen een totaal ander wedstrijdbeeld opleverde dan van tevoren was verwacht. Danillo Petrucci verraste met een zege op een nat Le Mans. In eerste instantie waren de Yamaha-coureurs favoriet. Maar op een natte baan bleek geen van hen voldoende warmte in de banden te kunnen krijgen. Met als gevolg dat ze niet de verwachte hoofdrol konden vertolken. Daarentegen lukte de Ducati-coureurs dat juist wel. Dat gold met name voor de tot nu toe in dit seizoen nauwelijks opvallende Danilo Petrucci. De als regenspecialist bekend staande Italiaan reed een foutloze race en werd zo op verrassende wijze de zevende verschillende winnaar van dit seizoen. Even zo verrassend was de tweede plaats van de als achttiende gestarte MotoGP-rookie Alex Marquez, die daarmee Honda haar eerste podiumplaats van 2020 bezorgde. Pol Espargaró (KTM) maakte als derde een van tevoren voor onmogelijk gehouden top-3 compleet. Rossi uitgeschakeld Valentino Rossi krijgt tegenslag op tegenslag te verwerken. Nog voordat in Le Mans Franco Morbidelli (val), Alex Rins (val) en Jack Miller (defecte Ducati) in kansrijke positie waren uitgeschakeld, had Valentino Rossi dat al gedaan. Direct na de start gleed de Italiaan namelijk in de chicane onderuit. Het was de derde opeenvolgende race waarin Rossi in de fout ging. Nog was alle leed niet voor het Yamaha-team geleden. Want nadat eerder al zes Japanse technici vanwege corona niet van Andorra naar Le Mans hadden mogen reizen, overkwam de Italiaan hetzelfde toen hij vanuit zijn woonplaats Tavullia naar Aragón wilde gaan. Ook ‘The Doctor’ bleek besmet met het coronavirus. Met als gevolg dat hij beide races in Aragón aan zich voorbij moest (en moet) laten gaan. Zo was het voor het eerst sinds Qatar 2013 dat er een Grand Prix zonder de twee grote vedetten (en kampioenen) Valentino Rossi en Marc Marquez plaatsvond! Laatstgenoemde had namelijk besloten om toch nog niet zijn rentree te maken. Ook al ging het om één van zijn favoriete circuits. Tot veler verrassing zou de eer van de familie Marquez na Le Mans echter ook op hun thuiscircuit worden hoog gehouden door de jongste van de racende twee broers, Alex. Opgeschoven tijdschema In eerste instantie waren het ook op Aragón de Yamaha-coureurs die de hoofdrol voor zich opeisten. Ook in het noorden van Spanje waren de temperaturen laag. Zo laag zelfs, dat het tijdschema op zaterdag en zondag vanwege de veiligheid een uur werd opgeschoven. In tegenstelling tot Le Mans bleef het in Aragón wel droog. Maar andermaal waren het de Yamaha-rijders die in de race met problemen te kampen kregen. Dat gold met name voor Fabio Quartararo, die net als bij zijn thuisrace van pole position mocht vertrekken. En dat ondanks een gemene highsider tijdens de training, die veel pijn opleverde. Nog pijnlijker, maar dan in een ander opzicht, zou de race voor de WK-koploper verlopen. Na een voorspoedig begin, samen met merkgenoot Maverick Viñales reed Quartararo aan de leiding, kreeg hij al snel problemen met de luchtdruk in zijn voorband. Met als gevolg dat de Fransman als achttiende zelfs buiten de punten eindigde. Quartararo was niet de enige Yamaha-coureur die terugviel. Dat deden ook Viñales en Morbidelli. Maar zij wisten de schade te beperken tot respectievelijk de vierde en de zesde plaats. Wat een Yamaha-race had moeten worden, werd (heel verrassend) een Suzuki-triomf. Een dit keer foutloos rijdende Alex Rins zorgde ervoor dat hij de achtste verschillende winnaar in 2020 werd. Joan Mir maakte het Suzuki-succes compleet door niet alleen derde te worden, maar tevens de eerste plaats in de WK-tussenstand over te nemen van Quartararo. De meest indrukwekkende prestatie kwam dit keer echter op naam van Alex Marquez. Na zijn knappe race op een nat Le Mans liet die namelijk op Aragón zien nu ook op droog asfalt heel goed op de Honda RC213V uit de voeten te kunnen. Na wederom van achterin te zijn gekomen, leek het er zelfs op dat de jongste Marquez Rins nog van de zege zou gaan afhouden. Dat lukte net niet. Maar de tweede plaats mocht er zijn! Nu afwachten of deze Marquez tijdens de tweede GP op Aragón de negende verschillende winnaar van dit fascinerende seizoen wordt. Moto2 Lowes grote winnaar Het was ruim vier jaar geleden dat Sam Lowes zijn laatste GP-zege wist te behalen. Dat was het geval in 2016 in Aragón. Maar door talloze tegenslagen, beter gezegd valpartijen, verdween de Engelsman meer en meer uit beeld. Daar kwam in Le Mans en Aragón definitief verandering in, want met twee overwinningen heeft hij zich opnieuw gemeld aan de top van het Moto2-front. Achter de Italiaan Enea Bastianini staat Lowes (foto) nu zelfs tweede in de WK-tussenstand (155 om 153 punten). Grote verliezer in deze twee GP’s was Luca Marini. Door in beide races geen punten te scoren bleef Marini op 150 punten staan. De Italiaan is daarmee derde. Lowes grote winnaar in Moto2 Moto3 Arenas herovert WK-leiding Een grote teleurstelling voor Tony Arbolino. Nadat de 20-jarige Italiaan in Le Mans achter zijn landgenoot Celestino Vietti een hard bevochten tweede plaats had weten te behalen, moest hij de GP van Aragón aan zich voorbij laten gaan, omdat hij bij aankomst in Spanje in quarantaine moest. Daardoor zijn tevens Arbolino’s  titelkansen aanzienlijk kleiner geworden. Dat geldt niet voor Albert Arenas (foto). Door een derde en zevende plaats heroverde de Spaanse KTM-coureur namelijk de WK-leiding op de Japanner Ai Ogura. (144 om 131 punten). Vietti staat derde met 126 punten. De race in Aragón werd gewonnen door Jaume Masia (Honda). Arenas herovert WK-leiding in Moto3 GP in cijfers 5.000 toeschouwers mochten in Le Mans op zondag de races live aanschouwen. 121 WK-punten scoorde Joan Mir (Suzuki) tot nu toe. Nog nooit waren dat er na tien races zo weinig voor een leider in de MotoGP-titelstrijd. 38 jaar is het geleden dat met Franco Uncini een Suzuki-coureur het WK in de koningsklasse aanvoerde. 1 MotoGP-coureur heeft in dit seizoen in alle races WK-punten weten te scoren. Dat is Takaaki Nakagami. Quotes ‘Ik kan niet begrijpen wat ik heb gedaan.’Danilo Petrucci na zijn onverwachte zege in de GP van Frankrijk.‘We hebben om de tiende plaats geknokt alsof het de eerste was.’Fabio Quartararo, die in Le Mans als negende voor Joan Mir (elfde) finishte.‘Ik ben boos en verdrietig.’Valentino Rossi, nadat hij te horen had gekregen, dat hij corona had en zo de GP van Aragón moest laten schieten.‘In zekere zin zegt dit nog niet veel, want er kan nog veel gebeuren in vier races.’Joan Mir, die de nieuwe leider in de WK-strijd is.‘Vandaag was een ramp. Maar het had nog slechter gekund als Mir, Maverick en Dovi één, twee en drie waren geworden.’Fabio Quartararo, nadat hij in Aragón door een technisch probleem geen punten had weten te scoren. MotoGP-tussenstand (Na 10 van 14 races) 1. Joan Mir (E), Suzuki, 121; 2. Fabio Quartararo (F), Yamaha, 115; 3. Maverick Viñales (E), 109; 4. Andrea Dovizioso (I), Ducati, 106; 5. Takaaki Nakagami (J), Honda, 92; 6. Franco Morbidelli (I), Yamaha, 87; 7. Alex Rins (E), Suzuki, 85; 8. Jack Miller (AUS), 82; 9. Pol Espargaró (E), KTM, 77; 10. Miguel Oliveira (PT), KTM, 69.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?